Wacht maar totdat het eenmaal winter is, alle berekeningen worden nu nog gemaakt vanuit een niet winterse setting. Weermodellen krijgen doorgaans nog meer greep op de situatie wanneer het eenmaal winter is en die gegevens in de analyses en input worden gebruikt. Dit zegt collega Johan Kamphuis
Hoe groot is dan nu eigenlijk de kans dat we daadwerkelijk winterweer krijgen
Nou, speciaal voor jou.....10% omdat jij het bent.
Als je even meeleest weet je wat ong. de kansen zijn. Hoe lang de kou aanhoudt is nog niet bekend.
Dus geniet ervan, lees mee en leer....
Dat denk ik ook, ik denk dat de weermodelen gewoon geen rekening houden met de temparatuur die komt. | Gewijzigd: 26 januari 2012, 11:03 uur, door Cdtj3
Nu alleen nog op sneeuw wachten... <3
Nee liefst geen sneeuw dat verpest de groei van goed ijs en willen we in Fryslân een alvestêdetocht organiseren dan moet er geen sneeuw vallen natuurlijk.
De run vind ik er prima uitzien tot nu toe | Gewijzigd: 26 januari 2012, 11:13 uur, door Sanwa
En waarschijnlijk ook geen rekening ermee houden dat als kou er eenmaal is en
de temperatuur van land en omgeving onder 0 is de kou niet makkelijk verdreven wordt.
Volgens mij noemt men dat ook wel eens een koude "plaklaag".
Dat klinkt erg logisch. Modellen hebben als basis de actuele situatie. Ik denk ook dat hij daar wel eens gelijk in kan hebben dat de output anders kan zijn als het eenmaal winter is. | Gewijzigd: 26 januari 2012, 11:12 uur, door zwoof
de temperatuur van land en omgeving onder 0 is de kou niet makkelijk verdreven wordt.
Volgens mij noemt men dat ook wel eens een koude "plaklaag".
Klopt, ikzelf denk dat deze "vorstperiode" ongeveer 3 weken gaat aanhouden. Ik denk dat de modellen vanaf maandag ook voor een langere vorstperiode gaan dan dat er nu staat. | Gewijzigd: 26 januari 2012, 11:13 uur, door Cdtj3
Mocht deze temperatuur uitkomen en blijft het de week erna ook nog vriezen, is een elfstedentocht niet eens ondenkbaar!
Heerlijk dat die winter nu eindelijk komt, want daar kunnen we inmiddeks toch wel vanuit gaan.
Inderdaad laat het eerst winter zijn en dan de berekeningen bekijken
Het kan over 2 weken nog veel kouder worden