Dat is zeker niet best, maw: het wordt flink koud
Voor de minder Duits-onderlegden:
http://translate.google.com/translate?sl=a...tion%2Ftrend%2F | Gewijzigd: 25 januari 2012, 15:15 uur, door berend.nl
Ik vergelijk ze maar 1 x per dag en dan zwabbert de GFS al.
zie http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=338080
Hier 2005 jan, feb, mrt. aan elkaar geplakt.
(2x klikken voor vergroten)
zal het niet zo zijn dat wanneer een laagje warm word overgegoten/gespoten,dit beter met de onderlaag gehecht zal worden?? door warme laag een betere versmelting met koude laag???
dat lijkt me logischer..zeker omdat het ook nog,vanwege de temperatuur,kan uitvloeien en niet gelijk hobbelig aanvriest??
OT.
als ik zo de kaarten zie..de media alemaal lees/hoor..dat de winter nu wel echt zijn intrede zal gaan doen.
en ja..het zou zomaar ineens flink koud gaan worden en blijven..
dit scenario is al vele malen gebeurd,zolang ik me kan herinneren...
nog een paar daagjes geduld en we weten meer
als ik zo de kaarten zie..de media alemaal lees/hoor..dat de winter nu wel echt zijn intrede zal gaan doen.
en ja..het zou zomaar ineens flink koud gaan worden en blijven..
dit scenario is al vele malen gebeurd,zolang ik me kan herinneren...
nog een paar daagjes geduld en we weten meer
Het staat er nu al zeer lang in... Als het nu nog misloopt kijk ik tot april geen kaarten meer
zie Edit Sanwa: KNIP
Hier 2005 jan, feb, mrt. aan elkaar geplakt.
ik zeg herhaling | Gewijzigd: 25 januari 2012, 15:37 uur, door Sanwa
je wilt een herhaling van temperaturen die voor het meerendeel overdag en snachts boven het vriespunt liggen?
dat is wat ik op het kaartje zie. of zie ik het niet goed? | Gewijzigd: 25 januari 2012, 15:38 uur, door miekek
dat is wat ik op het kaartje zie. of zie ik het niet goed?
ff voor de goede orde 2005 hadden we die dikke pak sneeuw of zit ik nou verkeerd
dat weet ik niet meer.
maar als dat zo is,dan zit je automatisch goed.
en ik wil minimaal een pak sneeuw de komende weken.
anders hoeft het allemaal niet voor mij,of er moet kans zijn op een elfstedentocht,dan wel.
klopt! 2 maart lag er in Heeg 50 cm.. Drenthe deed het ook goed met een cm of 30 in 1 nacht
hier een stukje (incl plaatjes) over die bewuste nacht/dag
http://www.meteo-beilen.nl/winter/2004-200...maart-2005.html | Gewijzigd: 25 januari 2012, 15:46 uur, door Roan
Kon er niet zoveel heel veel over vinden, maar wel dat deze runnen berekent worden met niet alle informatie die ze wel hebben bij de 00 en 12 run. En daardoor vaak anders zijn. Ik zelf hou het bij de ecmwf, het schijnt dat ze hier één van de beste super computers hebben om de berekeningen te doen, en de berekeningen zijn nauwkeuriger.
Gewoon kijken waar de gfs run van 12z mee komt, ben wel benieuwd. Ik denk dat deze wel weer kouder is.
maar als dat zo is,dan zit je automatisch goed.
en ik wil minimaal een pak sneeuw de komende weken.
anders hoeft het allemaal niet voor mij,of er moet kans zijn op een elfstedentocht,dan wel.
elfstedentocht kan wel onder de juiste omstandigheden maar dat zie ik niet gebeuren
hier een stukje (incl plaatjes) over die bewuste nacht/dag
http://www.meteo-beilen.nl/winter/2004-200...maart-2005.html
Het zijn droomscenarios laten we weer snel ontopic gaan haha groeten
Rond het weekeinde zien we in de div. Uitvoer veelal sterk meanderende stromingen met over onze omgeving afsnoerende hoogtelagen en opbouwende hoogteruggen die resulteren in het aan de westkant aangroeien van het hoog boven Rusland. In de div Uitvoer wordt nu in ongeveer 80%-90% van de Leden volgende week maandag tot minimaal woensdag een winters (temperaturen overdag hooguit 1-2 graden boven nul en s' nachts vorst) stromingspatroon voorgeschoteld. Toch zijn er ook nog steeds Leden waarin de hele blokkade niet tot stand komt, zo nauw luistert het kennelijk. Dit zien we nu vooral in de GFS Uitvoer. In de GFS2318 t/m 2406 en nu ook weer de GFS2506 Oper Uitvoer komt er niets van terecht. In een (nu wel duidelijk afnemend) deel van de Eps en Ens Uitvoer zijn de blokkade-aspiraties nog steeds van korte duur en herstelt zich na enige (2-5) dagen de zonale stroming waarna zich na een paar dagen opnieuw op de Oceaan een aanzet tot meridionalisering aandient. In ongeveer 50% van de Leden zien we nu een duidelijk langer durende blokkade met koud winters weer. De Uitvoer schuift nu nog wel, maar de consistentie rond zondag neemt nu wel duidelijk toe. Zoals het er nu naar uitziet maakt deze blokkade een gerede kans (meer dan 60%) om ook op te treden, maar ongeveer 80% zekerheid hebben we wel na de 2512 Uitvoer. Het moment van de werkelijke bifurcatie, dat de atmosfeer zelf een keuze gaat maken is niet ver meer verwijderd, dat gebeurt vandaag of morgen. Wat meer uitleg onder de diverse plaatjes.
Bron: vwkweb.nl
Van enige gelijkenis tussen januari 2012 (boven) en januari 2005 (onder) is wel sprake. Hoe zal het vervolg zijn?