Logisch dat de modellen het moeilijk hebben met wat er voor de deur staat. Wat er staat te gebeuren, is vrij bijzonder. En als er wat onzekerheid is, trekken ze toh wat meer naar het langjarig gemiddelde. Het gaat kouder worden, al wordt de strijd nog uitgevochten, zeker met de passage van een mogelijk laag aanstaand weekeinde. | Gewijzigd: 25 januari 2012, 14:50 uur, door stratocumulus
1 slechtere run maakt het weer niet. Sowieso wordt het volgende week koud met waarschijnlijk/hopelijk enkele ijsdagen.
Wat er daarna gaat gebeuren weet niemand, is nog te ver weg.
Aan de andere kant hebben we afgelopen jaar maar vaak genoeg gezien dat ook vijf runs na elkaar hetzelfde beeld geen zekerheid bieden....
Is in Utah afgelopen zaterdag
Ik denk niet dat zoiets de schaatsers onder ons vrolijk stemt....
Maar hoeveel ijsdagen heb je nodig voor een betrouwbare ijslaag? Schaatsen op weilanden en zo, akkoord, maar grote tochten op sloten en de grote plassen zie ik er nog niet van komen.
Ik durf dat echt niet te zeggen, ik denk als je heel eerlijk bent dat niemand dat hier precies durft te zeggen. Het enige wat me opvalt is dat als een model een mogelijk beeld laat zien, er al snel gezegd wordt dat je beter naar het andere model kunt kijken.
Dan zou je eerst even een vinger , of beter thermometertje, in het water moeten stoppen , als het water nog vrij warm is (en waarom zou dat niet na de afgelopen maanden) heb je misschien wel een of twee ijsdagen extra nodig, misschien wel 3 of 4 als het maar licht bljift vriezen | Gewijzigd: 25 januari 2012, 14:53 uur, door jcroon
Inmiddels is deze winter GFS juist vaak spelbreker geweest; en helaas ook nu had dit model het veelal weer goed. Momenteel houd ik dan ook vooral GFS aan. Ja, deze is negatief. En ja ik hoop ook op een horrorwinter. Helaas ben ik bang dat het er nu niet meer inzit, wellicht behoudends een enkele speldenprik. Dat geeft niet, hoe jammer het ook is. Gewoon hopen dat we met een paar jaar weer een paar geweldige winters mogen ervaren. Of maar gewoon naar het buitenland verhuizen En zit GFS er toch naast, dan zou dit alleen maar een geweldige meevaller zijn, zodat ik tegen mijn eigen verwachtingen in nog een keer geweldig kan genieten ... Gewoon afwachten maar, en dat maakt het nu juist ook weer zo leuk. Die onvoorpelbaarheid, en ja, soms ook die urenlange voorpret
Gewoon EC aanhouden dan is er niets aan de hand, scheelt ook weer paginavervuiling op het forum want vanavond is GFS toch weer koud. Tevens heb je 2x minder op een dag minder frustratie
Ik wil niet veel zeggen hoor Maar warm water bevriest sneller dan koud water Hier bij de ijsbaan gooien ze er altijd warm water op ... Dat bevriest sneller.
Grtz. Steven
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Er mag wel wat sneeuw gaan vallen van mij
Nee,ging om de 06z run van de Gfs.
Pluim was om aan te tonen dat die run een warme run (member) was.
Ik had en heb wegens werk, vergaderingen, begrafenissen en nog wat ander zaken toch geen tijd om 4 keer per dag dingen te bekijken en af te wachten wat er komen gaat, ik kijk gewoon naar de meest recente beschikbare die er is en ps later ga ik nadenken "was dit nou GFS of EC?".
In ieder geval begin volgende week kouder, mogelijkheden daarna zijn dat het weer meteen opwarmt maar op dit moment zie ik vooral twee mogelijkheden, of een vrij korte felle dip van een weekje misschien 8-9 dagen waarbij we op basis van 1 week genoeg Hellmannetjes verzamelen om op basis van die ene week een aan de zachte kant van het normale gebied normale winter krijgen of een langere periode maar lichtere vorst waarbij we net onder de 40 hellmannetjes blijven.
Maar goed, ik heb het deze winter al eerder verkeerd gehad.
Kan me ook niet zoveel meer schelen, we zijn al zo dicht op het voorjaar, mijn horrorbeeld van maanden krabben en sneeuwschuiven komt niet meer uit, hooguit een maandje of anderhalf. Kan ik wel mee leven...
Maar, geen gladheid of regen bij carnaval, al staat een beetje sneeuw wel mooi maar ik wil niet de ene na de andere vriend in de ambu wille zien vertrekken met gebroken benen
Grtz. Steven
Ik dacht eigenlijk dat dat was omdat warm water mooier bevriest, zeker op een ijsbaan waar laagje voor laagje wordt opgebracht, voor sloten en plassen zal dat wel anders gaan....
Niet zozeer de watertemperatuur speelt een rol denk ik maar het gaat meer om het feit dat het om zoet/zout (zoet bevriest sneller) water gaat en of het stromend/stilstaand (stilstaand bevriest sneller) is. Maar met de temperaturen die verwacht worden zal er zeker kunnen geschaatst worden, vooral op stilstaand zoet water. Maar temperatuur van het water doet er niet toe
Tuurlijk niet. Dat verdampt maar we weten allemaal dat het hier niet om zulke temperaturen gaat begrijp mijn tekst in de context van deze tijd van het jaar
http://www.wetteronline.de/wotexte/redaktion/trend/
Hoezo niet ? Op maandag 8 feb. temp. van -2 en -8 in de nacht met sneeuwkansen...