Ik zie het allemaal nog zo 1, 2 niet gebeuren... maar goed...het houdt de spanning er wel goed in.
euh waar praat jij over?, EC gaat niet verder dan 240+
Ik zie het allemaal nog zo 1, 2 niet gebeuren... maar goed...het houdt de spanning er wel goed in.
op lange termijn KAN er een WC komen ja,natuurlijk.
maar HOOGSTWAARSCHIJNLIJK is dat natuurlijk NIET op LT!
kijk naar de kaarten hoe ze er nu voor liggen op KT en MT.
wake up and smell the coffee or get a reality pill hehe. | Gewijzigd: 24 januari 2012, 20:28 uur, door miekek
En hoe lang.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Hmmmm....als deze run uitkomt.....gaan we echt wel de diepvries in! WOW wat een kaarten. En is het nou niet zo dat de avondrun vaak zachter uitvalt?
Nu gaan we andersom lullen haha. Eerst maanden LT-staren en zeggen dat er aan het eind van de pluim kou komt. En nu komt er kou en komt er aan het einde een WC. Haha. Leuk!
"Heh Europe. Hope you have your pipeline bills paid up.. Wouldnt want NG shut off with this coming (wk1,L, wk2,R) http://t.co/NnwSHFLj"
Citaat van Jan van Ooijen, dinsdag 24 januari 2012, 18:43 uur Mensen, doe nu rustig en wacht EC eens af... Dadelijk weer 5 pagina's met droevige antwoorden
Jan, wat is jouw mening over de laatste kaarten of wacht je de pluim af?
Marga: Berichten samengevoegd | Gewijzigd: 24 januari 2012, 20:58 uur, door Marga
of begrijp ik het verkeerd
Inderdaad..ALS ze uitkomen wordt het klassiek winterweer . En ijskoud.
of begrijp ik het verkeerd
Volgens mij zit je goed in de richting, alhoewel we het nog steeds moeten afwachten.
Ik werd al bang van mijn collega, die zei dat we door de zonneflares Westenwind kregen.
Ik hoop dus nu.. dat ik gelijk krijg. Met z'n opwarming en degelijke.
Niet hard,hoofdzakelijk stralingsvorst maar het is dik een graad onder nul op ooghoogte en uiteindelijk is alle transportkou ook stralingsvorst.
GFS oper 12z was meer dan prima te noemen, met begin volgende week een hogedrukgebied boven Scandi/Rusland van tegen de 1055-1060 Hpa.
Ook ens GFS 12z was overwegend winters te noemen, met een zeer ruime meerderheid die volgende week voor vol winters weer gaat.
UKMO daarentegen laat de oostenwind er in het weekend veel minder overtuigend inkomen, maar kent ook wel stralingskoude.
En tot slot EC, in ieder geval de oper, is ook meer dan veelbelovend. Volledige lange termijn is volwinters, met indrukwekkende patroonvorming. Alleen de bovenluchten zijn wat warmer dan eerdere runs, gevolg van een meer ZO aanvoer op hoogte door lagedruk boven Zuid Europa,. maar de kou aan de bodem zal er niet minder om zijn.
Relatieve kou is er trouwens nu al, met in het oosten al enige tienden onder het vriespunt. Gevolg van tóch iets meer zuidoostcomponent in de aanvoer aan de bodem dan eerder voor mogelijk werd gehouden.
Dit gaat komende nacht al tot enkele graden vorst in het oosten leiden, en morgen overdag zal het met 2-3 C ook vrij koud zijn. En die kou kan zich op basis van de EC oper12z in het oosten en noordoosten handhaven, de komende dagen, daar dus waarschijnlijk niet de verzachting (5-7 C) die eerst was ingeschat.
Met mede hierdoor ook een westelijkere koers van het lagedruk dat vrijdag/zaterdag vanuit het noorden komt afgezakt. De kans op sneeuw is in dit scenario groot te noemen.
Daarom: Uitvoer vandaag geeft grote kans op winterweer in en vanaf 't weekend, met op middellange termijn mogelijke "versnelling" van de kou.
Ronald de Wilt
De koude oplossingen in de berekeningen van de weermodellen hebben terrein gewonnen. De variant waarbij het Russische hogedrukgebied zich uitbreidt naar het westen en zijn invloed vanaf komend weekend tot bij ons laat gelden, krijgt meer en meer aanhang. De optie met de zachte westcirculatie, is voorlopig zo goed als verdwenen uit de weermodellen. De kans dat het over een vijftal dagen beduidend kouder wordt, is dus groot. Of dat ook tot schaatsijs zal leiden, dat is nog altijd erg twijfelachtig.
We moeten ons nog eventjes door vier zachte dagen bijten. In de loop van vrijdag wringt zich dan een opvullend lagedrukgebied van noord naar zuid tussen het hogedrukgebied van de Azoren en het Russische hogedrukgebied door. Dat gebeurt in onze omgeving. Aan de noordflank van deze depressie maken beide hogedrukgebieden zaterdag contact. Daardoor ruimt de wind in onze omgeving naar het oosten en komt een continentale stroming op gang. Het wordt gevoelig kouder, maar zeker nog niet diepwinters. Daarvoor is de aangevoerde luchtmassa niet koud genoeg. Op 1500 meter hoogte is het dan -5°C. Wel gaat het vanaf het weekend 's nachts licht vriezen. Zaterdag wordt het overdag nog +6°C, zondag is dat nog +3°C.
Maandag en dinsdag zouden de koudste dagen gaan worden. Dan vriest het 's nacht licht tot matig, overdag liggen de maxima rond of iets boven het vriespunt. Er blijft ook wat wind staan. Dat zorgt ervoor dat het water goed door elkaar gemengd wordt, waardoor de ijsvorming moeilijk op gang komt. Het ziet er naar uit dat er pas dinsdag een eerste vliesje ijs komt te liggen op de ietwat diepere plassen en sloten. Na dinsdag wordt de verwachting uiteraard erg onzeker. Of de ijsvloer verder zal aandikken, is nog niet duidelijk. Het is zelfs nog niet zeker of die er wel komt. Daar krijgen we de volgende dagen meer zicht op.
IJsverwachting