Als je alleen naar de opper van gfs kijkt wel ja
het heeft licht gevroren maar op jouw kaart geeft aan dat het niet heeft gevroren?
Onder juiste omstandigheden zoals een strak blauwe sterrenhemel en weinig wind kan de grond en andere zaken,
bijv. de autodaken bij een temperatuur van bijv.+ 2 graden al ijsvorming/bevriezing optreden.
Er treedt verdamping op,voor verdamping is warmte nodig en die wordt onttrokken aan het oppervlak
die daardoor dan kan bevriezen.
Mensen denken dan dat het licht vriest,maar eigenlijk is het op 1,5m hoogte nog net boven 0.
Daarnaast zijn het meetpunten en dus niet de temperaturen op elke plek in Nederland.
Per km2 kan de temperatuur verschillen,door type grond,onder beplanting,water in de buurt,hoogteverschil etc. | Gewijzigd: 24 januari 2012, 08:06 uur, door albalinda
bijv. de autodaken bij een temperatuur van bijv.+ 2 graden ijsvorming/bevriezing optreden.
Er treedt verdamping op,voor verdamping is warmte nodig en wordt onttrokken aan het oppervlak
die daardoor kan bevriezen.
Ahhh zit dat zo, bedankt voor je uitleg.
Sja, je zou het haast denken ja. Misschien is de loftrompet toch iets te vroeg opgestoken. De pluimen, de verschillende kaarten ook, ze zwabberen weer alle kanten op. Wat moet je er mee?
Wil het nog wat worden met de winter, dan moet het NU echt gaan gebeuren, want met maart in zicht wordt het volgens mij steeds lastiger. Niet dat het onmogelijk is, maar de kansen slinken. | Gewijzigd: 24 januari 2012, 08:19 uur, door Overbuurman
Niet te ver in de pluim kijken.
Erst maar even winter laten worden.....
Kan gemakkelijk veel kouder worden op het moment dat de winter intreed.
Bijv. eerst sneeuw,dan kou en nog meer stralingsvorst door de sneeuw.
Gebeurt wel vaker dat er een koude plaklaag onstaat die moeilijk te verwijderen is
Edit tempkaartje Nl
Temp klapt even lekker in een deel van Nl naar beneden | Gewijzigd: 24 januari 2012, 08:27 uur, door albalinda
het zal wel gaan vriezen maar doorzetten in de richting van matige tot strenge vorst is onwaarschijnlijk | Gewijzigd: 24 januari 2012, 09:33 uur, door Sanwa
Ik denk dat de meeste mensen vorige week nog in hun hoofd hebben. Alleen GFS ging voor warmer weer en EC was ook mooi en consistent en de meeste modellen volgden EC. Op 2 dagen waren alle modellen terug mee met GFS, weg winterperiode. Niet dat het nu terug het geval is, maar ik denk dat velen voorzichtig blijven.