ECMWF houdt stug vol: komend weekend inval kou vanuit het oosten, op weg naar schaatsijs later in de week niet ondenkbaar. Rtl 4 ziet het als een paar dagen winter dan heel onzeker.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Maar zij heeft er niet zoveel verstand van ik denk dat we een stevige winter periode krijgen die tot aan maart zal gaan duren ook Reinier van den Berg denkt dat we sowieso kunnen schaatsen volgende week.En Helga die kan niet gelijk krijgen omdat het pas echt koud gaat worden in februari. Januari zit er namelijk al bijna op.
Mooie kaartjes ... Als er een pakkertje sneeuw gaat vallen kan je er donder op zeggen dat de nachten een stuk kouder uit gaan pakken!
Dit is toch prachtig als dit uit zou komen. Eerst sneeuw en dan ijs.
Beter kan je het niet hebben.
Idd, EC laat zelfs nauwelijks geen neersalg zien dit weekend (BE) en vanaf volgende maandag tot donderdag zelfs droog. Wel een prachtrun van EC ivm koude. Praktisch allemaal ijsdagen volgende week. Verwacht nog een beter pluim dn deze ochtend. | Gewijzigd: 23 januari 2012, 20:18 uur, door Bart Standaert
Waar staan we nu? De in eerdere bulletins genoemde ontwikkeilng van ee siberisch hogedrukgebied heeft inderdaad geleid tot een standvastig druksysteem, dat nu met een luchtdrukwaarde van ruim 1048 hPa boven Rusland ligt, ongeveer bij de Oeral op plm. 55 graden NB. Het ligt op dit moment te ver weg om veel invloed op ons weer uit te oefenen. Daar kan op termijn verandering in komen.
Intussen is de vaart weer uit de westcirculatie. Een met vrij koude lucht gevulde depressie trekt over de Oostzee naar het zuidoosten. Een nieuwe depressie zal bij IJsland blijven hangen; de invloed ervan zal niet tot ons land doordringen, doordat drukstijgingen boven Scandinavie en midden Europa en barriere gaan vormen. Aanstaande donderdag zal het Russische hogedrukgebied naar het wesent zijn uitgebreid en de kern zal dan met ruim 1050 hPa boven het noorden van Europees Rusland liggen. Het heeft een duidelijke zonale orientatie, wat betekent dat aan de zuidflank een koude oostelijke stroming gaat doordringen tot Europa.
Er blijven voor ons wel mitsen en maarren. De weermodellen geven a.s. donderdag allemaal een neergang van de temperatuur te zien. Op langere termijn zijn de weermodellen niet eenduidig in de oplossing, zoals altijd. Er zijn oplossingen die aangeven dat de koude stroming ons in of na het weekend zal bereiken. Het zou tot sterke transportkou kunnen komen. Andere oplossingen van de modellen laten ons zien dat het ook met een sisser kan aflopen. Van belang in de ontwikkeling is hoe de drukverdeling in Europa er uit gaat zien. Wordt het azorenhogedrukgebied opgeslokt en wordt de druk boven Scandinavie en de Noordzee hoog genoeg? Wordt de druk in de middellandse zeegebied en de Balkan laag genoeg? Of komen we varianten terecht die de kou slechts naar het zuiden afvoeren?
Het is te vroeg om daarover een uitspraak te doen. Tegen of in het weekend zal een klein lagedrukgebied over de Noordzee naar het zuidoosten trekken. Tot die tijd hebben we met wisselvallig en (vrij) zacht weer te maken. Wat daarna gebeurt is cruciaal voor de verdere ontwikkelngen. Intussen doet de Russche beer van zich spreken op een manier die ik lang niet op de weerkaarten gezien heb. Een opdringere beer, die zich kennelijk breed wil maken boven noord Europa; of hem dat lukt? Laten we het hopen. En laat ik erbij zeggen: als het lukt in de overgang van januari naar februari, dan zie ik wel een lange koude periode in het verschiet
Bron: Cees van Zwieten
Hmmm.. Misschien iets te vroeg gejuichd... Maargoed.. Als er maar schaatsijs komt ben ik dik tevreden!
Het verhaaltje van Johann zag er spannend uit iig.
Vorig jaar net neue schaatsen gekocht
Het beste is sneeuw voor ijs... Koudere nachten door uitstraling. Daarna droog weer, anders krijg je weer zo'n broeilaag en groeit het ijs slecht. | Gewijzigd: 23 januari 2012, 20:50 uur, door MarkNL
Erg leerzaam om te lezen
Ik hoop dat de kaarten uitkomen, ik ben wel toe aan wat sensatie
Tot die tijd blijf ik het topic goed volgen.
*en nu weer terug naar de mee lees-modus*
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;