Thanx
Oper inderdaad koude uitbijter. Vind het geen slechte pluim! Moet normaal gesproken goed zijn voor een goed ijsvloer alleen al kijkend naar het ENS gemiddelde
Ik hoor iedereen over de "Russische Beer" die eraan komt.
Is dat deze?
Maar goed, on-topic nu. Als je de pluimen bekijkt, zowel de Europese als de Amerikaanse, dan zie je duidelijk een neergaande trend. En als die twee modellen redelijk gelijk gestemd zijn en op beiden de de oper, control en gemiddelde ook door de nul-lijn gaan, sja, dan zou die beer wel eens los kunnen gaan breken schat ik zo in. | Gewijzigd: 23 januari 2012, 18:54 uur, door Overbuurman
maar ik begrijp het "gedoe" om dat laagje niet helemaal.
zou je(of iemand anders)willen uitleggen hoe dat precies werkt?
leer ik ook weer wat en dan wordt deze spannende "thriller-serie" voor mij net zo spannend als voor degene die het precies begrijpen hoe het zit.en misschien hebben een paar anderen er dan ook wat aan.
bij voorbaat mijn dank.
Hier een antwoord op je vraag:
Dat laagje, waar het over gaat, is een afsnoering van het laag boven GB.
Dat laagje trekt van NW naar ZO en trekt hierbij over of net ten Oosten van ons langs waardoor de wind naar het NO – O draait waarbij er dus koude lucht wordt aangevoerd. Met de daarbij (eventuele) aanwezigheid van neerslag kan dit (natte) sneeuwval geven. En dit is tevens het startsein voor de koude inval (wat er tot nu toe op de kaarten staan).
komt overeen met 00z 72h
Duidelijk dan wel op de verkeerde plaats...... | Gewijzigd: 23 januari 2012, 19:31 uur, door Sanwa
maar ik begrijp het "gedoe" om dat laagje niet helemaal.
zou je(of iemand anders)willen uitleggen hoe dat precies werkt?
leer ik ook weer wat en dan wordt deze spannende "thriller-serie" voor mij net zo spannend als voor degene die het precies begrijpen hoe het zit.en misschien hebben een paar anderen er dan ook wat aan.
bij voorbaat mijn dank.
Dat laagje wordt in het weekend al langere tijd door de modellen berekend en moet als "trekpaard" gaan dienen voor de arctische lucht welke al tot over Oost Europa en Scandinavië is gevorderd. De precieze koers van het laag zal sterk het weerbeeld bepalen. Dit is m.n. weer belangrijk voor de neerslag en neerslagvorm die op dit systeem (fronten) zitten. Zodra de as van het laag Nederland gepasseerd is draait de stroming van west naar oost (later noordoost) en wordt steeds koudere lucht aangevoerd met uiteindelijke temperaturen die ook overdag vanaf maandag niet meer boven het vriespunt uitkomen. Evt. neerslag valt dan overal in de vorm van sneeuw. Veel neerslag (sneeuw) kan zou kunnen gaan vallen op de Waddeneilanden (lake-effect snow, convectief). Onder gunstige omstandigheden is dan 30 tot 50 cm aan sneeuw goed mogelijk !
Zoals gezegd, veel zal vanaf zaterdag gaan afhangen van details, details die op deze termijn nog onzeker zijn. De winterinval welke vanaf vrijdag in de steigers wordt gezet lijkt echter een uitgemaakte zaak.
GFS bodemdrukkaart as zaterdag; laag (as) ligt nog ten noorden van Nederland, de aanvoer is nog overwegend westelijk
Zondag lig het laag (as) ten zuidosoten van Nederland en draait de (hoogte)stroming naar oost tot noordoost en wordt in alle hoogtes steeds koudere lucht aangevoerd. (T850 hPa = 1400 meter dan -12 tot -13 °C ). Neerslag valt dan in de vorm van sneeuw en de temperaturen zakken tot onder het vriespunt met ook overdag lichte vorst !
Ciao Johann
Warme Lucht Advectie (het instromen van warme lucht aan de voorzijde van depressies) WLA is met name belangrijk voor de opbouw van (blokkerende) hoogteruggen, de bekende (gele) "vinger" of "duim". Goed te herkennen op de 500 hPa bodemdrukkaarten. (kaart hieronder)
GFS 500 hPa met WLA as zondag via Engeland en het zeegebied ten westen van Noorwegen
Ciao Johann