De WNW-lijke stroming voert polaire lucht aan. Op nadering van een hoogtetrog bij Schotland wordt de atmosfeer vandaag steeds dieper onstabiel, de hoogtetrog passeert vanavond ons land en de temperatuur op 500 hPa daalt in het noordoosten naar -38 C en -30 C in het zuidwestenWIND:
NEERSLAG:
Vanaf de Noordzee geregeld buien met een toenemende kans op hagel en onweer, Boyden-index ligt op 95 a 96. De meeste en zwaarste buien bevinden zich in de noordoostelijke helft van het land. Hier bevinden zich de koudste bovenluchten, zie ook progtemps. De buien nemen in de loop van de nacht en ochtend langzaam af in aantal en intensiteit en zullen in de middag geheel verdwijnen.]Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: homan
Mmm,met deze temperaturen vannacht zou je toch ook natte sneeuw verwachten in het N/O.
Temp. op 850 hpa is ook onder de -5 | Gewijzigd: 23 januari 2012, 12:04 uur, door albalinda
Met "daar" bedoel je de Telegraaf neem ik aan. Maar zolang die krant doorgaat met het publiceren van onzin is er genoeg aanleiding om dit soort reacties uit te lokken.
Ik denk geenstijl, maar die twee zijn ongeveer net zo erg, hoewel bij geenstijl iedereen wel weet dat je alles met een flinke pot zout moet nemen, terwijl sommige mensen de Telegraaf nog serieus lijken te nemen.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
begin december was een spelde prik, lijkt nu begin feb toch wat te komen
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Heus dat hogedrukgebied is er nog steeds, ook boven Scandinavië.
Zie hier: de 50 (52) kaartjes voor volgende week maandag 0u van de ECMWF die vannacht zijn gemaakt.
Bron:ECMWF
En nee, ik lever er geen vergrootglas bij. | Gewijzigd: 23 januari 2012, 12:12 uur, door Ben47
Zie hier: de 50 (52) kaartjes voor volgende week maandag 0u van de ECMWF die vannacht zijn gemaakt.
Mooi Ben gaarne member 22,vanaf volgend weekend aub
Volgens mij totaal 52 berekeningen: 1 oper (kaartje wat je ziet), 1 control en nog 50 members.
Heus dat hogedrukgebied is er nog steeds, ook boven Scandinavië.
En nee, ik lever er geen vergrootglas bij.
He, dat is interessant. Waar haal je die kaartjes vandaan?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Het wordt geleidelijk aan wat kouder, maar op dit moment is er naar mijn mening tot en met volgende week maandag nog geen sprake van echte winterkou.
Allereerst moet er in Europa nog flink wat kou worden opgebouwd. Verder is de luchtdrukverdeling in het komende weekend nog niet ideaal. Het weekend brengt overdag nog 4 of 5 graden met in de nachten hooguit 1 of 2 graden vorst en mogelijk een sneeuwbuitje.
Ook maandag is er nog geen sprake van een echte kou-inval. De echte winterkou kan zich pas na volgende week maandag of dinsdag langzaam verplaatsen naar ons land. Op dit moment heb ik ook nog niet het gevoel dat het binnen 7 dagen dik winter zal worden. Zodra ik dat echte wintergevoel heb, zal ik het melden.
Piet Paulusma
http://www.speld.nl/2012/01/23/normaal-weer-teistert-europa/
Grappig dat het satirische nieuws dichter bij de waarheid ligt dan het sensationele nieuws van de 'echte' kranten
Ben benieuwd op de opper een warmere uitbijter is.
Die is inmiddels gereed, ligt helemaal vers van de pers klaar te liggen! | Gewijzigd: 23 januari 2012, 12:49 uur, door Tyshane
Ben benieuwd op de opper een warmere uitbijter is.
GFS is momenteel even helemaal de weg kwijt, de oper is nu een warme uitbijter. In de 00z run was het de control die in de GFS parallel run al hetzelfde liet zien. De 06z parallel run ziet er nu weer gunstiger uit (onderste plaatje):
Maar sneeuw en nachts net onder het vriespunt en overdag ook net onder het vriespunt .. daar is waar ik nu echt naar streef..
Edit Marga: Quote en commentaar op een reeds verwijderd bericht weggeknipt | Gewijzigd: 23 januari 2012, 12:54 uur, door Marga
OP (SCHEVE) SCHAATSEN VOLGENDE WEEK......
Je kunt je haast niet meer voorstellen dat het nog verkeerd zal gaan, toch?! Verschillende atmosfeermodellen ogen momenteel ronduit winters. Zo komen de Duitse rekenaars voor aanstaande maandag met een luchtdrukmaximum van 1060 hPa boven Noord-Rusland. Zodra een hoogtestoring boven de Noordzee naar het zuiden is weggeduwd komt de oostelijke stroming op gang en gaat het vriezen. Kranten als De Telegraaf en het Algemeen Dagblad hebben aan de winterse luchtdrukverdeling, die pas over een week gestalte zou KUNNEN krijgen, genoeg om breed uit te pakken. “Nederland komt volgende week op de schaats: in de nacht gaat het streng vriezen†roeptoetert de sensatiepers. Ook diverse weerbureaus zijn hun schaatsen al aan het slijpen.
Het is moeilijk om in deze euforie nog een beetje een genuanceerd verhaal op te hangen. Mocht de as van het luchtdrukmaximum namelijk net iets ten zuiden van onze omgeving worden gepositioneerd, dan gaat de pret niet door: zo simpel is het! Op grond van het ECMWF, run van gisteravond, opteerde slechts 40 procent van de aan het ECMWF gelieerde leden dat de koude lucht naar ons land zou uitstromen. Kortom de voorspelbaarheid van de atmosfeer is allerminst groot te noemen.
Ik verwacht zelf dat het vanaf zondag/maandag tot winterweer gaat komen maar of het op een onvervalste winterse periode gaat uitdraaien is nog uiterst onzeker.
Temp. op 850 hpa is ook onder de -5
Inderdaad, die kans bestaat ook in het Noordoosten. Zie ook het plaatje voor komende nacht van het knmi!
bron: knmi
| Gewijzigd: 23 januari 2012, 13:00 uur, door Tyshane