RUSSISCH HOOG KAN IMAGO WINTER 2012 BIJSTELLEN
Eindelijk regeert Koning Winter in de Russische hoofdstad Moskou. Sinds donderdag vriest het daar streng, vanochtend voor het eerst zeer strenge vorst namelijk -15,8º. Wil een Russisch-Scandinavische krachtpatser over een week überhaupt een vuist naar West-Europa kunnen maken (hetgeen nog geen uitgemaakte zaak is!) dan zal het tenminste flink moeten vriezen in Europees Rusland. Aan die volwaarde is nu dus voldaan!
Tijdens de tweede helft van de week lopen de barometers boven het noorden van Rusland op tot 1045-1050 hPa. In potentie gaat het hier om een hogedrukgebied dat het imago van deze, tot nu zeer zachte winter danig zou kunnen bijstellen. De hamvraag is echter of dat ook inderdaad gaat gebeuren. Ik ben daar zelf nog niet helemaal van overtuigd omdat juist het Noordzeegebied (nog) niet de volle belangstelling geniet van het luchtdrukmaximum.
Tussen het Russische hogedrukgebied en het Azorenhoog snoert zich tijdens het laatste weekeinde van januari wel een (hoogte)laag af boven de Noordzee en/of Denemarken-Noord-Duitsland. Het ogenschijnlijk ondiepe laagje kan (vanwege bovenluchtkou) wel enige sneeuw veroorzaken en de pluim laat een duidelijk dalende temperatuurtrend zien. Echter: de wind komt deels van over de relatief warme Noordzee ofwel een fragiele situatie In een nog onzekere atmosferische setting zou het dan op 30-31 januari tot vorst moeten komen: overdag nog wel maxima (iets) boven nul. Kortom het gaat er om spannen voor de winter 2011-2012! | Gewijzigd: 22 januari 2012, 15:17 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
-pluim-
Een Tmax die de komende 2 weken rond de 5 graden blijft schommelen, wat is daar goed aan?
Zij zijn altijd voorzichtiger op de langere termijn
Volgens de huidige kaarten van www.wetter3.de/animation.html (schneefallgrenze, schneedecke) zou er inderdaad in België sneeuw vallen en zelfs blijven liggen.
wow; kan dat wel??
ja dus: Het uiterste noorden van Afrika [met de kustgebieden van de landen Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Egypte] heeft een Middellandse- Zeeklimaat [subtropisch] met hete,droge zomers en vochtige,koele winters. In het noordenwesten van Marokko en Tunesië valt in de bergen de meeste neerslag [gemiddeld 1500mm per jaar] Naar het oosten en zuiden toe neemt de neerslag echter af. In het Atlasgebergte kan het in de winter behoorlijk koud worden en sneeuwen. | Gewijzigd: 22 januari 2012, 15:59 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Het verwachtingen hier zijn ook prima! Iedere dag max. rond 0, minimaal rond -5 tot -10. Wie weet wat dit brengt.
Ik wil jullie deze foto niet onthouden. Vanmiddag genomen in het centrum van Uppsala Er ligt inmiddels een centimeter of 5. Niet veel, maar het is in ieder geval wat!
Nu maar hopen dat dit ook voor NL gaat gebeuren!
Het verwachtingen hier zijn ook prima! Iedere dag max. rond 0, minimaal rond -5 tot -10. Wie weet wat dit brengt.
Ik wil jullie deze foto niet onthouden. Vanmiddag genomen in het centrum van Uppsala
Nu maar hopen dat dit ook voor NL gaat gebeuren!
leuke foto; ja hopen eindelijk dat de vorst ons bereikt - dit is geen winter meer (de laatste tijd)
Bron: http://www.flickr.com/photos/lavid/sets/72157628934236193/ | Gewijzigd: 22 januari 2012, 16:14 uur, door jeroenjrq
Ik denk een sterke WC onderbouwing : we praten over +7 dgn
16:32u 12H Run is begonnen | Gewijzigd: 22 januari 2012, 16:47 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Is gewoon nog de 06Z run geloof ik hoor, kijk rechtsonder.. | Gewijzigd: 22 januari 2012, 16:43 uur, door MarkNL
Dan heb jij het ook lekker koud in Oldenzaal bedoel je zeker
Maar hopen op een langere periode, wie weet komt het nog goed met deze winter.