Diegene die zeggen komende 2 weken geen winter.
En die zeggen volgend weekend glijden we de winter in.
Wat is het nou ????
De derde groep. Die zegt dat het allemaal nog onzeker is.
Ja inderdaad, je kan het op meerdere manieren zien, maar afgaande op deze winter biedt het aardig wat potentie en vind ik het in ieder geval een goede pluim. Het zou echt leuk zijn als we volgend weekend al wat winterweer hebben! Heb nog geen vlok sneeuw gezien en een pak sneeuw maakt het ook altijd weer erg leuk om wat foto's te maken, die ik hier nu ook wel mis.
Volgens mij draai je lang genoeg hier mee, om te weten dat je daar nu nog geen uitspraak over kan doen. De vraag is tot welke groep behoor jij? Wat denk jij dat er zal gebeuren? En zijn er wel 3 groepen?
Nou dit dus, (lol je was me net voor Ben! ) Anyway, het is nog onzeker en er valt nog niets te zeggen over 'wat het nou is'.
| Gewijzigd: 22 januari 2012, 11:33 uur, door Tyshane
Onmiskenbaar heeft de Uitvoer in zijn ens een verdere daling van de temp, vanaf volgende week zondag gaan de gemiddelden ook overdag naar rond het vriespunt, duiding van een vorstperiode die er aan zit te komen.
Maar, de termijn is nog altijd een week en de weg naar de koudere patronen wordt dan wel consistent aangegeven maar ligt vol valkuilen, het lijkt af en toe wel een beetje wiskunde, waarbij het allemaal nét goed moet vallen.
Onderstaande 2 kaarten, die eerste laat zien dat de eventuele geslaagde blokkade volgende week niet uit de lucht komt vallen maar dan eigenlijk al de 3e/4e poging is in een aantal wkn.
Zo rond het midden van de week is het al bijna raak, als hogedruk vanuit het noordoosten dichterbij komt.
Maar dat wordt dan waarschijnlijk net niet, op donderdag stroomt dan opnieuw wat zachtere lucht in een tijdelijk opnieuw westelijke aanvoer.
Via de al beschreven variant, met kern van lagedruk dat noordwaarts wegtrekt en deels in zuidelijke richting afsnoert, slaagt dan medio volgende weekend de fusie tussen de beide hogedruk-giganten, met de NO kern als aanvoer-bepaler. Zie 2e kaart.
De GFS 2 meter pluim laat een duidelijk koudere ens zien, evenals de EC 16-daagse (die niet geplaatst kan worden....)
Ronald de Wilt
Meende te lezen dat de jetstream voor kou kon gaan zorgen, klopt dit?
hoe zuidelijker de jetstream hoe kouder, hoe noordelijker hoe zachter
Hogedruk veel noordelijker dan de azoren die alle vorm van west-circulatie onderdrukt en lage druk boven de middellandse zee. Eigenlijk nog beter dan scandihoog want met deze setting heb je meer sneeuwkansen. Ok het is lange termijn maar hoeveel runs van GFS zijn nu al niet goed? De kans wordt steeds groter dat het daadwerkelijk gaat winteren
Februari gaat ons nog wat bieden. Dit moet gewoon
Edit: ik hoop dat GFS niet van plans is om ons eerst te laten zweven en ons dan dubbel zo hard op de grond neer te smakken | Gewijzigd: 22 januari 2012, 11:53 uur, door thunder and lightning
Beetje vorst volgende week en dat is het dan wel.. zelfs voor Berlijn wordt niet meer verwacht.
Zou je ook de bron willen vermelden a.u.b.?
RT @helgavanleur: Komende dagen vaker kans op lokale nachtvorst: minder wind, regen vnl overdag Voorzichtig iets kouder http://bit.ly/idSjnd
Op Nu.nl staat een artikel waarin over natuurijs gesproken word...... Koufront voedt hoop op natuurijs
Bericht staat ook hier | Gewijzigd: 22 januari 2012, 13:00 uur, door Sanwa
1986?
Zou best kunnen. En ik heb even opgezocht en ik vond dit stukje: http://www.keesfloor.nl/artikelen/vk/feb.htm over dat de winter zijn zwaartepunt verlegt naar februari, zo staat er ook dat van de 14 elfsteden tochten die er zijn geweest er 8 in februari gereden werden.