Sneeuw en koude daar gaan we voor!
Dat weet ik ook wel. Het enige dat ik even wilde laten zien is dat er ook een zeer schaduwrijke kant aan zo een Rus zit, en die is nu in de run verschenen. Ik hoop dat dit eenmalig is. Anders zijn we terug bij af en is het over met de winter. Wederom een cruciaal punt, net zoals met de kerst. Daarna 6 weken een WC, dat is vrij gemiddeld. We bereiken nu weer zo een punt. Nu fout betekent definitief einde der winter. We gaan er maar even van uit dat dit een storing is bij GFS
Hmm, ik geloof dat ik nu nog een grotere pessimist ben dan jij. Jij gaat er nog vanuit dat er winter komt, terwijl ik daar zelfs niet zeker over ben. Natuurlijk hoop ik met veel mensen hier wel dat het over een week diepvries wordt, maar jongens...over een week. Da's lang. | Gewijzigd: 22 januari 2012, 00:19 uur, door Ben47
Gemiddeld genomen duurt een WC 6 weken. Daarna zijn er altijd weer wat openingen om het te doorbreken. Nu hebben we een grote kans voor een doorbraak. Mocht dit niet lukken zit je weer 6 weken ongeveer opgescheept met een WC, dan praten we over half maart. Dan is winter echt finito hoor.
Sorry maar nu overdrijf je. Indien we een WC krijgen dan zal toch eerst de straalstroom ipv een trog een rug moeten maken boven Europa. Dit betekent een 180 graden omslag van de straalstroom.
Een ander mogelijkheid ( en die is reëler en dat zie je ook al in de run) is dat de huidige rug van de straalstroom opschuift richting het oosten maar dan krijgen we geen WC maar een NW met lagedruk als het hoog niet boven ons komt ( dus weer slecht weer) en met de huidige ontwikkelingen kan dat in het geval van laag ook zomaar sneeuw zijn ipv regen.
Edit: dient wel ter verstande dat dit mega lange termijn is dus deze kaarten kunnen zo de shredder in.. gaat hier alleen even over het verschil in interpretatie van de kaarten
Deze strijd is nog lang niet gestreden, waar ik het wel mee eens ben is dat dit echt wel de laatste grote battle is.. verliest de winter deze dan denk ik dat dat idd het einde is van dit seizoen voor enige vorm van langdurig winterweer ( en die lat ligt bij mij al bij 3 dagen op dit moment.. wat een armoede.. ) | Gewijzigd: 22 januari 2012, 00:41 uur, door Callie-P
Een ander mogelijkheid ( en die is reëler en dat zie je ook al in de run) is dat de huidige rug van de straalstroom opschuift richting het oosten maar dan krijgen we geen WC maar een NW met lagedruk als het hoog niet boven ons komt ( dus weer slecht weer) en met de huidige ontwikkelingen kan dat in het geval van laag ook zomaar sneeuw zijn ipv regen.
Deze strijd is nog lang niet gestreden, waar ik het wel mee eens ben is dat dit echt wel de laatste grote battle is.. verliest de winter deze dan denk ik dat dat idd het einde is van dit seizoen voor enige vorm van langdurig winterweer ( en die lat ligt bij mij al bij 3 dagen op dit moment.. wat een armoede.. )
Ik heb nergens gezegd dat we een WC krijgen. Ik zeg dat de WC variant zich weer aan het warm draaien is. Het zou misschien een iets koelere variant zijn, maar winter absoluut niet dan. Met de kaarten heb je niet goed opgelet. De straalstroom wordt in de laatste kaarten echt in rap tempo glad gedrukt door de grote hoeveelheid depressies bij Groenland weer.
Ik praat natuurlijk over zeer lange termijn, maar voordat iedereen er automatisch van uit gaat dat we onvervalst winterweer krijgen laat ik even het andere scenario zien dat ook nog steeds flink vertegenwoordigd is in de Ens gem.
Ik praat natuurlijk over zeer lange termijn, maar voordat iedereen er automatisch van uit gaat dat we onvervalst winterweer krijgen laat ik even het andere scenario zien dat ook nog steeds flink vertegenwoordigd is in de Ens gem.
Nou eigenlijk heb ik zeer goed opgelet want de straalstroom stuitert de laatste tijd ( om in de termen te blijven "meandert") de laatste tijd als een dolle..vind hem echt een voorbeeld van een goed golfslagbad.. dat afvlakken zie ik zelden de laatste periodes.. Dit process trekt juist mijn aandacht... dus nee dat ( langdurig) afvlakken zie ik al heel lang niet meer.
Tja en wie er op dit moment automatisch vanuit gaat dat we winterweer krijgen die heeft dan de afgelopen maanden liggen pitten en is het laatste EC drama al vergeten. Het gaat gewoon lekker spannend worden..
Johan. volgens mij ben je nu aan het lezen, hoe staat het met de polar vortex.. is deze nog steeds in ons voordeel of draait deze weer rondjes als een dolle ? | Gewijzigd: 22 januari 2012, 00:57 uur, door Callie-P
Tja en wie er nou automatisch vanuit gaat dat we winterweer krijgen die heeft dan de afgelopen maanden liggen pitten en is het laatste EC drama al vergeten. Het gaat gewoon lekker spannend worden..
Aan een Golfslagbad hebben we niks. Algemeen bekend is dat je dan een (wat koelere) WC krijgt. Wat we bijvoorbeeld begin januari hebben gehad. Variërend van ZW-NW wind. Ik vind alles waar de windrichting West in voorkomt WC Dus dat persoonlijk.
Spannend zonder meer, maar vreemd genoeg beginnen de mooiste prikjes er stiekem toch weer uit te gaan. En het gene waar ik bang voor ben is dat het wéér gaat eindigen in een Flop. Ik heb tenslotte slechts 2 vorstdagen, 0 sneeuw(dek)dagen, 0 ijsdagen gehad deze winter. Dat zou betekenen dat we een record warme winter gaan halen mocht deze winter 'inval' niet lukken. Overigens gaan ik met de komende periode niet veel sneeuwdagen scoren, helaas.
EC drama? Vind de 12Z run best goed Of bedoelde je het niet in negetieve zin?
Hij bedoelt het drama van vorige week
De vorige winterse periode die uit de kaarten rolde weet je nog? Dat eindige in deze mooie 10 graden waar we nu mee zitten
Oh op die manier, ja kweet het, zie mezelf vorige week nog zitten op vrijdag
Maandag was alles van de kaarten geveegd.
We gaan het wel weer zien... Nog een week te gaan
Edit: maar toen was het wel blue monday | Gewijzigd: 22 januari 2012, 01:16 uur, door weerfreak
Het duwtje in de rug is mssn dat juist het "behoudende" KNMI het niet meer weet....
Voor mij als kite-surfer de "winter" van mijn leven...
De winterliefhebber heeft er iets moeilijker meer...
Edit Marga: berichten samengevoegd | Gewijzigd: 22 januari 2012, 09:17 uur, door Marga
Beoordeling lange termijn
Geldig van dinsdag 24 januari tot zondag 05 februari
Synoptische ontwikkeling
Gedurende de MD-periode aanvankelijk een WNW stroming met meestal aanvoer van polaire lucht. Dinsdag passeert een rug van hogedruk, erachter draait de stroming tijdelijk naar een zuid richting. Woensdag nadert van het westen uit een warmtefront, donderdag en vrijdag al slepend het koufront. Na passage van dit koufront wordt de verwachting wat onzeker. Er is in deze run een tamelijk sterke aanwijzing dat er, rond een hogedrukgebied boven Noord-Rusland, vanuit het oosten koudere lucht kan komen aanstromen. Vorige, 00 UTC, run deed dat in veel mindere mate en liet de koude stagneren boven Duitsland.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Hoewel het signaal gedurende de EPS-periode tamelijk eenduidig in de richting van rustig en kouder winterweer wijst, zijn er best nog wel wat onzekerheden. In vergelijking met de 00 UTC run is de pluim nu overtuigend kouder vanaf volgende week zondag. Het zo springen van het EPS model in twee opeenvolgende runs blijft toch nog even een belangrijke graadmeter voor onzekerheid en dus een al te expliciete koude uitspraak. Er zijn geen tube oplossingen. | Gewijzigd: 22 januari 2012, 08:45 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Hij is minder spectaculair dan dat hij eerst was maar er zit nog genoeg potentie in...
Ja ik weet het we hebben dit al veel gehoord deze winter, maar goed als we er niet meer naar kijken kunnen we net zo goed een lente topic openen en de winter afschrijven en de lol is volgens mij om winterse ontwikkelingen te vinden en het liefst eerder dan het in de actualiteit komt
anyway..de huidige run is idd niet helemaal top, maar de temperaturen die worden verwacht zijn tenminste niet meer zo achterlijk hoog..een standvastige WC zit er (nog) niet in. Waar we denk ik wel op kunnen rekenen is een hoop neerslag..
Ben zeer benieuwd of dit niet ook 1 van de natste winters gaat worden, eens kijken of ik daar wat over kan vinden. | Gewijzigd: 22 januari 2012, 08:59 uur, door Callie-P