Maar gfs is al heel lang wisselvallig en kiest uiteindelijk toch vaak voor het scenario van EC
Daarbij komt toch dat er volgend weekend een pak sneeuw valt volgens GFS en het daarna toch niet direct smelt. Zo slecht vind ik GFS niet al hecht ik er wel niet te veel belang aan. In de run zitten wel steeds meer mogelijkheden op een aanhouden van de WC
Veel sneeuw in de GFS-run
Leuk gegeven, nu afwachten of het ook uitkomt | Gewijzigd: 21 januari 2012, 18:48 uur, door onno333
Maar wat ik mij afvraag: wat is het ergste scenario? of beter gezegd hoe groot is de kans op aanhoudende WC? | Gewijzigd: 21 januari 2012, 18:56 uur, door BacciB
idd een week maar dan is wat de computers nu berekenen ook een verandering in de jetstream
Ik denk dat de WC nog steeds meer dan 50% krijgt. Al zijn er toch ook duidelijk mooie verschijnselen van winterweer begin februari. Ben benieuwd wat EC geeft direct.
Op kaartje: Mogelijk scenario is dat de WC terug aanwakkert | Gewijzigd: 21 januari 2012, 19:45 uur, door MarkNL
Maar wat ik mij afvraag: wat is het ergste scenario? of beter gezegd hoe groot is de kans op aanhoudende WC?
In Nederland is de kans altijd groter op regenachtig weer met veel wind in de winter
Maar een normale Hollandse winter is vaak wispelturig>> dan koud, dan zacht, dan regen, dan sneeuw, waarbij zachte, regenachtige situaties wel iets meer overheersen dan de koude perioden.
Normaal is 70 hellmannpunten ongeveer.
Op kaartje: Mogelijk scenario is dat de WC terug aanwakkert
jammer voor die WC; geef hem weinig kans | Gewijzigd: 21 januari 2012, 19:07 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Kou komt dus met omweg... Althans volgens dit kaartje.
GFS LT run .... nu EC run | Gewijzigd: 21 januari 2012, 19:22 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Ik denk dat de WC nog steeds meer dan 50% krijgt. Al zijn er toch ook duidelijk mooie verschijnselen van winterweer begin februari. Ben benieuwd wat EC geeft direct.
Op kaartje: Mogelijk scenario is dat de WC terug aanwakkert
juist niet want als die depressies de lijn volgen die je getekent hebt krijgen we een OC
@ vdweste lijkt mij nog beter dan de vorige run kijk maar eens op de 850hpa temperatuur | Gewijzigd: 21 januari 2012, 19:44 uur, door Jens
kon het kaartje niet mee qouten.. maar kun je wat duidelijker zijn waarom je dit denkt.
Voorlopig zie ik op je kaart een meanderende jet die er op jouw kaart zeker voor zorgt dat hoog via zuid-europa niet kan komen. Sterker nog als je de run helemaal volgt zie je dat de jet in deze run voor een mooie "blokkade"zorgt. Er is in deze run absoluut geen sprake van een WC. Misschien in volgende runs dat kan maar hier is er geen aanleiding voor te vinden.
voor de duidelijkheid even de GFS kaart toegevoegd.
@ vdweste lijkt mij nog beter dan de vorige run kijk maar eens op de 850hpa temperatuur
ja volgens mij heb je daarin gelijk.. ik zag snel even wat kaarten voorbijkomen ( was ondertussen met de huishoudelijke taken bezig) en wat ik zag vond ik eigenlijk best wel goed en idd beter dan de vorige run. 2mtr temps misschien niet maar goed daar keken we niet of nauwelijks naar | Gewijzigd: 21 januari 2012, 19:50 uur, door Callie-P
Kou komt dus met omweg... Althans volgens dit kaartje.
Bij de Russische beer komt de kou altijd met een omweg, daarom is een Scandi-hoog ook veel beter
Ja dat ziet er potienteel prima uit, mooi kaartje! Wel een slag om de arm idd voor 9 daagjes vooruit.
Hoe kan het dan dat die kaartjes toch best afwijken van elkaar (de basis komt natuurlijk wel overeen, maar toch een behoorlijk temp verschil?)?
me=leek
Hoe kan het dan dat die kaartjes toch best afwijken van elkaar (de basis komt natuurlijk wel overeen, maar toch een behoorlijk temp verschil?)?
me=leek
Google-vertaald wat meteociel.fr er over te melden heeft:
Deze kaarten tonen de Z500 geopotential en de druk op zee niveau voor elk van de 21 scenario's voorgesteld door alle GEFS 1 °.Kaarten zijn bijgewerkt vanaf 05:40, 11:40, 17:40 en 23:40. GEFS Deze lopen parallel (of GEFSP / /) is een testversie van de nieuwe GEFS dat vervangt de huidige GEFS medio februari. Het loopt in "parallel" aan de oude GEFS (vandaar de naam). Het heeft een grotere horizontale en verticale resolutie en maakt gebruik van de nieuwste versie van het GFS model (die vorig jaar). Het is iets efficiënter dan de huidige GEFS en GFS repproche vaak meer operationeel is. Let op: De controle run is volledig verschillend van de operationele run / deterministisch, omdat de twee runs worden uitgevoerd bij verschillende resoluties.
Geef mij die nieuwe versie maar | Gewijzigd: 21 januari 2012, 20:47 uur, door MarkNL