Ah ok, dank voor de nuancering. Ja als dat vaak zo loopt dan kan dat een tendens worden, aan de andere kant kan je ook zeggen dat de kans op winterweer juist alleen maar toeneemt. Maar inderdaad als de juiste setting voor winterweer te laat komt dan hebben we mooi en lekker lenteweer, dus ja; op een gegeven moment gaat de tijd wat dringen.
Maar is toch niet helemaal wat wij willen.....
Maar is toch niet helemaal wat wij willen.....
Geef hem helemaal gelijk..
Een 50/50 (koud/zacht) verdeling in de pluim zie ik eerder als een 25/75 kans, zeker in al zacht verlopen winters. Pas als minstens 75-80 procent van de leden een vorstperiode aangeven dan begin ik erin te geloven, eerder niet, zelfs niet op kortere termijn. En momenteel geven nog teveel leden gewoon zacht weer aan...
Voor mij mag die winter echt wel toeslaan (ik zou niet liever willen), maar ik geloof er momenteel nog steeds niet echt in en zullen we ns deze winter moeten tevreden stellen met misschien een speldenprik of wat stralingsvorst zoals vorige week.
volgens mij zijn de eisen nu flink omhoog gegaan.
Vandaag trekt een frontaal systeem behorend bij een depressie op de Atlantische oceaan, die richting Denemarken trekt, over ons land naar het zuidoosten. Daarachter wordt met een westelijke stroming onstabiele lucht aangevoerd. Vanochtend valt er eerst nog regen in vooral het oosten en noordoosten van het land. Daarachter wordt het half tot zwaar bewolkt met kans op een bui. Met name in het noorden bestaat er kans op stevige buien die vergezeld kunnen gaan van hagel en onweer omdat daar de bovenlucht het koudst is. De middagtemperatuur loopt uitéén van 8° in het noordoosten tot zelfs een zeer zachte 11° in het zuiden. De westenwind neemt verder toe tot (vrij) krachtig, windkracht 4 of 5, en langs de kust tot hard, windkracht 7.
Vanavond en vannacht zijn er opklaringen en blijft het in het zuiden en midden van het land overal droog. In het noorden valt vooral vanavond nog een stevige bui. Het blijft flink doorwaaien met boven land een vrij krachtige en langs de kust krachtige of harde westenwind, windkracht 5-7. In het noordelijk kustgebied bestaat er kans op zware windstoten tot 80 km/u. De temperatuur daalt naar ongeveer 5°.
Ook op zondag staat ons weer geheel in het teken van lagedrukgebieden en de bijbehorende storingen. Het is overwegend bewolkt met in de loop van de ochtend vanuit het westen perioden met regen. De meeste regen wordt verwacht over het noorden van het land. Het blijft aanhoudend zacht met temperaturen rond 8°. Er staat een (vrij) krachtige westenwind, windkracht 5 of 6. In het kustgebied kan de wind eerst nog af en toe hard zijn, windkracht 7.
Maandag zien we op de weerkaart een depressie ten noorden van de Shetland Eilanden en boven de Britse Eilanden een rug van hogedruk. Deze drukverdeling zorgt in onze omgeving voor een west- tot noordwestelijke stroming. Daarmee wordt onstabiele lucht aangevoerd. In deze stroming trekt over vooral het noorden van het land nog een trog mee met op ruim 5 km hoogte temperaturen rond -32°C. Het is half tot zwaar bewolkt en er vallen verspreid over het land enkele buien. Ook dán weer vallen de meeste buien in het noorden van het land. In de middag wordt het ongeveer 7° en er waait een matige westenwind.
Dinsdag profiteren we tijdelijk van een rug van hogedruk waarna al snel depressies met de bijbehorende fronten het heft opnieuw in handen zullen nemen.
Voorlopig is van winterweer geen sprake, althans niet binnen een betrouwbare termijn. Speculaties over een op handen zijnde kou-inval moeten voorlopig dan ook met een korrel zout worden genomen. Aan 50/50 berekeningen hebben we namelijk niet veel! De komende week lijkt wel een breekpunt van de winter te worden en zal er meer duidelijkheid moeten komen. Maar werd dit een aantal weken geleden ook al niet opgeschreven?
bron: Jan Visser weer
weerman Ed Aldus, Barendrecht, 21 januari 2012, 10:30 uur
http://archief.weer.nl/?menu=view&cat=...leen07022006.wn
Mooi verslag,
maar je leest wel dat er eerder in dec en jan al diverse speldenprikken werden uitgedeeld middels vorst en sneeuw
Je mag aannemen dat de kou toendertijd al wat meer aanwezig was met name in Duitsland/Polen.
Nu zal alles nog moeten opstarten
maar je leest wel dat er eerder in dec en jan al diverse speldenprikken werden uitgedeeld middels vorst en sneeuw
Je mag aannemen dat de kou toendertijd al wat meer aanwezig was met name in Duitsland/Polen.
Nu zal alles nog moeten opstarten
Ja vond ik ook.
De speldeprikken hebben we gemist, maar wel vaak "net niet"
Er staat mogelijk een mooie blokkade in de kaarten en wordt het nu "net wel" met een mooie winterse periode als gevolg.
Russ Hoog ligt er mooi bij......blokkade lijn komt meer naar het westen -- later lijkt dit meer een Scandi-Hoog te gaan worden
wat gaat dat Laag bij ons doen??? (3e kaart)
GFS tekent hem daarna zuidelijk van NL in .....(4e kaart) | Gewijzigd: 21 januari 2012, 17:39 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
EC kaart is zeker prachtig | Gewijzigd: 21 januari 2012, 17:30 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Ja, eerst sneeuw en dan die hogedrukblokkade, mooi