da was het een paar weken terug ook, en een paar dagen voor de bewuste data alles weer weg
wintertje zet nu even door, feb en maart nog dan mag je wel weer vertrekken
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Dennis | Gewijzigd: 20 januari 2012, 22:38 uur, door Debbieke
Voor mij inderdaad 1 meter sneeuw met temps rond de -2 dan droogte met -10. Maar alles wat winter is, is welkom. Als die ellendige regen maar is wegblijft, dat is echt een doorn in het oog. | Gewijzigd: 20 januari 2012, 22:38 uur, door Debbieke
ja dat klopt..... toch lijkt de ontwikkeling naar serieus kouder weer zich meer en meer in de patronen te nestelen (Russ Beer lijkt zijn positie eens goed te kiezen) | Gewijzigd: 20 januari 2012, 21:09 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
De komende dagen wordt ons weer bepaald door het patroon waarin hogedruk zich ten zuidwesten en -een aantal- lagedruk ten noorden langs trekt met O/ZO koers.
Het weerbeeld zal dan ook wisselvallig blijven, met of frontale regen (zoals de komende avond en nacht. deels morgen) ingeval passage warmtefront of -winterse- buien in koudere maritiem polaire lucht na passage koufront, zondag-dinsdag.
Tegelijk vinden er de komende 96 uur interessante ontwikkelingen ten westen en oosten plaats. Ten westen zien we dat ten westen van Groenland boven het Amerikaanse continent het zo lang aanwezige uitgebreide gebied met zeer koude bovenluchten gaat verbrokkelen, dit gaat gebeuren vanaf plus 48. Een ahw apart deel zet zich daarna heel langzaam op koers richting Europa.
Tegelijkertijd zien we dat het ook al heel lang aanwezige Aziatische Hogedrukgebied zich retrograad naar het westen gaat uitbreiden.
En het zijn deze 2 weersystemen die er voor gaan zorgen dat de ontwikkelingen vanaf midden volgende week zeer onzeker ogen.
Uitvoer vandaag is gemiddeld genomen wat positiever tov winterse kansen volgende week. De gemiddelden van beide ens waren vandaag lager dan gisteren, met tegen eind januari een gemiddelde ruim onder normaal, is het aandeel koudere leden onmiskenbaar toegenomen de laatste runs.
Ook de oper versies van beide hoofdmodellen komen de laatste runs met koude oplossingen.
Maar gezien de termijn waarbinnen een en ander moet plaatsvinden, tussen 168-216 uur vooruit, blijft voorzichtingheid geboden, zeker gezien de ervaringen eerder deze week, met bijna gelijke uitgangspositie.
Wel bijna zeker lijkt is dat na de nog vrij natte periode t/m begin volgende week er een wat langdurigere fase met meest droog weer lijkt aan te gaan breken.
Onderstaande kaarten geven in 1 en 2 de boven omschreven ontwikkelingen aan en geven in 3 en 4 een aantal fraaie uitkomsten.
ronald de wilt
Vrijdagmorgen kwamen er zowel via het Amerikaanse GFS- als het Europese ECMWF computermodel voor de middellange termijn onvervalste winterprognoses uit de koker. Vanaf het volgend weekeinde zou er bovenn Noordoost-Europa een hogedrukgebied verschijnen, waarop vrieskou vanuit Rusland richting ons zou kunnen bereiken. Het is echter op deze termijn raadzaam om nog een slag om de arm te houden. Pas als de modeluitkomsten gedurende dit weekeinde niet noemenswaard veranderen, dan zouden we maandag meer gefundeerde uitspraken kunnen doen. Het wordt spannend voor de winterliefhebbers ... maar ook voor diegenen die niet van winterweer houden
Arie verrhips
Nou ik kan ze visueel niet allemaal precies meer voor me halen, maar zo'n goede (lees koude) pluim heb ik nog niet gezien deze winter!
| Gewijzigd: 20 januari 2012, 22:50 uur, door Tyshane
Overigens moet ik wel zeggen dat het wantrouwen in GFS achteraf niet terecht blijkt te zijn geweest. dat putertje heeft het toch aardig goed ingeschat de afgelopen tijd.
Zo de avondrun maar eens aanschouwen.
Een leuke bericht op Winterplaza. 'Winterkansen Nederland'
Edit: EC helemaal te gek. (Ik heb toch gelijk?) | Gewijzigd: 20 januari 2012, 23:14 uur, door reedtimmer