Zal de pluim hoogst waarschijnlijk vanavond weer kouder zijn. Vindt deze voor een ochtendpluim al niet verkeerd.
Volgens het KNMI komt er een koude lucht depressie aan. Een z.g. CAD* (Cold Air Development) om 01u op 20W, bereikt de westkust aan het einde van donderdagavond en trekt vervolgens over ons land.
Koudste lucht op 500 hPa (-39 C) passeert vrijdag tussen 0 en 7u het land.
Bij buien van deze CAD en in de koude lucht tot circa vrijdag 07u langs de kust ook kans op onweer en zware windstoten.
Komende nacht van 6 graden in het zuidwesten tot 3 in het oosten tijdens wat langduriger opklaringen. Vrijdag rond 6 graden.
Vrijdagavond daalt de temperatuur in het oosten voor de warmtefrontbewolking uit naar ongeveer 1 graad, in het westen nauwelijks temperatuurdaling.
(Kaartje geleend van Jan uit stormtopic)
*Toelichting 'CAD' (bron Kees Floor)
Depressievorming in koude lucht
In sommige gevallen kunnen komma's in koude, polaire lucht een verdere ontwikkeling doormaken (cold air development, CAD) en doorgroeien tot een depressie-in-koude-lucht. Uiteraard moet aan de voorwaarden voor kommavorming zijn voldaan; zij leiden tot de karakteristieke vorm van de bewolking van de kop (het noordelijk deel) van de storing. Daarnaast spelen windsnelheidsverschillen op ruim vijf kilometer hoogte een belangrijke rol. De ontwikkeling van de 'staart' van de bewolking die met de depressie in de koude lucht samenhangt, vindt namelijk plaats aan de linker voorzijde van het gebied met de hoogste windsnelheden. Een CAD-depressie brengt gewoonlijk zowel gelijkmatige als buiige regen; de buien kunnen vergezeld gaan van hagel en onweer. De hevigste buien, vaak georganiseerd al 'buienlijnen', zitten in de staart. | Gewijzigd: 19 januari 2012, 11:58 uur, door Ben47
Die hele winter is tot nu toe alleen maar aan het opschuiven Nu staat er voor volgende week weer kouder weer op de kaarten maar de kans dat dat ook gebeurt is nihil als je kijkt naar het verleden. Het schuift alleen maar op.
echter komt het nog steeds niet tot uitgebreide sneeuwval volgens de kaarten.. hier en daar wel wat sneeuw maar ook regen... het zit zowat op de grens
wel raar.. als het met zo'n setting nog niet lukt om uitgebreide sneeuwval te krijgen die goed blijft liggen tegenwoordig wanneer dan wel?
Als je naar de LT kijk zie je toch echt de koude vanuit amerka richting europ trakken,.. kan dit een voorbode zijn of verbeeld ik het me, omdat ik wil schaatsen? | Gewijzigd: 19 januari 2012, 12:33 uur, door Serge
nog niemand naar de 0:00 run gekeken van GFS zeker...
kijk voor de gein eens naar LT 312 uur.. het begint al eerder...(252h)
nie verkeerd nie volgens mij is dat winter... ( of het begin op zijn minst)
[/quote
Als Calliep het zegt, het wordt winter op lt...
Vooral nacht do/vrijdag L2.
(plaatje)
O.o GFS is wel erg veranderd, eerst liet GFS de koude L's afzakken naar Britse Eilanden.
Vanavond ook maar even EC bekijken of die er ook in mee gaat
Edit: Noordnoordwestenwinden, dus kust maakt ook goeie kans neem ik aan. | Gewijzigd: 19 januari 2012, 15:17 uur, door weerfreak
Vanavond ook maar even EC bekijken of die er ook in mee gaat
Edit: Noordnoordwestenwinden, dus kust maakt ook goeie kans neem ik aan.
Waarschijnlijk niet. Voorlopig komt de aanvoer van de warme Noordzee. Dan is een NW wind echt niet voldoende voor West Nederland om sneeuw op te leveren. Ik zie liever een NO want dan komt het niet zo veel over die warme put
Tja, december 2010 kwamen de sneeuwbuien ook van zee, maar toen was de T850 ook -10 of lager, en de zee zelf was ook een stuk kouder.
Bedoel je dan niet stiekem 12z i.p.v.18z??
Hier net wat kleine hagel door de regenbui die net over trekt.
Hier net wat kleine hagel door de regenbui die net over trekt.
Nee max T2m van 18Z, dat is de maximum temperatuur tussen dat plaatje en het plaatje er voor. Dan krijg je dus altijd de maximum temperatuur van die dag, omdat dat meestal in de namiddag is.
Ik weet het is nog ver weg. Maar het zou toch zo mooi zijn
GFS denkt er volgens mij ook zo over.
| Gewijzigd: 19 januari 2012, 16:26 uur, door Eifel
Staat die sneeuw daarvoor nog op de kaarten of is het inmiddels regen of niets geworden?
Ik zou nergens op rekenen. Misschien dat er in de Ardennen wat sneeuw valt.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
www.weer.nl | Gewijzigd: 19 januari 2012, 16:40 uur, door nielshondert