Ik schrijf dit, omdat GFS de hele tijd al aangaf dat het na vandaag zou gaan kwakkelen, terwijl ECMWF kaarten liet zien dat het na donderdag opnieuw kouder zou worden. Hierop basseer ik mijn uitspraak!
Ik schrijf er ook bij, dat ik dit in de gaten ga houden, omdat het interessant is voor een eventuele nieuwe winteraanval. De LT kaarten zijn nooit betrouwbaar, de volgende uitdraai kan wel een heel ander beeld geven. Des te langer aan dit scenario wordt vastgehouden des te betrouwder het wordt.
Snap niet goed wat je eigenlijk wil aantonen met die vergelijkingen met andere winters. Net wel of net niet dat het weer een geheugen heeft ?
Trouwens die vergelijking met W28/29 staat als een tang op een varken. Tot en met 17 jan. was die winter immers wel degelijk best winters geweest, met 23 vorstdagen en 14 ijsdagen tot dat moment (dus 37 van de 48 dagen gelegen tussen 1dec en 18jan hadden vorst gekend...) en wel degelijk 52 hellmannen volgens de website van het knmi (weet niet waar jij je info vandaan hebt ?). Dus in niks te vergelijken met de winter die we nu meemaken.
Gelukkig kunnen we met die cijfers niks voor het verdere vervolg van deze winter. Maar om nu de 3de strengste februari (feb29) ooit als referentiepunt te nemen ? Normaal hebben we in feb recht op een gem temp van 3.0°C, 13 vorstdagen en 2 ijsdagen. Zou in deze winter al heel wat zijn. Maar ook de laatste week van januari is uiteraard nog niet verloren. We zullen het zien
Cijfertjes zeggen inderdaad niets, net zoveel als die loze kreten van "we krijgen geen winter" enz enz. Met dat wilde ik aantonen dat de winter rare trekken kan hebben, net zoals in 1912
Ik schrijf er ook bij, dat ik dit in de gaten ga houden, omdat het interessant is voor een eventuele nieuwe winteraanval. De LT kaarten zijn nooit betrouwbaar, de volgende uitdraai kan wel een heel ander beeld geven. Des te langer aan dit scenario wordt vastgehouden des te betrouwder het wordt.
Ben ik niet helemaal met je eens, eerst werd er gezegd ECMWF en nu weer GFS, het zou nu toch kunnen dat ECMWF nu in eenkeer toch weer een wintersenario gaat opschotelen voor ons? maar als dit naar een week in een keer weg is? wat is er dan nog betrouwbaar. ???
Weerbericht – 18 Jan 2012 (Ochtend Weerbericht)
Vanochtend en Vanmiddag.
In de ochtend neemt de bewolking verder toe, begin van de ochtend ligt de temperatuur al rond de 5 graden in het hele land. Tegen eind van de ochtend begint het te regenen vanuit het zuid westen. Begin van de middag regent het er kan plaatselijk veel regen vallen, de wind trekt iets aan en is boven land tot windkracht 4 en aan de kust windkracht 6 plaatselijk 7. Verder is de temperatuur in de middag rond de 9 Graden.
Vanavond en Vannacht.
Vanavond begint op de meeste plaatsen nat en de wind trekt aan naar windkracht 7 aan de kust en verder landinwaards windkracht 5. In de nacht word het langzaam droger vanuit het zuidwesten, en klaart het op, het word vannacht een graad of 5/6 graden. De wind neemt af.
Trend (3 Daagse)
Donderdag nog een regenachtige dag, Vrijdag word het weer een tikje kouder en nemen de sneeuwkansen weer toe, Zaterdag is het frisjes maar blijft waarschijnlijk droog.
Weatheralert B.V | Gewijzigd: 18 januari 2012, 12:34 uur, door Sanwa
Zag net wel op de kaarten dat door t meanderen van de stroming op hoogte de depressies ook af en toe voor een NO stroming kunnen zorgen aan de achterzijde.
Echt saai wordt het niet gelukkig!
Een blokkade in de atmosfeer is een drukverdeling waarbij een groot hogedrukgebied de weg blokkeert voor depressies.
De Russ Beer kan een mogelijke blokkade gaan geven ... | Gewijzigd: 18 januari 2012, 10:16 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Ik vind de pluim helemaal niet zo heel verschrikkelijk eigenlijk, bij beide modellen gaan ze richting het langjarig gemiddelde van een graad of 3.. Het hoeft van mij ook niet gelijk 5 graden te vriezen overdag, gewoon een zonnetje en temperaturen van rond het vriespunt
Zijn inderdaad leuke kaartjes, GFS aan het experimenteren met lage druk bij de Azoren.
Verder kwam ik nog dit grafiekje tegen van de (waargenomen) temperatuurstijging op 30 hpa boven de Noordpool. Wat dit voor ons gaat betekenen is mij nog niet duidelijk.
Dat is ook heerlijk weer,zoals jij het omschrijft,liefst nog een sneeuwbui erbij
Alleen ben ik bang dat de pluim aangeeft dat dat weer er dan niet voor ons inzit.
Meer een WC met geregeld regen
Hahaha. heerlijk zo'n optimistisch geluid er tussendoor! En dan dat zonnebrilletje op. Je ziet het echt gekleurd. Prachtig!
Maar van mij mag die 5 graden vorst overdag morgen al komen, liefst met terugwerkende kracht tot 1 december 2011. Maar helaas...
Jaaa.... Zomaar voor de 31 jan en 1 febr resp wel 8 en 5% kans op een ijsdag.......Geweldig zo'n grafiekje. Maakt de mens blij....
Tsja, een kans is een kans hè..... Gewoon lekker optimistisch blijven (tenzij je als persoon een pessimistische instelling hebt), komt vast wel goed deze winter (en anders maar niet )
pluim duikt weer rond 1 feb, misschien toch die beer in de maak waar Jan het over had,...we blijven positief, ik geloof er nog steeds in,...
voorbeelden genoeg dus,die aangeven dat een slechte start een goed einde kan krijgen...kwestie van afwachten dus.
momenteel hier 2 grd boven nul en waterkoud