lijkt me wel, want we zitten boven de westcirculatie!! Correct me if it's wrong
laat maar, het wordt overduidelijk een welles nietes spelletje zondag, maar ook vrijdag! | Gewijzigd: 17 januari 2012, 20:13 uur, door gerard van den brink
laat maar, het wordt overduidelijk een welles nietes spelletje vrijdag!
Noordwestelijke stroming.. Volgens mij typisch een gevalletje van beter dan de vorige run maar (nog) geen winterse neerslag.
laat maar, het wordt overduidelijk een welles nietes spelletje zondag, maar ook vrijdag!
Ik leg het eens uit. Mensen vergissen zich in het kleuren patroon van geel t/m blauw. Groen op de 500 hPa kaart of lager wil niet meteen zeggen dat het ook daadwerkelijk koud is. Uiteraard is het minder warm, maar het wil niet zeggen dat dat meteen genoeg is voor sneeuw. Ideale omstandigheden voor sneeuw zijn:
500 hPa temperaturen: onder -30°C
850 hPa temperaturen: onder -5°C
dauwpunt temperaturen: onder 0°C
2 meter temperaturen (niet heel belangrijk): onder de +2, het liefst <0°C
en zo laag mogelijke luchtvochtigheid.
Deze kaart geeft aanvoer van over zee, en die lucht is ontzettend vochtig. Bovendien is de de lucht van oorsprong niet arctisch dus dat is al jammer. Als de aanvoer Noord was geweest, dan was de kans op koudere stromingen vanaf de Polen groter, dus ook de kans op sneeuw.
Wellicht nog een aanvulling van wat Jan al 'kweet niet hoe vaak heeft verzocht:
Uploaden die kaarten naar O-O en niet deeplinken met de [img][/img] !!!!
Het is toch een kleine moeite om het hier online te zetten en niet te leechen van andere sites.
Marga: Ik ga hem erbij zetten | Gewijzigd: 17 januari 2012, 20:26 uur, door Marga
Uploaden die kaarten naar O-O en niet deeplinken met de [img][/img] !!!!
Het is toch een kleine moeite om het hier online te zetten en niet te leechen van andere sites.
Marga: Ik ga hem erbij zetten
Dus eerst downloaden naar pc en dan uploaden?
Je slaat het plaatje op op je pc. En dan kan je als je een bericht typt, rechts onder het typvak "bladeren" plaatje kiezen, en dan upload. Dan klik je links onder het typvak op bijlagen en op dat icoontje met het groene vinkje. Dan zou je de link in het typvak moeten zien verschijnen
Onweersdagen: 0
Met regionaal 2 nachten met matige vorst, en gezien de actuele temp daling in nog meest heldere omstandigheden, zal het wellicht tot 3 gaan komen.
En daarbij zal het rest van deze maand blijven, zo geeft ook de Uitvoer vandaag weer aan.
UKMO/GFS hebben in de 12z run de toon gezet, met een meanderende zonale stroming de komende 6 dagen, waarin het hooguit af en toe tot een winterse bui kan komen in tijdelijke aanvoer maritiem polair onder normale temp, met slechts in een nacht met overwegende trekrug invloed, wat vorst mogelijk.
Geplaatste 2 m temp pluim van het GFS ens 12z (voor ZO NL) laat zien dat hierin de rest van de maand volgens het merendeel der leden geen grote wijziging zal optreden. Pas op het letterlijk eind is een dalende trend waarneembaar, in onderliggende patronen verklaard door opbouw rug, ten W/NW.
EC 12z oper volgt bovenstaand beeld grotendeels. Bijzonder toch om te zien hoe in een aantal dagen de hoop letterlijk uit de Uitvoer is geveegd. Natuurlijk blijft nog steeds ongeveer 20%, iets meer bij GFS, der leden voor kouder weer gaan (zie ook eerder geplaatste EC 00z analyse) maar dit is voorlopig mi geen serieus te nemen signaal.
Onder verwijzing naar het kopje van mijn laatste geplaatste bericht (kansen op winter…) kunnen we concluderen dat in amper 48 uur de Uitvoer deze kansen heeft weggepoetst.
1e kaart is de kans van vandaag, die niet gegrepen is (geen retrograad bewegende NO hogedruk – ondanks tijdelijk iets westelijkere positie van de lagedruk aanjagende koudepool bij Groenland.
2e kaart laat zien dat de mogelijke kans van begin volgende er volgens de huidige stand van zaken niet meer is.
Die stand van zaken komt ook volgens EC oper 12z neer op handhaving –meanderend –zonaal de rest van deze maand. De 4e kaart laat dit zien, de situatie inzake de poolwervel moge er dan beduidend beter uitzien, voor ons gedeelte van het Noordelijk Halfrond lijken de stukjes precies verkeerd te blijven vallen.
Ronald de Wilt
Thanks, dat dacht ik al, maar ik wilde het even zeker weten.
Hier een eerste berichtje van mijn kant.
http://modeles.meteociel.fr/modeles/gfs/ru...606-9-192.png?6
| Gewijzigd: 17 januari 2012, 22:03 uur, door fisherman