(vergelijking gemaakt aan de hand van de 12Z pluimen)
Die zijn aan komen waaien uit GFS, die is nu kouder, EC is zachter..
Nee, door een westelijke aanvoerrichting, dus kans op regen en hogere temperaturen.
Nee, door een westelijke aanvoerrichting, dus kans op regen en hogere temperaturen.
Te makkelijk antwoord,nog geen bewijs voor gezien
Echt winterweer komt uit NO of O | Gewijzigd: 16 januari 2012, 22:19 uur, door jones
Nou die zachte lucht komt echt niet uit het oosten of noorden.. dus westelijke aanvoer is logisch. Dat zie je wel terug in de Oper van EC, bijna lente onderhand met die 10gr..
(vergelijking gemaakt aan de hand van de 12Z pluimen)
Nou ja zolang 1 van de 2 nog winter ziet, is er hoop. Uiteraard ben ik nu voor GSF. Voor mijn gemoedsrust; Iemand nog argumenten waarom GSF nu juist het meest betrouwbaarste model van de twee is?
Ja inderdaad. Zo'n standvastig gemiddelde heb ik nog nooit eerder gezien. Volgens mij is er inderdaad iets kapot en hebben ze het langjarig gemiddelde voor januari maar handmatig ingevuld.
Of het Euro-model is van Jan's Russische beer geschrokken.
Ach natuurlijk, ik weet het al: die dikke zwarte nullijn is te laag ingetekend
Duhh,een ieder snapt dat,maar er komt geen westelijke aanvoer.
Na zaterdag N/W-N.
Vanaf di NN/O
Te makkelijke conclusie,oper is warme uitbijter
Blue Monday pluim....vlak,oppervlakkig,emotieloos | Gewijzigd: 16 januari 2012, 22:37 uur, door Debbieke
Na zaterdag N/W-N.
Vanaf di NN/O
Te makkelijke conclusie,oper is warme uitbijter
Dat is dus niet waar, als je naar de pluim had gekeken had je gezien dat er relatief veel overeenstemming is onder de leden. Er zijn bij ECMWF in deze run nog maar weinig leden die voor een koude oplossing gaan (grove schatting zo'n 15%. De spreiding is relatief klein, en dan is het goed om naar de oper te kijken om een beetje een idee te krijgen van de onderliggende weerpatronen dwz. drukgebieden en dergelijke. Daar zie je dat EC een westelijke aanvoer aangeeft. Gaan we even kijken naar de dagen waarover jij het had in deze run:
Na zaterdag ZW-W.
Vanaf dinsdag ZW-Z.
Maar ik neem dat nu ineens GFS weer de betrouwbare is?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Ja zeker het wordt lente. Binnenkort. Staat op de kalender!
Eindelijk, nu begrijp je het. Nou dan hoef je er nu niet zoveel woorden meer aan te besteden.
Komt EC12 met een wat warme OPER (west invloed) en een ieder (bijna dan) in rep en roer.
Als je de ensembles (50 members) voor T850 hPa erbij pakt dan is er eigenlijke nauwelijks wat veranderd tov van de vorige dagen en ook het T2M gemiddelde komt niet veel hoger dan 4 graden voor bv. Leeuwarden de komende 15 dagen !
Wel neemt de ENS bandbreedte flink toe (12 tot 14 K) als teken voor grotere onzekerheid.
Kortom, kan alle kanten op.
Ciao Johann
Na zaterdag ZW-W.
Vanaf dinsdag ZW-Z.
Maar ik neem dat nu ineens GFS weer de betrouwbare is?
Je neemt de pluim toch niet serieus he? Ik kan niet wachten op morgen wanneer iedereen weer loopt te juichen | Gewijzigd: 16 januari 2012, 22:42 uur, door BacciB
In ieder geval, via onderstaande link vind je een historich overzicht over de maand februari. Per dag wordt aangegeven welke de warmste, koudste en natste dag was. Grappig om te lezen en te cuncluderen dat het inderdaad nog alle kanten op kan!
http://www.meteolink.nl/februari-historie.html | Gewijzigd: 16 januari 2012, 22:44 uur, door Overbuurman