De berging van de Costa Concordia, het cruiseschip dat voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio schipbreuk leed, zal 300 miljoen euro kosten. Tegen het eind van de zomer moet de romp geborgen zijn. De rederij wil zich niet vastpinnen op een exacte datum voor de volledige berging van het schip, want de berging lag al verscheidene keren stil.
De berging van wat ooit het paradepaardje van de rederij Costa Crociere was, lijkt een werk van lange adem te worden. Bijna één jaar na de scheepsramp ligt het schip nog altijd voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio. Daarnaast gaat de kostprijs voor de berging met 300 miljoen euro ruim 75 miljoen euro hoger liggen dan wat eerder voorzien was.
De veelgeplaagde kapitein van het schip vecht intussen voor de rechtbank zijn ontslag aan. Hij klaagt overigens ook over de negatieve media-aandacht voor de schipbreuk. "Ik werd erger dan Bin Laden afgeschilderd, terwijl ik enorm veel spijt heb over wat gebeurd is." De kapitein wordt onder meer verweten dat hij het schip verliet vooraleer alle 4.200 passagiers en bemanningsleden waren geëvacueerd.
De Costa Concordia leed op 13 januari 2012 schipbreuk voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio. De kapitein had het schip te dicht langs de kust laten varen, waardoor het op de rotsen liep. 30 van de 4.200 opvarenden kwamen om toen het schip kapseisde. Twee passagiers worden nog steeds vermist.
Bron: De Redactie | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:43 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Een hoorzitting over de ramp met de Costa Concordia is uitgesteld omdat de Italiaanse advocaten een nationale staking houden die negen dagen moet duren.
Kapitein Francesco Schettino riskeert alleen in het beklaagdenbankje te zitten. De vijf andere verdachten, onder wie de adjunct van Schettino, kregen van het parket groen licht voor een met de rechtbank onderhandelde straf. Daarover moest een rechter zich vandaag uitspreken maar door de staking is de hoorzitting nu uitgesteld tot 20 juli, vier dagen nadat de staking ten einde zou zijn.
Ook de advocaten van Schettino wilden gebruik maken van zo'n onderhandelde straf, maar het parket ging daar niet op in. De Italiaanse rechter volgde dat advies.
Door de staking is ook de formele start van het proces, die voor dinsdag was voorzien, uitgesteld. Bij de schipbreuk kwamen in januari 2012 32 mensen om.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
De berging van het cruiseschip Costa Concordia heeft maandagochtend twee uur vertraging opgelopen door harde wind. Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA gemeld. Zondag werd definitief groen licht gegeven omdat het weer goed genoeg leek. De operatie zou om 06.00 uur beginnen. Het gaat om een enorm karwei: de Costa Concordia is bijna driehonderd meter lang. Bij de operatie maandag wordt met 56 stalen kabels aan het schip getrokken. Elk van die kabels is 58 meter lang en weegt 26 ton. Het is de bedoeling het schip 65 graden te draaien. Dan komt het deels te rusten op een bed van cementzakken en deels op stalen platforms.
Bron: NU. nl
De start van de bergingswerken van het cruiseschip Costa Concordia is met zo een 3 uur vertraging van start gegaan.Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA gemeld. De vertraging was te wijten aan de slechte weersomstandigheden. Het rechttrekken van het in januari 2012 gekapseisde schip voor het Toscaanse eiland Giglio zou normaal vandaag om 6 uur beginnen.
livestream VTMNIEUWS
"Wegens de felle onweders van de voorbije nacht, wordt het begin van de operatie met zowat twee uur verdaagd", aldus Franco Gabrieli, projectverwantwoordelijke en chef van de civiele bescherming, tijdens een korte persbriefing. Later vanmorgen meldde de dienst burgerbescherming dat de weersomstandigheden waren verbeterd en dat met de berging kon worden begonnen.
Door het slechte weer was het 's nachts niet mogelijk om onder meer het schip met de controlekamer voor de operatie op de goede plek te krijgen. Gisteren werd definitief groen licht gegeven omdat het weer goed genoeg leek. Het gaat om een enorm karwei: de Costa Concordia is bijna 300 meter lang.
Bij de operatie vandaag wordt met 56 stalen kabels aan het schip getrokken. Elk van die kabels is 58 meter lang en weegt 26 ton. Het is de bedoeling het schip 65 graden te draaien. Dan komt het deels te rusten op een bed van cementzakken en deels op stalen platforms. De berging wordt verslagen door zo'n 350 journalisten uit de hele wereld. Er kleven de nodige risico's aan de operatie. Het verroeste schip zou uit elkaar kunnen breken zodra het in beweging wordt gebracht.
De Costa Concordia voer op 13 januari 2012 voor de kust van het Toscaanse eiland Isola del Giglio op een rots. Daardoor kwamen 30 opvarenden om het leven, twee mensen worden nog steeds vermist. De bergingsoperatie heeft al honderden miljoenen dollars gekost.
Bron: HLN
Bron: BBC + diversen
Livefeed: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24104741
| Gewijzigd: 16 september 2013, 14:13 uur, door mrijkhals