De autoriteiten in Italië hebben het officiële dodental van de ramp met het cruiseschip Costa Concordia zaterdag bijgesteld naar 17. Duikers troffen het stoffelijk overschot van een vrouw aan in het schip, dat op vrijdag de 13e kapseisde na op een rots te zijn gevaren bij het eilandje Isola di Giglio. 15 opvarenden worden nog vermist. Door de aanvaring voor de kust van Toscane ontstond een scheur van tientallen meters lang in de romp van de Costa Concordia.
Bron: NU.nl | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:22 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
De zoektocht naar vermisten in het wrak van cruiseschip Costa Concordia is vandaag wederom stilgelegd. Door de golven en de sterke wind is het gekapseisde schip in de zes uur tijd zeker 3,5 centimeter verschoven. Eerder verschoof het schip hooguit 3 millimeter per uur. Dat meldt het Italiaanse persbureau Ansa.
Hoewel het 290 meter lange schip in beweging is, ligt het volgens de bergingswerkers nog altijd stabiel op de rotsen. De vrees is dat het schip zoveel gaat wiebelen dat het wegzakt in dieper water, wat de zoektocht naar vermisten en de berging aanzienlijk zou bemoeilijken.
Gisteren bleek al dat het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage niet kon beginnen met het wegpompen van olie uit de Costa Concordia. De weersomstandigheden bij het eilandje Isola di Giglio, voor de kust van Toscane, zijn de komende dagen naar verwachting verre van optimaal, waardoor de operatie is uitgesteld.
Door de ramp ruim twee weken geleden zijn zeker 17 mensen omgekomen. Er worden nog 15 personen vermist.
Bron: AD | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
Het bergen van het gestrande cruiseschip Costa Concordia gaat mogelijk tien maanden duren. Dat hebben de Italiaanse autoriteiten zondag gezegd. Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit is ingeschakeld om de brandstof uit het cruiseschip te pompen. Smit stelde de operatie zaterdag opnieuw uit. De ruwe zee voor de Toscaanse kust gooide roet in het eten.
Pas als de brandstof uit het schip is gepompt kan worden begonnen met de berging van de Costa Concordia. De eigenaar van het cruiseschip, Costa Crociere, heeft de opdracht voor de berging opengesteld voor biedingen. Dat proces zal zo'n twee maanden in beslag nemen, aldus Crociere.
Bron: Nieuws.nl | Gewijzigd: 29 januari 2012, 20:40 uur, door MarkNL
Op basis van de koersgegevens van het cruiseschip Costa Concordia is een reconstructie gemaakt van hoe het schip is gestrand. Op de beelden is te zien hoe het schip stuurloos wordt nadat het een rots heeft geraakt.
Met het Automatic Identification System (AIS) worden scheepsposities en -koersen gevolgd. Een schip zendt automatisch en met regelmatige tussenpozen informatie uit, zoals zijn positie en snelheid. En dat deed ook het cruiseschip Costa Concordia.
Na zo'n veertig seconden is te zien hoe het schip met een snelheid van ruim zestien knopen (ruim 30 km/u) naar de kust vaart en op het laatste moment een rotsblok probeert te ontwijken. Maar het manoeuvre komt te laat. Het achtersteven raakt de rotsen met een scheur in de romp als gevolg.
De Costa Concordia vaart nog even verder, maar het schip mindert vaart het stuurloos wordt en naar de kust afdrijft. Daar strandt het in ondiep water. Rond drie minuten en veertig seconden vaart het eerste reddingsschip uit.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 2 februari 2012, 15:58 uur, door Sanwa
Het leegpompen van de brandstoftanks van de gekapseisde Costa Concordia wordt tegengewerkt door hoge golven. Vandaag bleek dat de golfslag het schip in beweging heeft gezet. Het risico bestaat nu dat het schip afglijdt naar dieper water. Meetinstrumenten hebben de beweging van de Costa Concordia geregistreerd. De bewegingen zijn inmiddels wel in hevigheid afgenomen, maar de Italiaanse instanties die toezien op de werkzaamheden rond het cruiseschip blijven alert. Als het schip inderdaad zou verschuiven naar een dieper deel van de zee, wordt het verwijderen van de brandstof een moeilijke klus.
Bron: AD | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
Voor het eiland Giglio is zondagnamiddag begonnen met het wegpompen van olie uit het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia. Normaal gezien zou er pas maandag gestart worden met het wegpompen.
Uit het scheepswrak moet ongeveer 2.400 ton brandstof worden gepompt. Als de olie in zee terecht zou komen, dreigt een grote milieuramp voor het fragiele ecosysteem voor de kust van Giglio. De operatie zou zeker 28 dagen duren, gesteld dat de weersomstandigheden stabiel blijven.
De Costa Concordia liep op 13 januari op de rotsen, net voor het eilandje Giglio. De schipbreuk kostte aan 32 mensen het leven. Van vijftien van deze slachtoffers werd het lichaam nog niet teruggevonden. In totaal had de boot 4.229 opvarenden aan boord.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
39 overlevenden van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia eisen 528 miljoen dollar (circa 400 miljoen euro) schadevergoeding. Ze hebben daartoe dinsdag in Miami een proces aangespannen tegen het Amerikaanse Carnival Cruise Lines en dochterbedrijf Costa Cruise Line, eigenaar van het schip.
Volgens de passagiers voer de rederij ''op een erg roekeloze manier, met totale minachting voor de veiligheid, het leven en het welzijn van de passagiers''', aldus een advocaat van de eisers. De 39 passagiers komen onder meer uit Italië, VS, Duitsland, Canada, Zuid-Korea en China.
Bij de ramp vorige maand in Italië zijn naar schatting 32 van de 4229 opvarenden omgekomen. Vijftien van de lichamen zijn echter niet gevonden.
Lastig
Juristen zeggen dat het lastig zal zijn om het proces in de VS te winnen, omdat de reisvoorwaarden bepaalden dat rechtszaken in Italië moeten worden gevoerd. Maar de advocaten vinden die voorwaarde niet rechtsgeldig. ''Florida is heel geschikt, omdat Carnival en Costa feitelijk hetzelfde bedrijf zijn met kantoren hier'', zei een advocaat. Het beursgenoteerde Brits-Amerikaanse Carnival Corporation is 's werelds grootste cruisemaatschappij.
Bron: NU.nl | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:24 uur, door Debbieke
De reddingsteams die zich inzetten om het wrak van de Costa Concordia en de tonnen olie die zich nog in het cruiseschip bevinden te bergen, werken op volle toeren. Het is nu meer dan ooit een race tegen de klok want ingenieurs laten weten dat het horror-schip op het punt staat om totaal in te storten. Als dit gebeurt, zou de 2400 ton olie die vrijkomt een milieuramp veroorzaken.
'De dragende constructie houdt het niet meer, we vrezen dat de Costa Concordia helemaal kan instorten,' zo laat een scheepsingenieur weten aan de regionale krant Il Tirreno. 'De Costa Concordia is niet gebouwd om op een rots te liggen en tegen de kliffen gebeukt te worden. Het schip is gebouwd om de druk van het water te weerstaan als het vaart, niet als het gekanteld op haar zij op een rots ligt,' aldus de ingenieur.
Ook een reddingswerker ter plekke laat weten dat het slechts een kwestie van tijd lijkt voor het schip uiteen valt en zal zinken. 'Onder het schip heeft zich een nieuwe grotere, scheur gevormd.'
Ontkend
Een commissaris van de hulpdiensten ontkracht het verhaal over het gevaar voor totale instorting. Hij laat weten aan de Italiaanse Metro dat berekeningen door specialisten van de Universiteit van Florence geen afwijkingen melden over de huidige stabiliteit van het schip.
Milieuramp
Nog altijd bevindt zich 2400 ton olie in de 15 tanks van het gigantische cruiseschip dat strandde op vrijdag 13 januari voor de kust van het Italiaanse plaatsje Giglio. Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit pompt de olie uit de tanks en De Duitse krant Bild laat op zijn website weten dat het nog zeker 26 dagen duurt voor alle olie uit het schip is.
Eerder werd gedacht dat het wrak tot het einde van dit jaar zou blijven liggen en werd geschat dat de bergingswerkzaamheden nog ongeveer 7 tot 10 maanden in beslag zouden nemen.
Bron: AD | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
Een groot deel van de brandstof in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is weggepompt. Dat laat rederij Costa Cruises weten. Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit begon de werkzaamheden 12 februari.
Op dit moment is negenhonderdduizend liter verwijderd, aan boord is nog zo'n 1,4 miljoen liter verdeeld over dertien tanks. Als alles volgens de planning gaat is de rest binnen drie weken weggehaald, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Het cruiseschip strandde vrijdag 13 januari op een rots voor de kust van Italië. Zeker zeventien mensen kwamen om het leven. Vijftien mensen zijn nog vermist, er wordt vanuit gegaan dat zij niet meer in leven zijn
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:24 uur, door Debbieke
Het cruiseschip Costa Concordia heeft veel vaker dicht langs de kust van het Italiaanse eiland Giglio gevaren. Dat meldt het Italiaanse persbureau ANSA op basis van documenten die advocaten van slachtoffers in handen hebben.
Het cruiseschip zou zeker tien keer dichtbij het eiland zijn gekomen. Zo was er op 14 augustus 2011 nog maar een afstand van 150 meter tussen het eiland en het schip. Op 13 januari kwam de Costa Concordia zo dicht bij de kust, dat het schip op de rotsen liep en kapseisde. Meer dan 30 mensen kwamen om.
Volgens de advocaten moet door justitie goed worden gekeken naar het beleid van rederij Costa Cruises, omdat de "meest elementaire veiligheidsnormen zijn geschonden". De rederij stelt dat de kapitein op eigen gezag van de geijkte route is afgeweken.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
Het gevaar op een grote milieuramp door lekkende brandstof van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is van de baan. Vandaag wordt de laatste druppel brandstof uit het wrak van het schip gepompt, morgen worden de werkzaamheden afgerond. Dat heeft Sergio Ortelli, burgemeester van het betrokken eiland Giglio, vandaag gezegd.
"Daarmee wordt een hoofdstuk afgesloten", vertelde Ortelli aan persagentschap Ansa. Daarna moet het 290 meter lange schip nog geborgen worden. Die operatie kan tien tot twaalf maanden duren. Het is nog de vraag of het schip in verschillende delen of in zijn geheel geborgen kan worden. De rederij Costa Crociere kondigt binnenkort aan welke firma de berging voor zijn rekening neemt.
Volgens eerdere berichten zaten in de tanks van het schip zowat 2.380 kubieke meter brandstof, overwegend gevaarlijke zware olie. De gespecialiseerde Nederlandse firma Smit Tak was wekenlang bezig met het wegpompen van het vervuilende goedje. Uit metingen blijkt dat het water rond het wrak kristalhelder en onaangetast is gebleven, aldus Ortelli.
Het Italiaanse cruiseschip had meer dan 4.200 mensen aan boord toen het voor de Toscaanse kust kapseisde. Twee maanden na de schipbreuk zijn nog steeds zeven passagiers en bemanningsleden vermist.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
In het in januari gekapseisde cruiseschip Costa Concordia zijn nog drie lijken van vermisten aangetroffen. Dit heeft het hoofd van de Italiaanse burgerscherming, Franco Gabrielli, donderdag bekendgemaakt tijdens een bezoek aan het Toscaanse eiland Isola del Giglio. De stoffelijke overschotten zijn in het gedeelte van het schip gevonden dat onder de waterlijn ligt, aldus het Italiaanse persbureau ANSA. Tot nu toe waren 25 lijken geborgen; zeven personen werden nog vermist, van wie er dus nu drie zijn gevonden.
Bron: RTL
In het wrak van het voor de kust van Italië gekapseisde cruiseschip Costa Concordia zijn nog eens vijf lijken gevonden, zo hebben Italiaanse media op gezag van functionarissen gemeld. De lichamen zijn gevonden in het onder water stekende deel van het schip, zo heeft het hoofd van het reddingsteam, Franco Gabrielli, volgens het Italiaanse persbureau ANSA gezegd.
Voor dit bericht luidde het officieel dat er 25 doden zijn gevallen bij het scheepsongeluk van 13 januari en dat zeven mensen vermist waren. De nieuwe slachtofferbalans bedraagt nu dus dertig doden en twee vermisten. De Costa Concordia liep op de rotsen bij het Italiaanse eiland Giglio nadat volgens het parket kapitein Francesco Schettino zijn schip te dicht bij de kust had gestuurd.
Bron: GVA | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:25 uur, door Debbieke
Het ongeval met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia heeft mogelijk gevolgen voor cruiseschepen die onder Nederlandse vlag varen. Dat zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die het Italiaanse onderzoek naar de ramp daarom volgt. Volgens een woordvoerder is het niet duidelijk wat die mogelijke consequenties zijn. ''Maar het Italiaanse onderzoek kan aanbevelingen opleveren voor de internationale cruisevaart'', zei hij.
Bron: NU
Onweersdagen: 0
De zwarte doos van het cruiseschip Costa Concordia, die in januari voor de Italiaanse kust schipbreuk leed waarbij 32 mensen omkwamen, was buiten werking voor het ongeval. Zo is het onmogelijk om alle gebeurtenissen van de tragische nacht te reconstrueren, schrijft de krant Corriere della Sera dinsdag.
De zwarte doos "was sinds 9 januari, vier dagen voor de schipbreuk, in panne". De deskundigen die de gebeurtenissen van de nacht van 13 op 14 januari pogen te reconstrueren, konden dus niet analyseren wat zich afspeelde op het schip tussen het moment van de botsing tegen een rots, iets voor 22.00 uur lokale tijd 13 januari, en het einde van de evacuatie van het schip in de ochtend van 14 januari.
De onderzoekers kunnen tot 23.36 uur 13 januari de gebeurtenissen analyseren dankzij de gegevens van de boordcomputer. Die computer is, in tegenstelling tot de zwarte doos, wel een "toegankelijk" instrument. De krant merkt op dat gecontroleerd moet worden of niet op de een of andere manier aan de gegevens gesleuteld werd.
De krant wijst ook op het feit dat de waterdichte deuren van de boot niet gesloten waren op het ogenblik van het ongeluk, terwijl dat wel het geval moest zijn. De Corriere meldt ook nog dat het schip niet over goedgekeurde maritieme kaarten beschikte.
Bron: HBVL
Onweersdagen: 0
Deze foto is niet meer beschikbaar
Francesco Schettino AFP
De kapitein van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, Francesco Schettino, zit niet langer onder huisarrest. Schettino mag evenwel zijn thuishaven Meta di Sorrento niet verlaten. Dat meldt persagentschap Ansa donderdag.De Costa Concordia was op 13 januari met meer dan 4.200 mensen aan boord voor het Toscaanse eiland Giglio in de Middellandse Zee op de rotsen gelopen. Bij de schipbreuk kwamen 30 mensen om, twee worden er nog vermist.
Schettino bevond zich sinds 17 januari onder huisarrest. In april werd nog een verzoek door de advocaten van de kapitein afgewezen om hun cliënt opnieuw vrij te laten. Ook de vraag van de aanklagers om hem in de cel te zetten, kreeg geen gevolg. Het is nog niet duidelijk waarom de magistraten, die het onderzoek in het Toscaanse Grosseto leiden, het huisarrest donderdag opgeheven hebben.De kapitein wordt onder meer meervoudige doodslag door nalatigheid, het veroorzaken van een schipbreuk en het verlaten van het cruiseschip voor alle passagiers waren geëvacueerd ten laste gelegd.
Bron: Hbvl
De kapitein van de Costa Concordia zegt dat hij vlak voordat het cruiseschip bij het Italiaanse eiland Giglio op de rotsen liep door een telefoongesprek werd afgeleid. In een dinsdag uitgezonden interview met de particuliere televisiezender Canale 5 zegt kapitein Francesco Schettino dat de aanvaring op 13 januari een 'banaal ongeluk' was waarin het noodlot een rol vervulde.
Schettino zei dat hij zichzelf verwijt dat hij zich door het telefoontje van iemand op het eiland heeft 'laten afleiden'. Met een scheur in de romp begon de Costa Concordia water te maken, om uiteindelijk te kapseizen. Bij het ongeluk verloren 32 van de ongeveer 4200 opvarenden het leven.
Bron: nu.nl
Deze foto is niet meer beschikbaar
REUTERS/Max Rossi
De kapitein van het cruiseschip Costa Concordia, dat in januari schipbreuk leed aan de Toscaanse kust, heeft zich dinsdagavond op televisie verontschuldigd."Wanneer een ongeval gebeurt, is het niet alleen het schip of het bedrijf dat genoemd wordt, maar ook de kapitein. Het is normaal dat ik me verontschuldig als een vertegenwoordiger van dit systeem", aldus Francesco Schettino op de Italiaanse zender Canale 5. Hij noemde zich tegelijkertijd ook een "slachtoffer" van dat systeem.
"Een ongeluk op zee is iets anders dan een misdaad. Ik geloof niet dat ik een misdaad gepleegd heb." Hij kan naar eigen zeggen het verwijt krijgen dat hij"verstrooid" was toen het schip op de klippen liep. "Ik gaf opdracht om het schip manueel te sturen en ik voerde het bevel niet", luidde het nog.De aanklachten tegen Schettino luiden onder meer meervoudige doodslag door nalatigheid, het veroorzaken van schipbreuk en het verlaten van het cruiseschip voor alle passagiers waren geëvacueerd. Ook wordt hij aangewreven de Italiaanse zeevaartautoriteiten niet op de ernst van het ongeval te hebben gewezen.Volgens Italiaanse media zou Schettino 50.000 euro voor het interview gekregen hebben, maar Canale 5 ontkent dat. Francesco Verusio, procureur van het met het onderzoek belaste parket van Grosseto, zei "onthutst en beschaamd" te zijn door de "leugens" van Schettino. Hij herinnert dat "Schettino de dag na zijn arrestatie zei dat hij ’een stommiteit’ begaan heeft, en nu stelt hij zich voor als de perfecte gezagvoerder."Het scheepsongeluk kostte 32 mensen het leven.
Bron: DeStandaard
| Gewijzigd: 11 juli 2012, 13:39 uur, door Tatanka
De bemanning van het voor de Italiaanse kust vergane cruiseschip Costa Concordia is de prijs ‘Zeeman van het Jaar’ toegekend, zo heeft het Italiaanse persbureau Ansa donderdag gemeld. De prijs beloont bedrevenheid en heldendaden op zee. De bemanning van het luxeschip is geëerd voor haar ‘voorbeeldige moed en professionaliteit’ die zij bij het ongeluk van 13 januari voor het eiland Giglio had getoond, zo motiveerde de jury. Die bestaat uit tien internationale deskundigen.
De internationale aandacht ging na het ongeluk naar kapitein Francesco Schettino en zijn fouten, maar er is in de media niet gerept over de bemanning en haar engagement, zo luidde het. Volgens de jury hadden zonder het optreden van de bemanning meer dan 32 mensen kunnen omkomen.
Bron: Nieuwsblad
De kapitein van het Italiaanse cruiseschip dat in januari kapseisde voor de Toscaanse kust verschijnt maandag voor de rechter. Kapitein Francesco Schettino zal in de rechtszaal in Grosseto de bevindingen moeten aanhoren van onderzoekers die hem vorige maand als hoofdschuldige van de scheepsramp aanwezen. Eerste rechtszitting schipbreuk Costa Concordia. De Costa Concordia sloeg op 13 januari om voor de kust van een Toscaans eilandje. Uiteindelijk vonden 32 mensen de dood. Schettino werd er al vlug van beschuldigd veel te dicht langs de kust te zijn gevaren. Hem werd onder meer doodslag en het voortijdig verlaten van zijn schip ten laste gelegd.
Bron: Nieuws.nl | Gewijzigd: 15 oktober 2012, 10:38 uur, door Tatanka