De zoektocht naar overlevenden in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is maandag door zware zee tijdelijk opgeschort. De duikers hebben het wrak verlaten, omdat het centimeter per centimeter verschuift, meldt het persagentschap Ansa.
Het slechte weer kan ook de beveiliging van de dieselolie in de brandstoftanks van het schip bemoeilijken. Dat weet ook de Italiaanse minister van Milieu Corrado Clini. Die verklaarde tijdens een persconferentie dat de schipbreuk een "zeer hoog risico" inhoudt voor het milieu van het eiland Giglio en dat "een snelle interventie zich opdringt". De brandstof mag niet in het zeewater stromen. "De scheepstanks zitten boordevol met zware dieselolie, die zich kan afzetten op de zeebodem, wat een ramp zou betekenen". Het cruiseschip heeft in zijn tanks 2390 ton dieselolie. Voorlopig is geen enkel lek ontdekt.
Zeven eilanden
Giglio maakt deel uit van een archipel van zeven eilanden, waaronder Elba, en is gelegen in een prachtige natuurlijke zone voor Toscane. In de zomer is het een populaire bestemming bij toeristen.
"Menselijke fout"
Een "menselijke fout" is bij de schipbreuk van het cruiseschip volgens directeur Pierluigi Foschi van de Genuese rederij niet te ontkennen. De onderneming zal commandant Francesco Schettino wel juridische steun geven, zei Foschi in Genua. "Het bedrijf is echter ook verplicht zijn 24.000 werknemers te beschermen". De rederij had eerder in een verklaring duidelijk afstand genomen van de kapitein. Wat op het schip gebeurde, was niet strikt conform de regels, aldus Foschi. Slechts een keer eerder is een cruiseschip van Costa Crociere het eiland dicht gepasseerd.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:40 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
De zoektocht naar overlevenden in het gekapseisd cruiseschip Costa Concordia is opnieuw hervat. De zoektocht was door de woelige zee tijdelijk stopgezet. Volgens Sergio Ortelli, de burgemeester van het eiland Giglio, is er weinig hoop om nog overlevenden terug te vinden. Rederij Costa Crociere wil het schip inmiddels nog niet opgeven.
Reddingswerkers zochten maandagvoormiddag nog steeds naar overlevenden in het getroffen cruiseschip Costa Concordia. Er werd voorlopig enkel nog een een levenloos lichaam uit het schip gehaald, wat de officiële dodentol nu op zes brengt. Kort na de middag werd de zoektocht tijdelijk opgeschort omdat de woelige wateren het schip deden verschuiven. Inmiddels is de zoektocht echter hervat. Dat verklaarde een woordvoerder van de reddingswerkers aan het persbureau Reuters.
In totaal zijn er nog 16 mensen vermist. Dat verklaarde Sergio Ortelli, burgemeester van het eiland Giglio. 'Maar de hoop om nog overlevenden te vinden, is aan het wegebben.'
Milieuramp dreigt
De kans bestaat inmiddels dat het schip losgerukt wordt van de rots waar het nu op rust. In dat geval zal het schip zinken en 100 meter lager op de bodem van de Middellandse zee belanden. 'We vrezen voor een grote milieuramp als dat gebeurt. Als er olie lekt uit het schip dan is dat een catastrofe voor het eiland Giglio', aldus Ortelli. Het cruiseschip heeft namelijk nog 2.500 ton zware dieselolie aan boord. Een Nederlandse firma pompt momenteel het cruiseschip leeg, maar dat zou twee weken kunnen duren. Voorlopig is er echter nog geen lek ontdekt.
Ortelli wijst in kapitein Schettini met de vinger en zegt dat vaarroutes dicht bij de kust zouden moeten verboden worden. Ook de CEO van het moederbedrijf legt de schuld voor de ramp bij de kapitein, 'want hij week af van de toegestane route'.
'Nog niet verloren'
Inmiddels wil rederij Costa Crociere het gekapseisde cruiseschip nog niet opgeven. Er is zelfs hoop om het opnieuw in de vaart te brengen. Dat werd maandagmiddag duidelijk na een teleconferentie. Volgens CEO van de rederij Pier Luigi Foschi is het echter wel goed mogelijk dat het schip verloren is en niet opnieuw kan worden ingezet. Hij vreesde ook dat de hele cruisesector de gevolgen van deze ramp zal voelen. Daarbij vreest hij echter niet voor het voortbestaan van zijn onderneming. Foschi onkende overigens dat er negen Belgen aan boord waren, maar zegt dat er maar acht op de passagierslijst stonden.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:13 uur, door Debbieke
Het wegpompen van de stookolie uit het gekapseisde cruiseschip voor de kust van Italië duurt zeker drie weken. Dat zei topman Peter Berdowski van Boskalis maandagavond in het Nederlandse tv-programma 'Pauw en Witteman'. Boskalis is de eigenaar van bergingsbedrijf Smit, dat de olie gaat verwijderen.
Smit is nog niet begonnen met het weghalen van de olie. Het bedrijf heeft bewegingssensoren op het schip aangebracht om te kijken of het vaartuig stabiel is. Als het schip verder kantelt, wordt het risico op een olielekkage weer groter, aldus Berdowski. Ook het weer speelt een belangrijke rol.
Bij een eerste observatie van het schip is niet geconstateerd dat er olie uit het schip lekt, zo liet Boskalis eerder maandag weten.
Boskalis is zeker geïnteresseerd in de berging van het schip, maar die fase is nu niet belangrijk, zei Berdowski. Prioriteit heeft nu het wegpompen van de olie. Tijdens dat proces zal ook duidelijk worden of het schip total loss is en op welke manier het eventueel moet worden geborgen.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:13 uur, door Debbieke
Op een satellietfoto van DigitalGlobe is duidelijk te zien hoe dicht het cruiseschip Costa Concordia vorige vrijdag langs de kust van het Italiaanse eiland Giglio voer, alvorens het kapseisde. Dat meldt AD.nl. Bij de scheepsramp lieten al zeker elf mensen het leven. Meer dan twintig opvarenden worden nog vermist.
Bron: HLN
Reddingswerkers hebben vandaag de zoektocht naar vermisten in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia hervat. Het schip ligt weer stabiel op de zeebodem, is uit nieuwe metingen gebleken. Gevreesd wordt dat de zoektocht morgen weer moet worden gestaakt omdat dan rekening wordt gehouden met 1,5 meter hoge golven.
Dat meldde persbureau ANSA. De reddingsactie was woensdag al stilgelegd, omdat het schip bewoog. Ook maandag moesten de reddingswerkers tijdelijk stoppen. Ongeveer 20 opvarenden worden nog vermist. Er is weinig hoop dat zij levend zullen worden aangetroffen. De laatste overlevenden werden zondag gered. Tot dusverre zijn 11 doden geborgen.
Twee daarvan zijn donderdag geïdentificeerd als een man en een vrouw uit Frankrijk. Daarmee zijn tot nu toe acht lijken geïdenticeerd: vier Franse toeristen, een Italiaanse en een Spaanse passagier en twee bemanningsleden, een Peruaan en een Hongaarse violist.
Bron: HLN | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:14 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
Reddingswerkers zijn vandaag opnieuw gedwongen te stoppen met de zoekactie naar vermisten, nadat het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia heeft bewogen. Daardoor kan de veiligheid van de duikers in het wrak in gevaar komen. Dat meldt een woordvoerder van de brandweer.
Volgens de woordvoerder komen de verschillende reddingsteams vandaag bijeen om te overleggen over eventuele volgende stappen. De Concordia strandde een week geleden op de rotsen voor de kust van Isla del Giglio nadat de kapitein een illegaal manoeuvre uitvoerde. De zoekactie naar de 21 vermisten is al eerder stilgelegd nadat het schip bewoog.
De zee waar de Concordia in ligt is erg onrustig en de weersvoorspellingen voor vandaag laten een verslechtering van de omstandigheden zien. Het is niet bekend wanneer en of de zoekactie hervat zal worden.
Bron: AD | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:40 uur, door Joyce.s
De reddingsploegen die het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia onderzoeken in de hoop nog overlevenden te vinden, hebben hun acties een derde keer moeten staken. Het schip is opnieuw opgeschoven en ligt nu gevaarlijk dicht bij een afgrond.
De Costa Concordia botste in de nacht van 13 op 14 januari tegen een rots aan. Sindsdien ligt het schip op zijn zij in het water, dicht bij de kust. Reddingswerkers hebben het schip de voorbije dagen uitgekamd op zoek naar overlevenden. Een twintigtal mensen zijn nog steeds vermist.
Maar die reddingsacties verlopen niet zonder gevaar. Het schip ligt namelijk op een zandbak en is de voorbije dagen al een paar keer opgeschoven. Ook vandaag kwam de Concordia opnieuw in beweging. Het schip ligt nu nog dichter bij een afgrond, waardoor het voor de reddingswerkers te gevaarlijk is om het te onderzoeken.
Sterke golven zouden het schip nog meer in beweging kunnen brengen en dan zou het zo'n 20 à 30 meter dieper kunnen zinken, wordt gevreesd. Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor het milieu, omdat in dat geval de brandstoftanken zouden kunnen breken. De Italiaanse minister van Leefmilieu heeft al gewaarschuwd dat als de tanks breken, de olie een van de puurste stukjes Middellandse Zee zou kunnen vernietigen.
Het is nog niet duidelijk wanneer de zoekacties hervat zullen worden.
Bron: De Redactie | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:14 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
De reddingsactie aan boord van het gekapseisde cruiseschip is vandaag hernomen, zo heeft de BBC bericht. Het schip heeft zich immers weer gestabiliseerd. De operatie liep wel nog enig uitstel op vanwege slecht weer. Er is nog weinig hoop voor de 21 vermiste opvarenden van de Costa Concordia.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
De Italiaanse regering heeft naar aanleiding van de schipbreuk voor het eiland Giglio de noodtoestand afgekondigd. Dat heeft Piero Giarda, de Italiaanse minister voor Parlementaire Zaken, aan persagentschap ANSA in Rome bekendgemaakt. Door de maatregel komen financiële middelen en bijkomende hulp voor de omgeving vrij. Het gestrande cruiseschip Costa Con dreigt namelijk verder te zinken, waardoor zowat 2.300 ton brandstof voor de Toscaanse kust in het zeewater kan terechtkomen. Bij de schipbreuk van het cruiseschip zijn tot nog toe 11 doden gevallen. Een twintigtal personen wordt nog steeds vermist.
Bron: HLN | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:15 uur, door Debbieke
Reddingswerkers gaan vandaag weer zoeken naar vermisten in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia. Duikers van de Italiaanse marine gaan het vijfde dek in, waar mogelijk nog mensen zitten. Dat meldt het Italiaanse persbureau ANSA. De zoekacties hebben vrijdag de hele dag stilgelegen, omdat het schip bleek te bewegen. Daardoor kon de veiligheid van de duikers in het wrak in gevaar komen. Om dezelfde reden werd de zoektocht al twee keer eerder gestaakt. Ongeveer 20 passagiers en bemanningsleden van de Costa Concordia worden nog vermist. De kans dat ze leven is echter miniem. Tot dusverre zijn 11 doden geborgen.
Bron: AD | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:40 uur, door Joyce.s
Rond de Costa Concordia drijft brandstof op de golven. Dat heeft de Italiaanse kustwacht zaterdag bevestigd. Maar de kustwacht denkt niet dat dat wijst op een lek in de brandstoftanks van het gestrande cruiseschip.
De aangetroffen substantie, die veel weg heeft van diesel, lijkt volgens woordvoerder Cosimo Nicastro eerder afkomstig van een van de reddingsboten. Ook is het mogelijk dat er diesel is weggelekt uit de machinekamer van de Costa Concordia. Daar werd diesel als smeermiddel gebruikt.
De kustwacht heeft de situatie naar eigen zeggen onder controle. Op de golven rond het schip zou maar een, zeer lichte, erg oppervlakkige, hoeveelheid brandstof drijven.
Bron: Het Nieuwsblad | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:16 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
De zoektocht naar de twintig vermisten op de Costa Concordia is vanochtend opnieuw stopgezet. Het werk van de duikers van de Italiaanse kustwacht wordt bemoeilijkt omdat het cruiseschip opnieuw beweegt. Dat meldt een woordvoerder van de Civiele Bescherming.
De duikers moesten vrijdag al eens hun reddingswerkzaamheden stopzetten wegens het slechte weer. Zaterdag, acht dagen na de scheepsramp voor de kust van Toscane, ontdekten ze het lijk van een vrouw, het twaalfde slachtoffer dat geborgen werd.
Experten
Vanochtend wilden ze hun zoektocht voortzetten, maar omdat het gekapseisde schip opnieuw begon te bewegen, staakten ze hun zoekactie. De experten onderzoeken momenteel de situatie en bekijken waarom de Costa Concordia beweegt. Daarna wordt beslist of de zoektocht verdergaat.
Vermisten
De ramp met de Costa Concordia kostte reeds aan twaalf mensen het leven. Acht lichamen werden geïdentificeerd: zes toeristen, van wie vier Fransen, een Italiaan en een Spanjaard, naast een Peruaans bemanningslid en een Hongaarse violist. Er zijn nog steeds twintig mensen vermist, het overgrote deel Duitsers en Amerikanen.
Het zou een mirakel zijn als we nog levenden terugvinden, zegt een woordvoerder van de Italiaanse kustwacht. "Toch hebben niet alle families de hoop opgegeven."
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
Francesco Schettino, de kapitein van het cruiseschip Costa Concordia die zijn schip voortijdig verliet toen het kapseisde, stelt nu dat hij van de eigenaar van het schip het bevel kreeg het gevaarlijke manoeuvre uit te voeren "om een groet te brengen aan het eiland Giglio". Dat meldt The Guardian. "Het saluut aan Giglio op 13 janurai was al voor ons vertrek uit Civitavecchia gepland en opgedragen door Costa Crociere", verklaarde Schettino aan de onderzoeksrechter.
Vorm van promotie
Delen van het onderzoek zijn gelekt in de krant La Repubblica. Nog volgens Schettino stond het 'saluut' een week eerder gepland maar werd het toen uitgesteld wegens slecht weer. Aan de onderzoeksrechter verklaarde hij dat er van hogerhand werd aangedrongen op dergelijke manoeuvres, die als een manier gezien werden om hun cruises te promoten. Dertien mensen kwamen om het leven bij de ramp. Gisterennamiddag borgen duikers nog het lijk van een vrouw. De kapitein staat onder huisarrest en wordt beschuldigd van doodslag, het veroorzaken van de ramp en het verlaten van zijn schip.
"Niet goedgekeurd"
"Costa Crociere liet dergelijke 'saluten' over de hele wereld uitvoeren", zo verklaarde Schettino. Zijn bewering staat haaks op wat de CEO van Costa Crociere vorige week zei, namelijk "ik kan niet uitsluiten dat schepen dichter tegen land voeren op initiatief van de kapitein, zonder ons in te lichten. Maar ik heb nooit geweten dat dit op een onveilige manier gebeurde". Hij voegde er aan toe dat het manoeuvre van Schettino op 13 januari "niet goedgekeurd en niet toegelaten was door Costa Crociere, en we hadden er ook geen weet van". Hij verwees daarbij naar de krant die aan boord werd verspreid, en waarin stond dat het schip vijf mijl buiten de kust zou blijven.
Schettino van zijn kant zei dat hij in het verleden al herhaaldelijk 'saluten' gebracht had aan het eiland Capri en de kust voor Sorrento in de buurt van Napels, maar ook aan Giglio, naar het voorbeeld van een andere kapitein in dienst van Costa Crociere. Een Amerikaans advocatenkantoor dat door passagiers werd ingeschakeld stelt: "Het is te makkelijk te stellen dat de kapitein op eigen houtje handelde". Gisteren verklaarde Costa Crociere dat het geen commentaar wil geven op het lopende juridisch onderzoek.
Clandestiene passagiers
Inmiddels waarschuwt het hoofd van de reddingsoperatie dat er wellicht clandestiene passagiers aan boord waren, wat de identificatie van de lichamen bemoeilijkt en waardoor er wellicht meer dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. Crewleden hebben mogelijks mensen aan boord uitgenodigd zonder die te registreren, zo vreest een ambtenaar.
Ramptoeristen
Het voorbije weekend namen toeristen massaal de ferryboten tussen Giglio en het Italiaanse vasteland om het gekapseisde schip te bekijken. Enkele tientallen namen hun picknickmand mee naar de rotsen om een beter zicht te hebben op het rampschip.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
De reddingswerkers in Italië overwegen maandag om via explosieven een doorgang tussen de vierde en vijfde brug van het gestrande cruiseschip Costa Concordia te maken. Dat werd uit officiële bron vernomen.
De procedure werd even opgeschort om voorrang te verlenen aan de zoektocht naar overlevenden op het schip, dat op 13 januari voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio vastliep. Zondag liep het dodental nog op tot 13 dodelijke slachtoffers, na de vondst van het lichaam van een vrouw in de achtersteven van het schip.
Volgens de Italiaanse prefect Franco Gabrielli, het hoofd van de civiele bescherming, zijn nog 24 personen vermist, maar dat aantal kan nog toenemen aangezien sommige passagiers mogelijk niet geregistreerd zijn. Volgens de rederij, Costa Crociere, mogen mensen die de normale registratieprocedure niet volgen ook niet aan boord komen.
Francesco Schettino, de kapitein van de Concordia, blijft onder huisarrest. Openbare aanklagers beschuldigen hem van doodslag, het veroorzaken van een schipbreuk en het verlaten van het schip voor iedereen geëvacueerd was. Hij zou toegegeven hebben om het vaartuig van de koers te laten afwijken, waardoor het tegen een rots voor Giglio strandde. Hij benadrukt evenwel bij de evacuatie geholpen te hebben.
Tot nog toe zijn acht van de doden geïdentificeerd. Het gaat om vier Franse passagiers en een Italiaanse, Hongaarse, Duitse en Spaanse opvarende.
Bron: GVA | Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:18 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
Het Italiaans openbaar ministerie gaat onderzoeken of rijke Russische passagiers een plaatsje zouden hebben 'gekocht' in de eerste reddingssloepen die het kapseizende schip verlieten.
Getuigen aan boord zagen passagiers uit de eerste klasse het personeel geld overhandigen om een plaatsje in de reddingsboten te kopen. Het personeel zou ook gehandicapte passagiers aan hun lot hebben overgelaten. Dit is niet toegestaan volgens de internationale regels die horen bij het evacueren van schepen.
Getuigenissen van bewoners en hulpverleners, die aan wal de eerste sloepen binnenhaalden, lijken de aantijgingen te bevestigen. Tot grote verbazing van getuige Franca Anichini, zaten er in de eerste boten geen vrouwen, kinderen en gehandicapten, maar voornamelijk gezonde, Russisch sprekende mannen, vergezeld van vrouwen, gekleed in dure avondjurken, zo tekent de Italiaanse krant La Repubblica op zijn website haar verhaal op.
Bron: AD.nl | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Er kan mogelijk dinsdag al worden begonnen met het wegpompen van bijna twee miljoen liter brandstof van het cruiseschip Costa Concordia. Dat hebben de Italiaanse autoriteiten gezegd. Het schip loopt niet langer het risico af te glijden naar een lager gelegen deel van de zeebodem en bovendien kan de zoektocht naar slachtoffers tegelijkertijd worden voortgezet.
Volgens de jongste cijfers zijn er in totaal vijftien dodelijke slachtoffers. Maandagmiddag werden in het internetcafé van het schip twee vrouwen gevonden. Hun lichamen zijn geborgen. Er worden nog zeventien mensen vermist, maar omdat er mogelijk ook ongeregistreerde gasten aan boord van het schip waren kan dit aantal in werkelijkheid nog hoger zijn.
De zoektocht naar slachtoffers wordt onverwijld voortgezet 'zo lang het mogelijk is te inspecteren wat er te inspecteren valt', aldus een medewerker van de Dienst Burgerbescherming. Wel bestaan er zorgen voor de gezondheid van duikers, omdat ze worden blootgesteld aan rottend voedsel dat in het schip ronddrijft.
De Costa Concordia liep bijna anderhalve week geleden voor de kust van Toscane op een rots en kapseisde vervolgens. In totaal waren er 4200 personen aan boord van het schip.
Bron: Nieuws.nl | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
Bergingsbedrijf Smit begint naar verwachting deze week met het wegpompen van de olie uit het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia. De Italiaanse autoriteiten hadden vorige week extra voorzorgsmaatregelen geëist van het Nederlandse bedrijf, dat daaraan nu een laatste hand legt, zo liet een woordvoerder van Boskalis, het moederbedrijf van Smit, weten. Smit stond vorige week woensdag al in de startblokken om met het wegpompen van de olie te beginnen. Daarna kwam er echter een discussie over de stabiliteit van het schip op gang en kwamen de Italianen met aanvullende eisen, aldus de zegsman.
De autoriteiten wilden onder meer dat Smit in het gebied een extra schip zou installeren voor het opvegen van eventueel gelekte olie. Dat is inmiddels gebeurd. Ook moest Smit een tweede beschermingsbarriëre rond het cruiseschip aanbrengen. Die ring wordt op dit moment aangelegd.
"Wij hadden op zich ook vorige week kunnen beginnen, maar de autoriteiten hebben meer tijd genomen", aldus de woordvoerder. Dat is op zich niet zo erg, omdat er vooralsnog geen olie lekt uit het cruiseschip. Ook ligt het schip volgens Smit stabiel.
Schip beweegt niet
De afgelopen dagen verschenen er berichten dat het schip richting open zee zou bewegen. Dat is volgens Smit, dat ook zelf de bewegingen van het schip meet, niet het geval. "Enige beweging is niet abnormaal, de vraag is of het een gevaar is voor de stabiliteit. Dat is volgens ons niet het geval", aldus de woordvoerder. In het cruiseschip bevinden zich 2.400 ton stookolie, 200 ton dieselolie en enkele tonnen aan smeermiddelen.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
De zoektocht naar vermisten op het voor Italië gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is opnieuw tijdelijk stopgezet. De weersomstandigheden, en dan vooral de sterke wind, brachten de veiligheid van de reddingswerkers in gevaar. Op zoek naar nog meer dan twintig vermisten hebben duikers op een dek een dode vrouw gevonden. Daarmee steeg het aantal geborgen slachtoffers naar 16.
Bron: nieuwsblad
| Gewijzigd: 25 maart 2012, 20:21 uur, door Debbieke
De rederij van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is bereid 11.000 euro schadevergoeding te betalen aan de passagiers die op het ogenblik van de ramp aan boord waren. Daarnaast worden ook hun reiskosten vergoed.
De rederij heeft daarover een akkoord bereikt met een vereniging die de belangen van de passagiers behartigt. Die vereniging schat dat 85 procent op het aanbod zal ingaan.
De vergoeding moet het bagageverlies dekken, en de psychologische schade die de passagiers geleden hebben. Wie niet op het aanbod ingaat, kan via de rechter een andere regeling proberen te bereiken.
Voor passagiers die lichamelijke schade hebben opgelopen en voor de nabestaanden van de overledenen, geldt de regeling niet. Er wordt extra geld vrijgemaakt voor onder meer de medische kosten van de opvarenden.
Ongeveer 3.200 passagiers en 1.030 bemanningsleden waren aan boord van het cruiseschip, toen het op 13 januari kapseisde voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio. Daarbij kwamen 16 mensen om en er zijn ook nog 20 vermisten.
Bron: De Redactie | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Zes passagiers van het cruiseschip Costa Concordia, dat twee weken geleden schipbreuk leed voor de Italiaanse kust, eisen in totaal 460 miljoen dollar (circa 350 miljoen euro) schadevergoeding. Ze dienden vrijdag een klacht in in Miami.
De klacht is gericht tegen het Amerikaanse bedrijf Carnival en zijn filiaal Costa Cruise Lines. Zij worden beschuldigd van maritieme nalatigheid. De hoofdzetel van Carnival ligt in Miami.
De klacht komt er ondanks het akkoord dat de rederij van het cruiseschip bereikte over een schadevergoeding van 11.000 euro voor de passagiers die op het moment van de ramp aan boord van het schip waren. Dat akkoord heeft betrekking op ongeveer 3.000 passagiers uit zestig landen, onder wie 900 Italianen, zo luidde het eerder vrijdag. Het geldt niet voor passagiers die lichamelijke schade hebben opgelopen en voor de nabestaanden van de overledenen.
Ongeveer 3.200 passagiers en 1.030 bemanningsleden waren aan boord van het cruiseschip, toen het op 13 januari kapseisde voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio. De voorlopige slachtofferbalans ligt op 16 doden en een twintigtal vermisten.
Bron: HBVL
Onweersdagen: 0