Nee, het blijft er niet steeds inzitten. De sneeuwkansen hebben er bij GFS hoogstens 2 runs ingezeten en zijn nu alweer een stuk minder overtuigend en de pluim is ook niet om over naar huis te spreken.
Laten we nou maar eens rustig afwachten, geduld is een schone zaak.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Moest net wel op Terschelling de ruiten van de auto krabben, en dat temidden van de waddenzee/noordzee warmwaterbel!
Ik volg de kaarten en de postings met grote interesse ook de voorspellingen waar velen het over hebben ( he, psst...zijn VERWACHTINGEN..o.Ohja,tuurlijk) voor de rest blijft dit toch een mega-site. En de winter?? Laten we maar blij zijn met wat we krijgen..wees er zeker van; deze winter komt nooit maar dan ook nooit weer terug!
Eindelijk lijkt er dus een einde te komen aan deze lange periode van zeer zeer zacht weer en gaan we nu voorlopig even een nieuw pad in. ECMWF heeft er al een hele poos over en GFS is nu ook meer naar een tijdelijk iets kouder oplossing gegaan.
Voor de zaterdag zijn beide modellen het eindelijk eens met elkaar.. er komt neerslag in de vorm van (natte)sneeuw.
Maar gaat deze blijven liggen, gezien de temperatuur die er verwacht wordt kan er tijdens een stevige sneeuwbui zich een (tijdelijk) laagje vormen op de grond, De 2 meter temperatuur wordt boven nul geschat door beide modellen ( ergens tussen de 2 en de 5 graden) maar deze zal tijdens hevige sneeuwbuien zeker zakken. .. ook de 850hPa zit ruim onder de -5 graden dus daar zit het wel snor..
Maar tot nu toe draait deze hele winter om de 200/300hPa. En als deze dwars zit zoals hij de afgelopen maanden heeft gedaan blokt deze elk stukje koude wat onze kant op wil komen.
Op maandag de 23ste lopen beide modellen wederom NIET gelijk.. bij GFS verplaatst de 300hPa zich richtig het noorden waardoor alle depressies met koude niet meer onze kant op komen en hogedruk vanuit het zuidwesten kan onze kant op kan komen. EC echter denkt dat de 300hPa gaat zakken waardoor juist de drukgebieden uit het noorden wel onze kant op kunnen komen.
Deze ontwikkeling gaat volgens mij bepalen of we na komend weekend winters weer hebben of dat de wind uit het zuidwesten komt waardoor zich mildere temperaturen zullen voordoen.
Ik kan me niet herinneren dat we de afgelopen winters zo een setting hebben gehad waarbij het zo spannend is als nu.
Kortom lekker kaarten lezen Maar zelfs als het niet je dings is kun je het altijd leren. ( tenminste de meesten )
(En natuurlijk duimen dat ECMWF het bij het rechte eind gaat hebben )
p.s. Johan.. post je nog veel foto's van de sneeuw bij jou ? Die laatste waar de sneeuw tegen de deur lagen waren echt kicke.. kunnen we hier alleen maar van dromen.. ( na ja tot het zover is en we ons uit moeten graven )
Citaat van Jan van Ooijen, maandag 16 januari 2012, 0:34 uur GFS laat geen sneeuw zien als je het mij vraagt, alleen maar regen. EC daar in tegen weer wel, toenemende koude bovenluchten van -7 a -8 o vrijdag, neerslag en ook de temp en de dp goed
Klopt maar met de 850hPa van GFS zit boven NL ruim onder nul (< -5 )dus lijkt mij dat de neerslagkaart van GFS ook sneeuw zou moeten aangeven maar dat doet hij niet idd, misschien verandert dat nog want de rest van de factoren duiden wel degelijk op sneeuw.. | Gewijzigd: 16 januari 2012, 00:41 uur, door Callie-P
GFS laat geen sneeuw zien als je het mij vraagt, alleen maar regen. EC daar in tegen weer wel, toenemende koude bovenluchten van -7 a -8 o vrijdag, neerslag en ook de temp en de dp goed
Eerder een paar winterse/sneeuw buien vooral in de ochtend uren aan de kust. Verder een mooie sneeuwsituatie rond de 30e maar verder gewoon weer prut.
Winterse/sneeuwbuien. Als ze in de nacht vroege ochtend komen dan is er goede kans op sneeuw, of het blijft liggen is de vraag. Later op zaterdag komt de WC weer goed op gang en is het gedaan bij GFS. Zie mijn andere post voor andere modellen.
Yup ik heb je post gezien en de kaarten van GFS gezien...
kijk maar even naar de 300hPa die ik net post.. daar gaat GFS dus voor de WC.. en EC voor koude..
Erg vreemd dat beide modellen zo mega tegenover elkaar staan..
( ik neem aan dat die error bij GFS er inmiddels uit is, deze had naar ik begreep invloed op het meanderen van de 300hPa. En daar draait het nu wel om.. hoe deze meandert.)
Ik kijk wel met lede ogen naar mijn tuin.. Fuchsia, Hortensia alles is mega uitgelopen... zelfs mijn gras is aan een maaibeurt toe.. laat de vorst genadig zijn voor de tuin ..snif ..
We hadden het net even over de 805hPa van GFS maar wat schets mijn verbazing.. op weer.nl (waar je een meer lokale kaart kan zien) zie je boven NL een hele andere temp op 850hPa dan op de wetterzentrale waar heel Nederland ruim in het -5 graden gebied valt.. hmm moeten we nu ook al op meerdere sites voor 1 model gaan kijken.....
Bedoel ik kan best begrijpen dat wetterzentrale de kaarten ruimer neemt maar dit is wel een wezenlijk verschil voor de zaterdag. ( nu begrijp ik ook waarom GFS regen aangeeft ipv sneeuw)
| Gewijzigd: 16 januari 2012, 01:16 uur, door Callie-P
Alleen is dan dat grafiekje wat je liet zien niet relevant, want die laat overdag temperaturen boven 0 zien.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography