Je moet uiteraard doen wat je zelf goed vind, maar speel het gewoon niet meteen op de man als je wil. Met me eeuwige commentaar doe ik dat ook niet, en ik onderbouw het vrijwel altijd.
mmmm..over het "verliezen van realiteitsvermogen" ?!
Een aantal dagen liet ik de ECMWF ensembles met als prikpunt Leeuwarden al eens de revue passeren ( Zie hier ) en als we die vergelijken met die vandaag dan zie je dat er eigenlijk niet veel veranderd is ! Kortom; ECMWF is nog steeds heel consistent vwb de modeloutput. Dus nix hard achteruit gaan in 1 2 dagen.
Daarnaast is het ook niet zo dat ECMWF zich heeft aangepast aan het GFS, integendeel. Nadere analyse van de GFS uitdraai laat zien dat het model sinds gisteren juist in de richting van ECMWF evolueert.
Nemen we nog eens de ECMWF uidraai erbij dan zien we dat het model na een thermische opleving tussen de 18e en 21e tot na het volgende weekend zeer consequent een koudere trend volgt. Zo zien we bv Leeuwarden temperaturen op het T850 hPa die pendelen rond de -6 °C en aan de grond (T2m) tussen de 0 en 3 °C. Gewoon koud dus met zelfs sneeuwopties. Dat het na de 25e (dag 10 ! ) weer een licht opwaartse trend te zien is is meer een gevolg van de toenemende onzekerheid en de lange termijn. Natuurlijk zijn dit geen temperaturen die ons op de schaats zullen brengen, daar is immers een bestendig hogedrukgebied met aflandige wind dan wel stralingsvorst voor nodig.
De winter afschrijven moeten we echter allerminst, temeer ook omdat de vrieskou niet ver van lands grenzen op de loert ligt !
ECMWF Ensembles Leeuwarden vandaag (EC00)
Ciao Johann
anders verwijder hem maar
hier ga ik over 8 weken naartoe! kan niet wachten! ik <3 van sneeuw!
http://www.youtube.com/watch?v=2n-E22fYssw...feature=related
Het begint hier allemaal weer verdacht veel op 'van uitstel komt afstel' te lijken..
is het dan uitstel?, echt niet hoor, lees de post van johann eens goed door. EC00 had vandaag iewat warmere oplossing maar nog altijd prima. GFS kruipt juist naar EC toe. ik had toch ook gelijk qua neerslagband, het is idd weer wat verschoven. dat is juist alleen maar positief!, hoe meer het opschuift hoe betere kansen op witte neerslag voor midden nl en zuid nl (noord wel minder goede kansen, echter wel steeds positiever), daarna zou het gaan winteren met vorst(dagen).
Daarnaast is het ook niet zo dat ECMWF zich heeft aangepast aan het GFS, integendeel. Nadere analyse van de GFS uitdraai laat zien dat het model sinds gisteren juist in de richting van ECMWF evolueert.
Nemen we nog eens de ECMWF uidraai erbij dan zien we dat het model na een thermische opleving tussen de 18e en 21e tot na het volgende weekend zeer consequent een koudere trend volgt. Zo zien we bv Leeuwarden temperaturen op het T850 hPa die pendelen rond de -6 °C en aan de grond (T2m) tussen de 0 en 3 °C. Gewoon koud dus met zelfs sneeuwopties. Dat het na de 25e (dag 10 ! ) weer een licht opwaartse trend te zien is is meer een gevolg van de toenemende onzekerheid en de lange termijn. Natuurlijk zijn dit geen temperaturen die ons op de schaats zullen brengen, daar is immers een bestendig hogedrukgebied met aflandige wind dan wel stralingsvorst voor nodig.
De winter afschrijven moeten we echter allerminst, temeer ook omdat de vrieskou niet ver van lands grenzen op de loert ligt !
Ciao Johann
Duidelijk Johann,dat Gfs ri ECMWF draait is mooi aan de pluim te zien.
Volgens mij kan je ook pas met (meer) zekerheid rond as. vrijdag inschatten wat het weer ons daarna zal brengen
Het begint hier allemaal weer verdacht veel op 'van uitstel komt afstel' te lijken..
Ik zou het wat dichterbij huis zoeken
In de Alpen bijvoorbeeld, tot 500 cm sneeuw en temperaturen tot -20 a -30 graden !
>> Alpenweer
Ciao Johann
Volgens mij kan je ook pas met (meer) zekerheid rond as. vrijdag inschatten wat het weer ons daarna zal brengen
Ja, dat is duidelijk. alleen echter, ik ben benieuwd wat Midden en Zuid NL qua 850 pha heeft. (ik woon in de regio Zuid-oost nl). ik wil gewoon leren hoe ik moet omgaan met 'kansen'. hopelijk geeft Johann een leermomentje voor forummers!.
Dat kan je toch op de wetterzentrale.de kaarten opzoeken.
Als je dat niet weet(wat ik betwijfel) stuur ik je wel een PB
Hij heeft ons in ieder geval geleerd hoe 500 cm. sneeuw eruit ziet
Als je dat niet weet(wat ik betwijfel) stuur ik je wel een PB
Hij heeft ons in ieder geval geleerd hoe 500 cm. sneeuw eruit ziet
Ja ik heb het gezien, volgens mij is het gewoon wat warme uitbijter, straks zal het wel weer koude uitbijter komen. zekerheid kunnen we nooit hebben, volgens mij komt het allemaal goed, het is gewoon onzeker wat neerslag doet (en 850 hPa, daar ben ik benieuwd naar)
Edit: http://sneeuwverwachting.sneeuwhoogte.nl/w...het_sneeuw_of... | Gewijzigd: 15 januari 2012, 14:51 uur, door thunder and lightning
Een warme uitbijter denk ik niet,redelijk conform gemiddelde
Maar heb net nog even teruggekeken en denk dat het ook wel goed zit.
Over een paar daagjes zal het wat zekerder zijn denk.
In de Alpen bijvoorbeeld, tot 500 cm sneeuw en temperaturen tot -20 a -30 graden !
Dat wou ik ook zeggen, dichter bij huis kan ook
Alleen zijn beide plekken geen optie (vakantie) meer voor mij , en -30 hoeft nou ook weer niet hoor
Oostenrijk nog steeds een mooi land, kwa omgeving en weer
Nou maar zien wat we aankomend weekend voor winterprik krijgen, februari kan ook nog van alles gebeuren
ik schrijf de winter nog niiet af
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Als ik het plaatje zo bekijk dan kunnen onze zuiderburen in de Eifel ook nog wel het een en andere verwachten. | Gewijzigd: 15 januari 2012, 15:59 uur, door cermisan
Edit: De temperatuur begint ook al te dalen hier.
Edit: De mist word met de minuut dichter. | Gewijzigd: 15 januari 2012, 16:51 uur, door reedtimmer