Nog steeds behoorlijk onzeker dus.
Zelf denk ik dat het dinsdag of woensdag (Edit: of misschien nog wat later eigenlijk ) pas echt duidelijk word hoe het gaat lopen aankomende vrijdag, zaterdag enz. Afwachten
Dus ik denk ook dat het nu vrij normaal is dat we iets zachtere runs afgewisseld krijgen met koudere runs. Las ook dat als de koude doorzet dat we dan wel mogelijk aan de vooravond staan van een langere vorstperiode. Maar dat we met meer winterse perikelen te maken krijgen is nu voor mij wel duidelijk. | Gewijzigd: 15 januari 2012, 11:18 uur, door weerfreak
EC valt mij ook erg tegen.. kruipt toch steeds meer naar GFS.
Of zie ik het verkeerd...
Behoorlijk koud zo te zien...
maar helaas voor korte duur....
29 jan....over 2 weken
waar heb je het over mbouman...
weather without storms is no weather at all.
Heb je al vaker zulke kaarten zien posten. Om wat meer kijk te hebben op zulke kaarten moet je letten op de windrichting aan de grond die bij dit kaartje hoort. Je ziet een lagedrukgebied ten noorden van Nederland (bij een lagedrukgebied waait de wind tegen de klok in) wat dus betekent dat er hier sprake is van een zuid-westen wind.
We zien de laatste dagen bij EC dat zo'n depressie verder naar het zuiden trekt waardoor we een noord-oosten wind krijgen uiteindelijk, als dat hier ook zou gebeuren zou het een mooi kaartje zijn, anders is het slechts een tijdelijk koudere WC met ietwat kansen op winterse buien.
****500hPa kaart****
Is niet echt een goede kaart. Wil je een betere siituatie hebben voor winters weer, moet het L gebied O tot ZO-lijker liggen t.o.v. NL. Dan krijg je een N tot O aanvoer van koude lucht. En de kleuren op deze 500hPa kaart geeft niet de temp aan, dus je kunt niet zien hoe koud het is.
Gelukkig is dat nog wel een paar dagen dus er kan nog veel veranderen.
Een troost voor de mensen uit het zuiden: De Ardennen en Eiffel hebben bij deze setting wel prijs!
Maarja, zoo blijft het wel weer spannend
Aanvoer vanuit ZW brengt echt geen winterweer!
Als die depressie nou eens osst van ons land zou liggen jah, dan zou het misschien wat beter zijn
Citaat van mbouman, zondag 15 januari 2012, 11:02 uur GFS lange termijn kwakkelt toch ook behoorlijk, maar deze kaart is toch tot op heden niet verkeerd ?
Uiteraard hoop ik het beste Nu ga ik een wandeling maken door die winternatuur
Vooral in het binnenland (zuid-oosten) sneeuw kans.
20 minuutjes rijden ben ik op de hoge venen, dus dat komt allemaal wel goed
Wie mee wil.....
Citaat van landerVT, zondag 15 januari 2012, 11:24 uur GFS voorziet nu ook vrijdag winterse buien
Ik heb anders de GFS-pluim de afgelopen week nog niet 1 keer onder nul zien gaan, zelfs niet op korte termijn. Waar kruipt die volgens jou steeds meer tegen GFS aan. Als dat verder weg is dan 5 dagen hoef je niet te antwoorden, want elke verwijzing naar de dagen er na om te vergelijken heeft totaal geen zin want dat verandert per 6 of 12 u.
En in het algemeen: Over LT-kaarten discussiëren kan zeer leerzaam zijn maar vergelijken met andere runs heeft weinig zin als daar alleen maar voorbarige conclusies uit getrokken worden als bla bla bla het wordt warmer...het wordt lente, de winter is voorbij, en dergelijk, zoals ik gisteren weer van velen in berichten las.
vrijdag geeft GFS wel een kans. Maar het verschil tussen GFS en EC begint weer in het weekend. GFS gaat voor erg zacht weer, daar waar EC nog redelijk koud blijft, maar ook dat gemiddelde is wat zachter geworden.
De spreiding is in mijn ogen minder geworden bij EC.
GFS had het gelukkig wel bij het juiste einde.
Nou hier in de tuin vanmorgen om half 9 nog -3......
Auto's nog bevroren en het water in de regenmeter en de drinkbak voor de egels ook.
Dus heeft hier wel degelijk goed gevroren, de vijver bij een boerderij lag ook helemaal dichtgevroren.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen