Dat heb ik meegekregen en net daarom is het interessant om GFS te blijven volgen. Benieuwd welke draai er aan gegeven wordt moest GFS toch dicht bij de realiteit zitten en ook welk model er z'n kar gaat draaien, en vooral wanneer dat gaat gebeuren.
Ook zie ik in de NCEP discussion dat ze GFS ook meer meenemen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De afbraak van het omegapatroon zit al een aantal dagen duidelijk in de model-uitvoer. Tot volgend weekeinde is de betrouwbaarheid vrij groot en zien we relatief weinig spreiding in de diverse elementen. Er zijn een flink aantal EPS-members (ca. 60 % met o.a. de Oper) die vanaf het volgende weekeinde opnieuw lagere temperaturen berekenen. Nu echter als gevolg van transportkou door de positie van het eerder genoemde Europese laag. De andere clusteroplossing laat een meer west- tot zuidwestelijke aanvoer zien met temperaturen die meer naar de normale waarden gaan.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Perioden met zon en droog met in de nacht en ochtend lichte vorst. Vanaf woensdag meer bewolking, toenemende neerslagkansen en zachter.
Samenvatting EPS-periode:
40 % kans op aanhouden van het wisselvallige weertype met geregeld neerslag en temperaturen die rond de normale waarden liggen, maar ook 60 % kans op een overgang naar een kouder meer kwakkelend weertype.,
Paraaf meteoroloog: debie
Uitgifte: 15/01/2012 04.00 uur LT
Samenvatting EPS-periode:
40 % kans op aanhouden van het wisselvallige weertype met geregeld neerslag en temperaturen die rond de normale waarden liggen, maar ook 60 % kans op een overgang naar een kouder meer kwakkelend weertype.,
Paraaf meteoroloog: debie
Uitgifte: 15/01/2012 04.00 uur LT
Kijk,die 60% is toch een heel stuk minder geweest.
Ik geloof zo rond de 20%
We zakkken gewoon langzamerhand af in licht winters weer.
Dit vanaf het nu nog maar kleine, afgevlakte warmtedipje,as.woe/do.
En laten we vooral genieten van het huidige weer,zon en frisse lucht | Gewijzigd: 15 januari 2012, 08:35 uur, door albalinda
Ik geloof zo rond de 20%
We zakkken gewoon langzamerhand af in licht winters weer.
Dit vanaf het nu nog maar kleine, afgevlakte warmtedipje,as.woe/do.
En laten we vooral genieten van het huidige weer,zon en frisse lucht
Ja precies, hoe lang is het geleden dat er totaal geen winter was te zien bij de modellen. Dat was wel ff andere koek. Licht winters om te beginnen en vervolgens hoop ik deze winter nog op natuurijs te kunnen schaatsen. Het begin van de winter is sinds enkele weken in elk geval op de kaarten te zien. Met november, december in ons achterhoofd is dat al heel wat. | Gewijzigd: 15 januari 2012, 09:08 uur, door zwoof
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Ach ja,je zal nog fff moeten wachten joh
Dit is puur een toekomst visie, niks hiervan is waar.
Ik hoop alleen dat dit iets meer hoop geeft voor de leden die geen vertrouwen meer hebben in de winter. | Gewijzigd: 15 januari 2012, 09:57 uur, door jeroenjrq
Maandag bevindt het hogedrukgebied zich nog boven ons land. De luchtdrukverschillen zijn klein zodat het nauwelijks zal waaien. Verder na het optrekken van de mist zonneschijn en maximaal 5 graden. In het noordoosten kans op hardnekkige mist en maxima rond het vriespunt. Dinsdag verloopt droog en er zijn nog perioden met zon. In de nacht vriest het opnieuw enkele graden: lokaal kan het -5 worden.
Woensdag bereiken de frontale uitlopers van een lagedrukgebied tussen IJsland en Noorwegen het Noordzeegebied. Het gaat dan weer regenen en de temperatuur loopt op naar omstreeks 8 graden. Na woensdag trekt het IJslandlaag naar het Noordzeegebied. Het wisselvallige weer wordt gecontinueerd maar de temperatuur gaat zakken. Dat gebeurt met name in het weekeinde wanneer de wind in de achterkamer van de depressie uit het noordoosten gaat waaien.
Jan Visser
Edit Marga: Het bericht van het AD heb ik in het nieuwstopic over winter geplaatst. | Gewijzigd: 15 januari 2012, 10:33 uur, door Marga
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
@m temperatuur zegt helemaal niets, wil juist de dauwpunten zien