Ook andere modellen zijn niet of nauwelijks overtuigd van enige vorm van (stabiel) winterweer. Er zijn wel modellen die ernaar neigen maar deze verwachtingen zijn zeer,zeer onzeker.
ECMWF is op dit moment dus leading voor winterweer maar begint ook voorzichtig wat af te kalven. Ook hierover werd gesproken en indien de winterse setting die ECMWF nu toch al een hele poos vasthoudt niet doorzet zou dat de geloofwaardigheid van dit model niet bevorderen. ( er werden daar wat andere woorden gebruikt die ik hier maar niet zal herhalen )
Natuurlijk zijn het allemaal verwachtingen en kunnen we vrijdag bij het eventueel uitblijven van kou niet zeggen, EC gaan we nu maar negeren, dat zou een beetje vreemd zijn. De huidige situatie is op dit moment gewoon te afhankelijk van zulke kleine dingen, dat elk model wat nu een bepaald weertype voorspiegelt er mega naast kan zitten, en dit geldt voor zowel GFS en ECMWF.
Overigens vind ik de term zwartkijkers/negatievelingen over mensen die een andere mening hebben dan de goegemeente een beetje raar en zelfs onsympathiek. Het klinkt bijna zo van als je het niet met ons eens met dan ga je maar lekker ergens anders heen.
Volgens mij is dit een discussie topic en niet een topic waar iedereen het met elkaar eens moeten zijn.
En elkaar een stempeltje geven is zooooo jaren 80 ( waarom 80 .. dan moet je maar even de geschiedenisboeken van NL in )
Maar goed dat is mijn mening | Gewijzigd: 14 januari 2012, 16:37 uur, door Callie-P
Er stroomt wel zeker koudere lucht binnen, is buiten ook al goed te merken, zonder dus naar de sat te kijken.
Ook andere modellen zijn niet of nauwelijks overtuigd van enige vorm van (stabiel) winterweer. Er zijn wel modellen die ernaar neigen maar deze verwachtingen zijn zeer,zeer onzeker.
Viel me al op dat de andere weerfora dit ook tot in den treuren bediscussieren, met dezelfde soort reacties en uitkomsten, volgens mij wordt er ook wat heen en weer gecopy / paste. Anyway, GFS lijkt niet op de rit hoor, ECMWF dan weer wel. Blijft leuk om de runs en modellen te beoordelen al vind ik de opmerking van Dennis (ddwgrnr) (zoiets) wel wijs... 'Even geen LT meer maar meer KT kijken'. Sterker nog; lekker naar buiten en het weer van nu ervaren.
Plaats anders even wat je bedoelt, kaartje of pluimpje! | Gewijzigd: 14 januari 2012, 17:10 uur, door Tyshane
Op deze weerkaart zie je dat dat de resten zijn van een warmtefront
http://www.wetterzentrale.de/pics/dwdana.html
Ik denk niet dat het veel betekent
Wat zou daar gunstig aan zijn dan ?
Da's dat hoog dat amper 5 dagen geleden door álle modellen (EC en GEM op kop) werd gebombardeerd tot Scandihoog...
Blijkbaar hadden ze allemaal op dat moment een wave gemist
Het NO van België? In Nederland is weinig verschil te zien in daling tussen het NO en het W. In Hoogeveen 3,3 en Schiphol 3,3. Groningen 3,5 en Rotterdam 3,7 graden. Ontloopt elkaar weinig tot niets We moeten het deze keer voor de kou van uitstraling hebben bij dit hogedukgebied boven ons. Liever geen wolken dan. KNMI luchtvaart verwacht om 22u op 150m dezelfde temperatuur als vanmiddag 16u, tw. +4 graden. Dus het gaat alleen in de onderste laag aan de grond flink afkoelen. Wordt misschien wel mistig als de wind helemaal wegvalt.
Bij mij nu 3,9 graden en onbewolkt.
idd. GFS is echt game-over voor mij, vertrouw dat systeem 0,0% meer, geeft ook geen vorst dit weekend.... nou wij weten wel beter
Spreek voor jezelf aub.
Denk dat je moeilijk kunt spreken over 'geloven' van een weermodel, het zijn ten slotte toch allemaal verwachtingen die nog niet vast staan. | Gewijzigd: 14 januari 2012, 17:52 uur, door vdweste
Dan blijkt er geeneen goed. Of Gaat men uiteindelijk dan weer terug naar GFS om het laatste beetje geloofwaardigheid te verliezen?
Soms is het ook wel fijn een model te 'geloven' dat het weer laat zien dat je juist graag wil hebben!