We glijden van fris naar subtropisch naar toch ijzig koud? Ik ben er nog voorlopig nog niet uit. GFS blijft star een WC aanhangen terwijl EC star een ijzig koude periode voorschoteld. En 50-50 kans dus. Ben benieuwd wie er als eerst bij gaat draaien. Mocht dat niet gebeuren moeten we afwachten wie er gelijk krijgt. Voorlopig krijgen we een verkoeling en verzachting, daarna zeer onzeker, van zeer zacht naar ijzig koud. Ben benieuwd hoe lang EC het gaat volhouden.....
Heb je dit al gelezen?
Komt er op neer dat de professionals van NCEP, GFS niet gebruiken omdat dit model een golf mist, waardoor de stroming minder meandert.
Below is the this mornings discussion from the NCEP which is very important to the downstream
synoptics over Europe and the UK.
MODEL DIAGNOSTIC DISCUSSION
NWS HYDROMETEOROLOGICAL PREDICTION CENTER CAMP SPRINGS MD
123 AM EST FRI JAN 13 2012
...CLIPPER DIVING ACROSS THE MISSOURI VALLEY LATE DAY 1...
PREFERENCE: ECMWF
THE NAM AND GFS LOSE DEFINITION OF THIS WAVE OVER THE MID ATLANTIC STATES BY THE START OF DAY 3. WILL RELY ON THE ECMWF...WHICH HONORS THE TEMPORAL CONTINUITY OF THE IMPULSE BETTER...AND IS SUPPORTED BY BOTH THE GEM GLOBAL AND UKMET.
Commentaar van de poster.
This wave helps keep the pattern amplified meridonal over the states and then merges with another piece of energy further north and helping to send WAA up
in the Greenland area. The GFS model as the discussion says loses this wave of energy and thus keeps a much flatter pattern over the US which of course means a stronger jet coming off of the eastern seaboard of the US into the Atlantic.
Bron
Lijkt er dus toch op dat GFS de weg kwijt is als zelfs NCEP hem even links laat liggen.
Conclusie: EC lijkt meer kans op slagen te hebben.
Edit: Juiste bronvermelding | Gewijzigd: 13 januari 2012, 22:06 uur, door onno333
Aardig gespam, laten wij dan wel de juiste bron gaan vermelden, niet dat een ander met alle eer gaat strijken....
http://theweatheroutlook.com/twocommunity/...on-11-1-12.aspx
Ja, al gelezen. Ik vind dit alleen niet relevant want als GFS wintersweer had voorspeld kwam dit niet aan de orde, dus mosterd na de maaltijd verhaaltje. Ik weet niet of het waar is of niet, maar voorlopig blijf ik GFS ook gelijkwaardig zien. | Gewijzigd: 13 januari 2012, 22:02 uur, door Sanwa
Maar dat is juist ook het probleem. Als zij winterweer hadden voorspeld en alle andere modellen niet dan hadden ze het er ook wel staan. Natuurlijk zou bijna iedereen op dit forum dan aan GFS klampen (ik ook hoor ), maar ja: Hoop doet leven zullen we maar zeggen . Maar goed dit model is zoals je zegt nog steeds niet te negeren, al laat ik het wel een toontje lager zingen.
Jullie hebben helemaal gelijk!
Edit: iemand die weet wanneer GEM volledig binnen is? | Gewijzigd: 13 januari 2012, 23:40 uur, door thunder and lightning
Daar is geen sneeuw voor nodig! Stap morgen in de trein en grote kans dat in ook niet (op tijd) rijd...
Enfin.
Iedereen die t maar heeft op een toenemende/ kleine / grote kans heeft in een omslag, is het statistisch niet logisch dat we eens een kouder weerbeeld krijgen? Beetje roulette achtig wanneer je blijft inzetten op zwart valt het vanzelf eens?