Ik begin het gevoel te krijgen dat we (vooral het binnenland) misschien volgend weekend erg leuke tijden gaan beleven.
Zou me nu verbazen als EC 100% omslaat.
Bij deze wil ik Johann ook even bedanken voor zijn duidelijke/leerzame input.
Nou met deze drukverdeling (lijkt op begin december 2010) krijgen de kustprovicies echt wel met winterse perikelen te maken
Ook andere modellen (JMA en NOGAPS) volgen nu de lijn die EC schetst. Voor mij nu definitief tijd om GFS op dit moment even los te laten.
JMA:
NOGAPS (uiteraard even vergelijken met de desbetreffende kaart van EC +144):
als dat uitkomt waarvan de kans volgens mij redelijk groot is dan gaan we erg veel sneeuw krijgen want er trekken constant lagedrukgebiedjes gevuld met koude lucht over ons land | Gewijzigd: 13 januari 2012, 20:35 uur, door Jens
Uitgaande van de laatste ECMWF uitdraai (EC12 oper) nog even de berekende sneeuwval voor vrijdag de 20 januari.
Mocht het allemaal zo evolueren zoals vanavond door ECMWF berekent dan gaat er in Nederland 5 tot 25 cm sneeuw vallen, de hoogste neerslaghoeveelheden in het zuiden en midden van Nederland. Natuurlijk kan (zal) er tot die tijd nog het een en ander gaan veranderen (precieze koers en timing laag) maar het belooft eind volgende week zeer interessant te gaan worden vwb sneeuw !
EC12 sneeuwval 6H vrijdag 20 januari
Ciao Johann | Gewijzigd: 13 januari 2012, 20:36 uur, door Alpenweerman
Uitgaande van de laatste ECMWF uitdraai (EC12 oper) nog even de berekende sneeuwval voor vrijdag de 20 januari.
Mocht het echter allemaal zo evolueren zoals vanavond door ECMWF berekent dan gaat er in Nederland 5 tot 25 cm sneeuw vallen, de hoogste neerslaghoeveelheden in het zuiden en midden van Nederland. Natuurlijk kan (zal) er tot die tijd nog het een en ander gaan veranderen (precieze koers en timing laag) maar het belooft eind volgende week zeer interessant te gaan worden vwb sneeuw !
EC12 sneeuwval 6H vrijdag 20 januari
Ciao Johann
yes zit in het groene gedeelte
Is nog meer dan een week wachten, straks valt alles in het noorden en dan ........ Precies, dooie mussen
Precies, en daar hou ik ook ernstig rekening mee. Kan het eigenlijk alleen nog maar meevallen.
Ik heb eerder al de 50 diverse ensemble berekeningen EC00 met prikpunt Leeuwarden laten zien. T2M en T850hPA.
Daarbij valt op dat de bandbreedte van de ensembles rond de 19 - 20 januari zeer smal is ( 2 -3 K). Kortom een grote kans dat dat gaat gebeuren. Hoe groter de spreiding hoe onzekerder de verwachtingen.
Ciao Johann
Daarbij valt op dat de bandbreedte van de ensembles rond de 19 - 20 januari zeer smal is ( 2 -3 K). Kortom een grote kans dat dat gaat gebeuren. Hoe groter de spreiding hoe onzekerder de verwachtingen.
Ciao Johann
Ik heb de afgelopen uur diverse nieuwe info gekregen, zodat ik mijn eerdere statement m.b.t. de zachte trend langzamerhand als sneeuw voor de zon verdwijnt. Mijn ECMWF trend baseerde ik op de OOZ run en niet op de veel winterse 12Z run. Je hebt mij overtuigd Johann.
Juist, ECMWF is gewoon stabiel welke run je ook kijkt van ze. Dit is bij GFS niet het gevel. Niet omdat ik het zeg, maar omdat het zo is! Vandaar dat ik vaker ECMWF kijk dan GFS, scheelt 2 keer per dag een teleurstelling
Maar je moet ook toegeven dat de eerste kaarten die kwamen voor deze koudere periode ook redelijk overdreven werden door ECMWF, daarom is het toch afwachten wat er nog gaat overblijven van de kansen op sneeuw eind volgende week.
Ook de EC00 was ronduit winters !
.....en dat gold ook voor de EC output van gisteren en eergisteren. Eigenlijk simuleert het model al dagen zeer consequent de overgang naar een meridionaal stromingspatroon (blokkade). Natuurlijk zien we variatie in positie(s) van de sturende druksystemen. We komen echter aan de koude kan van de blokkade (afgezien van de tijdelijke thermische opleving in de warmtefrontsector rond het midden van de week) met dus goede opties voor een winterse setting.
Ciao Johann