On-topic: ik zag net de EC pluim, maar die kwam toch altijd om 22.00 uur, hoe kan die nu al geplaatst zijn?
Dit is de 10 daagse. Die is wat eerder uit. De 15 daagse komt om 10:00 inderdaad | Gewijzigd: 12 januari 2012, 21:52 uur, door onno333
Zoals jullie gemerkt hebben, heb ik een aantal berichten weggehaald en quotes verwijderd uit berichten, die van verwijderde berichten waren.
Het zaniken over een flutwinter zonder enige onderbouwing behoort tot de categorie off-topic en is daarom verwezen naar de kliko.
Hoop dat leven, Jan!
En dus dat het Eurohoog aansluiting zoekt met het Russisch Hoog ...
Wat denk jij? | Gewijzigd: 12 januari 2012, 22:14 uur, door Marga
Zondag was eerst kouder, en is nu alweer gelijk getrokken. Dat zal ook wel gebeuren na de bult. Overigens hebben we natuurlijk nog niet genoeg regen gezien, pfff. Gebed zonder einde zo met al dat uitstel.
Hoop op een mooi leerzaam bericht van hem ...
Marga: Berichten samengevoegd
15 daagse pluim EC 22.00 uur: | Gewijzigd: 12 januari 2012, 22:14 uur, door Marga
Het aantal noord-hemisferische golven neemt de komende week af naar 3-4. (troggen-ruggen) met als logische gevolg een toename van de amplitude. Het gevolg daarvan is dat de zonale drift verder wordt onderdrukt (afzwakking troposferische polar-vortex) en we een overgang zullen krijgen naar meridionale stromingspatronen (N-H) met afsnoeren van 3 verschillende koudepolen met Europa ergens daartussen. Het proces van afzwakking van de PV met een sterke neiging tot een meridionaal stromingspatroon met retrograde blokkade lijkt mij vrij zeker. Of we uiteindelijk aan de goede (koude) van de drukgebieden komen te zitten (EC variant ) is nog onzeker. GFS bijvoorbeeld laat steeds weer de zachtere varianten doorschemeren. Al met al interessante en vooral ook spannende (winterse ?) ontwikkelingen !
Ciao Johann
Het aantal noord-hemisferische golven neemt de komende week af naar 3-4. (troggen-ruggen) met als logische gevolg een toename van de amplitude. Het gevolg daarvan is dat de zonale drift verder wordt onderdrukt (afzwakking troposferische polar-vortex) en we een overgang zullen krijgen naar meridionale stromingspatronen (N-H) met afsnoeren van 3 verschillende koudepolen met Europa ergens daartussen. Het proces van afzwakking van de PV met een sterke neiging tot een meridionaal stromingspatroon met retrograde blokkade lijkt mij vrij zeker. Of we uiteindelijk aan de goede (koude) van de drukgebieden komen te zitten (EC variant ) is nog onzeker. GFS bijvoorbeeld laat steeds weer de zachtere varianten doorschemeren. Al met al interessante en vooral ook spannende (winterse ?) ontwikkelingen !
Ciao Johann
EC is inderdaad verrassend. Maar staat er weer alleen voor, hebben we al vaker gezien. Klinkt verder interessant, maar met die mega puist boven de Azoren die daar telkens weer blijft liggen en er weer verschijnt wordt alles weggeveegd. Tot slot nog even het EC kaartje vanaf de 20e.
Yep, de NAO zal geleidelijk doorslaan naar neg. (low-index). Zie ook mijn posting boven.
Logisch gevolg (kip-ei)
Ciao Johann
(en nu foets weg >> ND)
Gfs ligt helaas dwars, maar daar komen 4 runs per dag van dus die heeft nog genoeg tijd om bij te trekken. Ben benieuwd.
EC is lekker standvastig. Zie ook dat het aantal erg zachte members ook weer afgenomen is en het gros van de allerzachtste member nu hooguit rond 3 tot 5 graden zitten overdag. Sneeuwkansen zijn ook weer toegenomen
Hoop trouwens dat die bult ook nog flink afgevlakt gaat worden.
LT prachtige kaart van EC met veel potentie! Veel minder lagedruk aktiviteit, straalstroom lekker ver weggedrukt. En EINDELIJK die Azorenpuist weggedrukt richting de VS. En daar zit nu lagedruk voor in de plaats
Marga: Berichten samengevoegd | Gewijzigd: 13 januari 2012, 07:19 uur, door Marga