Voor winterliefhebbers en meteorologen breken momenteel spannende tijden aan. Al een aantal dagen laten de weerkaarten een winterse setting zien. De afgelopen paar runs waren erg aantrekkelijk voor de winterliefhebber, met name die van gisteren. Zowel het Europees weermodel ECMWF en het Amerikaans weermodel GFS kwamen met verschrikkelijke koude oplossingen. Dit was voor menig winterliefhebber een opluchting, helemaal na zo'n horrorwinter van de afgelopen twee maanden. Maar goed, uit de geschiedenis blijkt dat de koude winters in Nederland altijd in januari begonnen en dat de meeste Elfstedentochten in februari verreden zijn. We moeten, aan de hand van de geschiedenis de winter zeker nog niet af gaan schrijven. Ook in maart kan het nog flink koud worden, dit hebben we meegemaakt in 2005, toen werden er temperaturen in de nacht gemeten van -20,7 graden. Dat was nog kouder dan op 7 maart 1971, toen in Wageningen met -18,7 graden het record van de 20e eeuw is gemeten. Ook op 6 maart zijn zeer lage temperaturen gemeten: -15,1 graden in Marknesse (registratie) en -14,8 in Berkhout. In Marknesse kwam de temperatuur op drie dagen onder de -15 graden. De Bilt noteerde bovendien twee ijsdagen met op 3 en 4 maart maxima van -0,5 en -0,1 graden. Sinds 1987 waren hier in maart geen ijsdagen voorgekomen.
De aankomende dagen
Zaterdag schuift het hoog op richting de westkust van ons land, neemt in kracht toe en zoekt verbinding met het Poolhoog. Het wordt nog wat kouder met 5 tot 6 graden en de wind draait naar het noorden. Het is droog met af en toe zon, al kan er in de nacht en ochtend wel (hardnekkige) mist aanwezig zijn. De nacht geeft lichte vorst -1 tot -4 graden. Zondag ligt het hogedrukgebied in de buurt van Denemarken. De zwakke stroming wordt oostelijk en het kwik komt overdag uit rond 2 a 3 graden en er zijn flinke zonnige perioden. Het kwik zal in de nacht naar maandag verder onderuit gaan en temperaturen van -3 tot -5 graden liggen handbereik, matige vorst dus.
De dagen erna
Maandag, dinsdag en woensdag zullen nagenoeg hetzelfde gaan verlopen, de temperaturen liggen overdag rond de 2 graden en in de nachten ligt het kwik rond de 0 graden, in het midden en in het oosten van het land mogelijk enkele graad nachtvorst. Niet echt schokkend zal je zeggen, maar na woensdag wordt het interessant. Vanaf donderdag neemt de kans op sneeuw toe in Nederland, tenminste als we uitgingen van de weerkaarten van gisteren. Lokaal kon er een aardig beetje sneeuw gaan vallen, de berekeningen gisteren (van gladheid.nl) gaven aan dat er in de regio Amsterdam/Schiphol tot 8 a 9 centimeter sneeuw kon vallen, persoonlijk vond ik dit wat te hoog gegrepen. Het binnenland en dan met name het midden en het oostelijk deel van het land zou die 9 centimeter realistischer zijn geweest aan de hand van die kaarten. Helaas is daar nu niets meer van over en mogen we blij zijn met 1 centimeter. Kortom een spannende situatie, vooral hoe dit zal gaan lopen na de 20ste. Voorlopig is er nog niets over te zeggen hoe het verdere verloop van de winter zal zijn. | Gewijzigd: 15 november 2012, 21:58 uur, door Ben47
Goed stuk. Spannende dagen!
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Duidelijk en realistich geschreven Jan.
Idd,de WC wordt vervangen door droger weer,kan alles een btje opdrogen.
Vorst en nattigheid is een slechte combi.
Pluim is niet erg veel veranderd ten opzichte van gisterochtend. Alleen de Oper maakt, samen met een aantal members, een flinke sprong richting volgende week donderdag. En de duikvlucht is weg (helaas)
Controle run blijft vrijwel onveranderd.
Gfs helaas stuk zachter geworden, maargoed dat zal nog wel een flink aantal keer blijven zwabberen.
Die kaarten krijgen mij niet meer gek. Ik geloof pas in kou als ik naar buiten stap en merk dat ik handschoenen aan moet en het woord 'sneeuw' zal ik niet eerder meer in de mond nemen tot ik het voel knisperen onder m'n voeten.
ik geloof WEL dat er nog winter komt...de meeste winters begonnen pas in januari,om even jou text te gebruiken.
ze werden zelfs als strenge winter weggeschreven,en duurde vaak nog tot in maart of april,om dan ineens over te gaan in een mooie lente.
het lijkt wel of sommige gewoon geen geduld meer hebben om het weer af te wachten...
wanneer er 1 run of pluim "minder" is dan voorgaande zijn ze gelijk weer negatief..jammer!!!
Geldig van zaterdag 14 januari tot donderdag 26 januari
Synoptische ontwikkeling
na de koufrontpassage van donderdagmiddag komt het aandachtsgebied na lange tijd weer dieper in de polaire lucht. Door warmte-advectie op de oceaan bouwt zich boven de Britse Eilanden een hoog op, dat tijdens het weekeinde in onze omgeving terecht komt. Ook op 500 hPa vormt zich een rug, terwijl in het weekeinde aan de westflank van de hoogterug zich een laag afsnoert afsnoert dat langzaam richting Marokko trekt. Deze ontwikkeling zorgt in het weekeinde en begin komende week tijdelijk voor rustiger en kouder (stralings)weer. Ook aan de oostflank van de rug bevindt zich een hoogtelaag en dat trekt in het weekeinde en begin volgende week naar de Balkan. In de tweede helft van de volgende week wordt de blokkade toch wel weer aangetast en stelt zich een west tot noordwestelijke stroming in.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De ontwikkeling van de hogedruk boven onze omgeving zit al een aantal dagen duidelijk in de model-uitvoer. Tot en met begin volgende week is de betrouwbaarheid vrij groot en zien we relatief weinig spreiding in de diverse elementen. Wel kunnen er gaandeweg wat grenslaagproblemen ontstaan als de polaire lucht in het hoog stagneert en afkoelt. Onzekerheid lijkt te zitten in het moment waarop de west tot noordwestelijke stroming zich weer instelt. Dit wordt door ongeveer 80% van de leden ondersteund. Neerslagkansen in de EPS nemen pas vanaf woensdag serieus toe. Later in de volgende week lijkt de polaire straalstroom geleidelijk een zuidelijker positie in te gaan nemen. Bij ons dan een voorkeur voor een cyclonale noordwestelijke of noordelijke stroming (35-40 leden).
Samenvatting meerdaagse-periode:
Flinke perioden met zon en droog, later weer meer bewolking. Dalende temperatuur met vanaf het weekeinde lichte vorst in de nacht en ochtend.
Samenvatting EPS-periode:
80% kans op overgang naar wisselvalliger weer met wat hogere temperaturen. Later in de periode mogelijk weer kouder.
Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 12/01/2012 02.08 uur LT
Dat is gewoon realistisch zijn.
Dat ben ik niet met je eens, want als het een 50/50 situatie is dan zie je dat de één de 50% benadrukt dat er mogelijk wel winter komt en een ander is sneller geneigd om de 50% te benadrukken dat die mogelijkheid er niet in zit. Dat is denk ik dus ook iets persoonlijks, een beetje 'is het glas halfvol of halfleeg'-verhaal. Kijk je negatief of positief. Realistisch zijn is het niet, want daarmee zeg je impliciet dat je de uitkomst al weet en dat kan dus niet. Achteraf kan je het pas verifiëren.