De Nederlandse maatschappij wordt steeds gevoeliger voor het weer. Door het maximale gebruik van onder meer wegen en het spoor kunnen normale Nederlandse weersomstandigheden, zoals gladheid en sneeuw grote maatschappelijke gevolgen hebben. Dat zegt Fons van Loy, hoofd weerproductie bij het KNMI. Volgens hem komt er door Deze 'weergevoeligheid' ook meer druk te staan op het KNMI om steeds nauwkeuriger voorspellingen te doen.
'Een sneeuwbui kan het verkeer op bijvoorbeeld de A10 volledig ontwrichten omdat het nu eenmaal een druk bereden snelweg is. Dan maakt het nogal uit of de sneeuw uit een naderende sneeuwbui precies boven de weg valt of een paar kilometer verderop', zegt Van Loy. De afnemers van het KNMI, zoals Rijkswaterstaat, de ANWB, Schiphol en de transportsector stellen daardoor steeds hogere eisen aan het meetnet van het instituut.
Daartegenover staat ook dat de technologie die het weerinstituut gebruikt, steeds beter wordt. 'Er is een stijgende lijn gaande als het gaat om het nauwkeurig voorspellen van het weer. De computers die de berekeningen maken, worden steeds beter en sneller', zegt Van Loy.
Door die nieuwe mogelijkheden heeft het KNMI 2 jaar geleden het veel bekritiseerde landelijke weeralarm kunnen vervangen door een regionale soort, waardoor het waarschuwingen kan uitgeven per provincie. Ook voerde het instituut gradaties in voor weerswaarschuwingen: code geel, code oranje en code rood.
Ook de rol van de meteorologen bij het KNMI verandert omdat hun werk, door het steeds beter worden van de weermodellen, steeds meer wordt geautomatiseerd, merkt Van Loy op. Meteorologen specialiseren zich steeds meer op verschillende terreinen, bijvoorbeeld water of luchtvaart en vervullen daarmee een brugfunctie tussen het KNMI en de partijen waar het instituut mee samenwerkt. 'Tijdens de storm vorige week zat een meteoroloog van ons permanent bij de Maeslantkering, die mogelijk gesloten zou worden vanwege de hoogwaterstand. Hij kon de betrokken partijen ter plekke adviseren over de omstandigheden.' Zo zijn ook op de luchthaven Schiphol regelmatig meteorologen van het KNMI te vinden.
Onder invloed van internet en nieuwe media zoals Twitter verandert ook de communicatie vanuit het KNMI, zegt Harry Geurts die belast is met de communicatie naar onder meer de media. Volgens Geurts lijkt er de laatste jaren een grotere aandacht vanuit de media te zijn voor het weer. 'Het is tegenwoordig een grote uitdaging. Vroeger werkte ik met een fax. Nu zie ik wat ik zeg direct terug op allerlei websites', aldus Geurts.
Bron: AD | Gewijzigd: 7 februari 2017, 14:33 uur, door Joyce.s