Vorige week hadden we boven NL aan de koude kant van de enorme jet die er toen liep (160-190kt!) ook vele meldingen van het severe high level turbulence (HLT) op hoogtes boven 9km. Het zal je maar gebeuren, daar wordt je echt niet vrolijk van. Voor zover ik weet heeft dit geen problemen opgeleverd.
Normaal wacht de piloot met het "fasten seatbelts"tot er enige mate van turbulentie is.In dit geval niet,enige minuten voor de turbulentie werd het al omgeroepen en ook de stewardessen moesten al gaan zitten.
Daarna volgde de zware turbulentie,kort maar heftig,buiten was het een mooie lichtshow.
Mogelijk hetzelfde systeem.
Gelukkig maakte de vakantie veel goed!
Zeven passagiers van een Qantas-vlucht tussen Londen en Singapore zijn zaterdag lichtgewond geraakt toen hun toestel in hevige turbulentie terechtkwam in het Indiase luchtruim. Dat heeft de Australische luchtvaartmaatschappij zondag meegedeeld.
'De A380 bevond zich op drie uur van Singapore toen hij in het Indiase luchtruim in hevige turbulentie terechtkwam', zo legt een woordvoerder van Qantas uit. 'Zeven mensen raakten lichtgewond; vier van hen werden bij aankomst in Singapore voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht. Inmiddels zijn ze allemaal uit het ziekenhuis ontslagen.' De gewonden, die vooral blauwe plekken opliepen, zaten niet op hun plaats toen het toestel in de turbulentie terechtkwam.
Bron: Nieuwsblad
Voor enkele blauwe plekken naar het ziekenhuis moeten, vind ik dan ook zeer kleinzerig