Een uiteenzetting van meteoroloog en klimaatdeskundige Hajo, www.wintersportweerman.nl, over weerpluimen
Hoe om te gaan met wisselende modelberekeningen? In de reacties proef ik vaak dat de spanning over een belangrijke vurig gewenste weersomslag elke keer flink oploopt, waarna bij enkele tegenvallende runs mensen ook weer afhaken en nergens meer in geloven. Dat is niet de juiste manier om met ensembles om te gaan.
De feiten:
1.Weer is een non-lineair chaotisch proces dat fundamenteel onvoorspelbaar is verder vooruit dan de levensduur van de weersystemen en dan praat je over 3 à5 dagen. Onze eigen Prof. Dr. Ir. henk Tennekes voormalig onderzoeksdirecteur van het KNMI is een van de grondleggers van de theorievorming over deze stelling en ook iemand die ons waarschuwt dat meer rekenkracht van de modellen de situatie niet gaat verbeteren;
2.Tennekes is tegelijk ook de man die een sterk voorvechter was van het gebruik van ensembles om de robuustheid van modelberekeningen te testen. Geleidelijk aan hebben KNMI en Meteoconsult de pluimen (waarop je de afzonderlijke lijntjes niet meer ziet) in hun weersverwachtingen ingebouwd.
3.Het werken met ensembles doet niets af aan punt 1 van dit rijtje dat we het verder dan 3 à5 dagen vooruit vaak gewoon niet exact weten en dat alles wat verder weg ligt dan 5 tot 7 dagen nog alle kanten op kan springen en meestal ook doet.
4.Dat het héél vreemd zou zijn als je 10 dagen voor een vorstperiode een constante stroom elkaar bevestigende modelruns had – en zelfs van de ensemblegemiddelden kun je niet verwachten dat ze elkaar gaan bevestigen. Dat je na twee prachtige winterse runs dus zowat zeker weet dat de volgende onwinters zal zijn en dat je daar dus ook je schouders over ophaalt (en misschien kijkt naar bepaalde lichtpuntjes van die run voor iets wat jij of een vriend of kennis gaat doen).
5.Pas als er dagenlang in alle modellen geen winterse run of winterse lijntjes meer te bekennen zijn, hangen we het wintervooruitzicht aan de wilgen. Tot die tijd beleven we plezier aan het op en neer gaan van de kansen en zien we na een slechte run al weer uit naar een goede die ook zeker gaat komen;
6.Tot 20 januari komen er nog meer dan 30 GFS runs! En pas vanaf 17 januari staat het weer voor 20 januari “vastâ€Â. Dat zijn dus nog minimaal 24 volledige GFS runs die nog alle kanten op zullen gaan + 12 ECMWF + 12 GEM. Vele tientallen runs te gaan. We krijgen dus zeker nog 15 zachte runs en 15 koude runs en 15 halfzachte runs tot we op het punt zijn om echt zeker te zeggen of er na 20 januari een schaatsperiode komt.
7.Het is dus gewoon: he loves me. he loves me knot!
Als ik het heel kort moet samen vatten is wat we hier elke dag doen gewoon…. Wintersport! En dan de goedkope variant! LOL!
Och heeft lang geduurd voordat die sensatiezoeker hier geplaatst werd, vorig jaar hebben we al niets geplaatst van hem vanwege talloze glijbanen en sneeuwdumps. Iedereen kan zich tegenwoordig klimaatdeskundige en meteoroloog noemen. Hoop dat dit het eerste en het laatste weerbericht is, lees dan liever Piet Paulusma. Daarnaast staat er ook een hele uitleg van het KNMI hier op de site | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:07 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Not anymore! Warmteliefhebbers kunnen morgen nog even genieten van een lekkere temperatuur van 10 graden met heerlijke regen, daarna is het over en uit met het oneindige zachte weer! kan het zelf niet geloven dat we al zo dichtbij zijn. | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:18 uur, door BacciB
Goed geen ijskoude, maar er staat wel degelijk sneeuw op de kaarten vanaf die tijd.. let voor de gein weer eens op de 300hPa die doet echt iets wat ik de hele lente.. eh sorry winter nog niet gezien heb. ( vanaf de 20ste tot aan het einde van de run)
wedden dat de 0:00 run koud is... | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:18 uur, door Callie-P
Goed geen ijskoude, maar er staat wel degelijk sneeuw op de kaarten vanaf die tijd.. let voor de gein weer eens op de 300hPa die doet echt iets wat ik de hele lente.. eh sorry winter nog niet gezien heb. ( vanaf de 20ste tot aan het einde van de run)
Ja dat kennen we nu wel. Gewoon prut! Niks meer, niks minder. Pas aan het allerlaatste eind komen er weer wat betere kaarten maar veels te ver. Neemt niet weg dat het voor de huidige winter een top run is (=geen winterweer). En met de 06z run is ie weer kouder, en wordt het weer uitgesteld en dan weer warmer. En zo tikken de dagen met saai klote weer weg en voor je het weet is het weer voorbij. Als die winterkaarten nou is 2 dagen onafgebroken met elke run blijven staan, zoals die WC, dan wordt de kans groot. Helaas is dat niet gebeurd. | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:23 uur, door Ricootje
Uhmm, na morgen is de WC weg! en daarna krijgen we een paar koude dagen, dit is zo goed als zeker.
Kijk ik heb zelf gezegd dat ik denk dat er geen of nauwelijks geen winter komt. En dat gebaseerd op wat theorieën en niet op gevoel
Maar FEIT is dat de kaarten op dit moment rommelen en dat nog niet 1 keer in deze #$%$#@ winter we kansen hebben gehad zoals nu op de kaarten staan.
Ja je hebt gelijk.. morgen staat er weer een wc op en een uur later een ijskast maar het geeft gewoon aan dat de lange termijn op dit moment mega onvoorspelbaar is. Vergelijk met afgelopen winter.. daar bleef de hele tijd een hoog boven de UK klooien wat voorkwam dat wij ook maar een graadje vorst kregen in grote delen van NL. Toen bleef de trend gehandhaafd maar dat is nu absoluut niet het geval.
Nu is het anders er gebeurt nu iets.. en al heb ik mijn mening, de huidige ontwikkelingen laten NU zien dat er veranderingen verwacht worden op Korte termijn en op lange termijn. Kijk als je niet eens meer wilt kijken naar de kaarten om toch (ondanks je mening) lichtpuntjes te vinden dan moet je je misschien afvragen waarom je nog meeleest.. want als de kaarten volgens jou al geschud zijn waarom dan nog spelen ? | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:36 uur, door Callie-P
Niet leuk dat je met deze onaardige termen komt, dat is nergens voor nodig, laat elkaar in de waarde en speel liever niet op de man. Inhoudelijk vind ik het geplaatste stukje sterk overkomen en staan er ware zaken in over de ensembles. Een 'non-lineair chaotisch proces'... mooie term voor het weer!
Haha, ja jij boft nog steeds met dit weer, wellicht binnenkort met de kite en skates?
Oh ja, dat bedoel ik dus, haha!
| Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:39 uur, door Tyshane
Ik ga me niet blindstaren op de 18Z borrelrun
je zou misschien dan ook eens kunnen kijken naar de 0:00 run van EC en GFS die komen namelijk eerst..
en de 12h run van vandaag van gfs en ec waren niet tof.. | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:45 uur, door Callie-P
Maar goed doet er niet toe, persoonlijk vind ik de GFS run niet slecht. Ja je leest het goed, ik vind GFS niet slecht. Maar we moeten wel rekening mee houden dat het de pubrun is. Het kan kouder, maar ook warmer. We zullen de aankomende runs weer goed moeten gaan bekijken | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:45 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
is vaak ook meer sensatie dan realiteit.....
maar dat is mn persoonlijke mening, kaartjes kijken is wel leuk natuurlijk
100 % mee eens...:)
maar dat is mn persoonlijke mening, kaartjes kijken is wel leuk natuurlijk
jij baseert je verwachting op 1 enkele run in 24h ?? | Gewijzigd: 12 januari 2012, 00:47 uur, door Callie-P
Maar FEIT is dat de kaarten op dit moment rommelen en dat nog niet 1 keer in deze #$%$#@ winter we kansen hebben gehad zoals nu op de kaarten staan.
Ja je hebt gelijk.. morgen staat er weer een wc op en een uur later een ijskast maar het geeft gewoon aan dat de lange termijn op dit moment mega onvoorspelbaar is. Vergelijk met afgelopen winter.. daar bleef de hele tijd een hoog boven de UK klooien wat voorkwam dat wij ook maar een graadje vorst kregen in grote delen van NL. Toen bleef de trend gehandhaafd maar dat is nu absoluut niet het geval.
Nu is het anders er gebeurt nu iets.. en al heb ik mijn mening, de huidige ontwikkelingen laten NU zien dat er veranderingen verwacht worden op Korte termijn en op lange termijn. Kijk als je niet eens meer wilt kijken naar de kaarten om toch (ondanks je mening) lichtpuntjes te vinden dan moet je je misschien afvragen waarom je nog meeleest.. want als de kaarten volgens jou al geschud zijn waarom dan nog spelen ?
Natuurlijk wil ik mee speuren met lichtpuntjes, en die zijn er ook wel. Maar waarom zou ik mezelf en andere voor de gek houden. Het is een discussie topic over winterweer. Lichtpuntjes zijn wel leuk, maar de kans dat die uitkomen is nihil. Ook zie je de trend gewoon steeds doorgaan en veranderingen vooruit geschoven worden. Ik heb voor de gein eens Noord-Amerikaaanse kaarten bekeken, en daaruit kan ik toch wel concluderen dat we vanaf die kant geen verandering kunnen verwachten (kaart). Dus zou de verandering van een mooie Europese blokkade moeten komen, maar zoals je heb gezien de afgelopen runs is het amper opgewassen tegen de enorme aanvoer van Lagedrukgebieden. Mocht dat nou ook eens veranderen en afzwakken, dan heeft een blokkade de kans om zich te ontwikkelen. Ik roep echt niet zomaar wat elke keer hoor. Want voorlopig komt ons weer, en dus ook de motor van de depressies, uit die hoek.
vindt het heel interessant allemaal, maar zelf een verwachting maken? nee geen kaas van gegeten
hmm nou misschien dan toch naar wat meer kaartjes kijken.. dan zie je misschien wel verbanden enz enz.. je leert dit echt snel en je kan dan zo een redelijke verwachting voor jezelf maken . Dit is ook veel leuke als je een beetje zelf blijft nadenken en niet klakkeloos alles aanneemt wat iedereen zegt..
kijk gewoon eens op www.wetterzentrale.de voor de GFS en www.weer.nl voor ECMWF..
top dat je nu een onderbouwde post schrijft !! ( waar ik het overigens voor een groot gedeelte mee eens ben wat betreft je weeranalyse)
ik heb je ook even een pb gestuurd | Gewijzigd: 12 januari 2012, 01:10 uur, door Callie-P