Dat is niet het probleem, kijk naar de 'viruele winterrun' van gisteravond van GFS en je ziet dat er veel kou in relatief korte tijd kan worden aangevoerd. Veel belangrijker is de ligging van de hoog en lagedrukgebieden. Die bepalen waar de wind vandaag gaat komen.
Ik wil nergens koude lucht gaan halen; het gaat er om dat iemand stellig beweert dat het is uit te sluiten dat het nog winters kan gaan worden. Welnu ik sluit dat niet uit. Het weer, zeker in Nederland, staat juist bekend om het nogal wispelturige karakter en er worden qua 'weer' nogal eens records gebroken in ons nederig landje. Nu de winter uitsluiten is niet reëel, daarmee zeg ik niet dat de winter wel komt, ik houd slechts de optie open...
(laat ie sneeuw maar komen)
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Juist! Als we nog een serieus wintermomentje willen meepakken zal er eerst kou vanuit het NO moeten komen, en die is er niet... Helaas de feiten zoals ze er nu voor liggen.
Dit is het NW van Rusland. Overal onder nul.
Bron: http://www.meteo.ru/weather/infomap.php?o_id=0 | Gewijzigd: 10 januari 2012, 20:05 uur, door Ben47
Het artikel van Meteo Consult is gebaseerd op oudere kaarten, de nieuwe GFS bijvoorbeeld laat van de winter niet over.
Het is een kwestie van afwachten, maar het ziet er niet zo rooskleurig uit voor winterweer. Ik hoop dat GFS een zeer warme uitbijter is en dat EC straks toch met iets moois komt. Ik betwijfel dat echter ten zeerste.
Iedere run is anders, maar duidelijk is wel dat de koude modelberekeningen terrein winnen. Dat jij veel waarde hecht aan slechts 1 kaartje, daarin respecteer ik je, maar ik denk dat meteo consult er niet een apart artikel voor gaat schrijven als
zich niet serieuze kansen voordoen en nogmaals, de WC zal niet meer zo denderend hard gaan doorkomen, daarvoor
liggen de pluimen gewoon te kort bij elkaar(om en nabij de 5 graden)
(Nu dan in het NL )
Nee hoor, dat is de temperatuur net onder het vriespunt. In de winter hoort het daar echt wel wat kouder te zijn.
zich niet serieuze kansen voordoen en nogmaals, de WC zal niet meer zo denderend hard gaan doorkomen, daarvoor
liggen de pluimen gewoon te kort bij elkaar(om en nabij de 5 graden)
Nou hij hecht geen waarde aan 1 kaartje hoor.. alle runs die na die topper kwamen van eergisteren gingen voor een WC.
En er zitten kansjes op die kaarten alleen ik persoonlijk denk dat ze geen schijn van kans hebben.. maar goed ik ben niet de expert op polar vortex gebied.. en de info die daaruit komt zegt dat het misschien toch wel koud gaat worden.
We moeten gewoon afwachten en totdat er bij mij op de thermometer buiten -5 staat ( mag zelfs nachts zijn is er voor mij gewoon nog geen winter. Februari zal ons hopelijk nog wat wintersfeest geven maar om te zeggen dat dat zo zeker is dat dat zo zal zijn is net zoiets zeggen als dat het in februari voor 100% zeker warm gaat worden.
Ik zeg "met de huidige modellen, het kan na maandag nog alle kanten op!
ECMWF is ietje kouder dan GFS in het weekend.
Bijzonder is dan wel weer dat er toch weer wat records sneuvelen met tot nu toe extreem zachte winter als deze. | Gewijzigd: 10 januari 2012, 19:05 uur, door PietBerger
Bijzonder is dan wel weer dat er toch weer wat records sneuvelen met tot nu toe extreem zachte winter als deze.
Best aardige pluim Vanaf maandagavond/dinsdag zie je de onzekerheid toenemen dus ik ben positief over de pluim. Waarschijnlijk de besten dat we tot hiertoe gekregen hebben dat kans heeft op slagen (KT).
Prima! | Gewijzigd: 10 januari 2012, 19:13 uur, door thunder and lightning