We hebben gewoon een meanderende straalstroom nodig met een blokkade of een lekker scandihoog om het goed koud te laten worden hier. En wel die kansen zitten in de kaarten dus er mag nog helemaal niks afgeschreven worden mijns inziens.
Vanavond kijken we gewoon weer wat EC gaat brengen en dan zijn de kaarten en de kansen weer opnieuw verdeeld.
Vergeet niet de opwarming in de atmosfeer is een feit en daar gaat het stromingspatroon op reageren. en het moet voor ons landje inderdaad een beetje gunstig vallen voor een lekkere koude periode maar niets is onmogelijk.
Klopt idd, ik zie het liever ook anders zelfs als niet winterliefhebber. Als het dan toch winter moet zijn dan maar goed koud en een bak sneeuw. Let wel, onder winter weer versta ik lange stevige vorstperiodes en niet een aantal dagen met vorst of wat sneeuw.
Ik sluit dat ook zeker niet uit dat deze paar dagen nog wel voorbij kunnen komen. Maar echt winter gaat het niet meer worden. | Gewijzigd: 9 januari 2012, 13:08 uur, door Sepp
Ik sluit dat ook zeker niet uit dat deze paar dagen nog wel voorbij kunnen komen. Maar echt winter gaat het niet meer worden.
Ok, dank voor je nuancering!
Het gaat toch niet zo zijn dat de winter 2011-2012 geen enkele bijdrage levert aan het Koudegetal! De Bilt staat nog op 0.0 punten: het kleinste Koudegetal ooit (vanaf 1901) bedraagt 1.9 tijdens de winter van 1988-1989. Het Koudegetal, bedacht door de Duitse klimatoloog Gustav Hellmann, is een betrekkelijk simpele vorstmaat. Door etmaalgemiddelden beneden het vriespunt op te tellen verkrijgt men het getal. De periode die voor het Koudegetal van belang is, strekt zich uit van 1 november tot 1 april. We hebben dus nog wel even te gaan.
Tijdens de immer tot de verbeelding sprekende winter 1955-1956 bedroeg het Koudegetal tot 30 januari slechts 6.6. Daarna betrad ‘den Russischen Beer’ Neerlands bodem en werden van 30 januari tot 27 februari ruim 200 punten aan het Koudegetal toegevoegd. De totaalscore kwam uit op 210.7 waarmee het een ‘vet strenge’ winter werd. Nog op 24 februari werden in De Bilt dankzij een etmaalgemiddelde van -11,0º meer dan 10 punten aan het Koudegetal toegevoegd.
In een brede warme sector van een depressie bij IJsland, kwamen vanochtend enkele opklaringen voor. Vanochtend vroeg schitterde een prachtige volle maan aan het uitspansel. Vanmiddag is het hoofdzakelijk bewolkt met lokaal wat motregen. Hoensbroek tapte vanochtend om 7 uur 3 mm af. De temperatuur bedraagt circa 9 graden en de westnoordwestenwind is matig, aan de kust en op het IJsselmeer (vrij) krachtig van sterkte.
Vanavond en deels de komende nacht klaart het aan de achterzijde van een koufront wat op. Tijdens deze opklaringen kan lokaal mist ontstaan. Doordat een koufront net ten zuiden van Nederland wordt ‘opgetild’, neemt in de loop van de nacht de bewolking opnieuw toe.
Dinsdag overdag is het meest bewolkt met kans op wat motregen. De wolkenbasis gaat in de loop van de dag wel wat omhoog zodat het wat lichter zal zijn. De middagtemperatuur komt uit op circa 8 graden en er waait een matige, aan zee nu en dan vrij krachtige zuidwestenwind.
Op de lange termijn gaat de temperatuur enkele graden zakken (vanaf zondag kans op een paar graden stralingsvorst) maar een serieuze winterse weerkaart staat bij vrijwel geen enkele, aan het ECMWF gelieerde oplossing op het programma.
In Noord-Europa is het actueel wel flink koud. Tijdens de afgelopen nacht zijn lokaal minima tot rond -30 graden geregistreerd. In Noord-Zweden werd het in Nikkaluokta -31,8 en in Gielas -31,9º.
Een update volgt omstreeks 18 uur.
Weerman Jan Visser, Purmerend, 9 januari 2012, 12:53 uur
We hebben gewoon een meanderende straalstroom nodig met een blokkade of een lekker scandihoog om het goed koud te laten worden hier. En wel die kansen zitten in de kaarten dus er mag nog helemaal niks afgeschreven worden mijns inziens.
Vanavond kijken we gewoon weer wat EC gaat brengen en dan zijn de kaarten en de kansen weer opnieuw verdeeld.
Vergeet niet de opwarming in de atmosfeer is een feit en daar gaat het stromingspatroon op reageren. en het moet voor ons landje inderdaad een beetje gunstig vallen voor een lekkere koude periode maar niets is onmogelijk.
Compleet mee eens. Geduld is wat we moeten hebben, en de winter is nog jong.
de winter is helemaal niet meer jong, begin november is jong.. we zijn al halverwege hoor
Ik geloof niet zo meer in de wetter3.de sneeuwkaarten, ik kijk er elke dag naar.. In lapland voorspellen ze elke keer minstens 10 cm sneeuw extra als je een week vooruit kijkt, en telkens loopt het weer uit op een teleurstelling | Gewijzigd: 9 januari 2012, 13:40 uur, door Roan
2. Zodra de verwachtingen langdurig eenduidig worden en alle groene lijntjes elkaar vrijwel overlappen zal ik mijn betrouwbaarheidsbalk zeker aanpassen (of weglaten) en laat ik het jou als eerste weten.
Dank voor je antwoord, ietwat geprikkeld lijkt het... maar goed, ik was oprecht benieuwd hoe dat te interpreteren.
Ok; van middelbare leeftijd dan!
| Gewijzigd: 9 januari 2012, 13:41 uur, door Tyshane
Zijn voorspelling was dat november en december te warm zouden zijn, vanaf half januari koud, februari te koud!
Het lijkt nog uit te komen ook..
De mijne misschien?
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=309572
Grtz. Steven
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Verander maart ook even in winters
ja!!
als ik um nu ook weer lees, krijg ik een smile op m'n gezicht (alleen je nattigheid wat betreft november klopt niet helemaal) maar dat januari onstuimig begint klopte ook als een bus! | Gewijzigd: 9 januari 2012, 13:53 uur, door Roan
als ik um nu ook weer lees, krijg ik een smile op m'n gezicht (alleen je nattigheid wat betreft november klopt niet helemaal) maar dat januari onstuimig begint klopte ook als een bus!
November, ja daar zat ik er inderdaad een beetje naast. Was behoorlijk droger dan normaal. Ik zat 'm de laatste dagen inderdaad ook regelmatig terug te lezen en moest behoorlijk glimlachen. Het blijft alleen wel een "gevoels verwachting", maar toch een aardig goede :S
Helaas ik had mijn voorspelling al gemaakt dus kan ik m niet meer wijzigen in winters. Ik wat afspraken lopen met weergoden en daar dien ik me aan te houden
'...ietwat geprikkeld lijkt het...' Welnee joh. Dat gebeurt niet zo gauw hoor! (zie verder PB)