Dit is gewoon kul. Er zijn wat mankementen bij elk model. Alleen omdat iedereen er na een paar mooie kaarten er vanuit gaat dat we fors winterweer krijgen worden modellen die niet naar eigen gedachten lopen meteen afgeschilderd. Ga er nou maar vanuit dat het geen winterweer wordt. Pas als het net zo standvastig op de kaarten staat als de WC dan kun je pas voorzichtig blij worden, eerder niet.
Relatief zacht (overdag en 's nachts boven nul): 55%
Kwakkelwinter (overdag boven nul, 's nachts onder nul): 30%
Serieus winterweer (overdag en 's nachts onder nul): 15%
Kans op sneeuw: 10%
Kans op regen: 55%
@bron weerplaza
Ja ik weet is nog ver weg en alles kan morgen weer anders zijn.
Citaat van dg1979, zondag 8 januari 2012, 21:01 uur +1
En meer zeg ik niet...
Ik zeg 50% 50% | Gewijzigd: 8 januari 2012, 21:14 uur, door Eifel
+1
En meer zeg ik niet...
Blijkbaar heb je het gedrag van de EC-pluimen de laatste tijd dan niet goed in de gaten gehouden. Het gaat niet om deze ene run, maar de prestaties over een langere periode. Maar goed, als het alleen mij is opgevallen dan ligt het niet aan het model .
Soms is het weer net voetbal: alles (15-20%) of niks (80-85%) olé olé..........
Ronald de Wildt
Zei ik gister ook al, maar werd niet in dank afgenomen. Mensen moeten zich er maar eens bij neer leggen. Mooie kansen hoor, eerlijk waar. Maar eerst kregen we een winterinval eind november, daarna voor de kerst, daarna tussen kerst en de jaarwisseling, en nu aankomend weekend. Niks is uit gekomen, alleen die bulderende WC. Komende tijd en zeker komend weekend absoluut geen winterweer. Pas als het 2 dagen achtereenvolgend op de kaarten staat ken je voorzichtig blij gaan worden.
de kaarten blijven steeds toveren, dus geen vastigheid voor een week laat staan 2 weken.
Wat mij nu opvalt is dat het al weken zo door blijft gaan, en het waarschijnlijk gewoon normale nederlandse winter wordt.
Nat Saai en grijs met kwakkel Temperaturen.
Mijn advies afwachten en je niet gek maken op die kaarten, want wat heb je er nu aan om nu iets te zien wat over paar uur weer anders is ?
kijk naar boven en dan zullen we wel zien wat het wordt
De laatste dagen zagen we op de weerkaarten al voorzichtige ontwikkelingen die zouden kunnen duiden op een totaal andere constellatie. Deze ontwikkelingen worden eigenlijk al in gang gezet door het Europese hoog welke de komende dagen het Europese vasteland optrekt. Tegelijkertijd zien we op de westelijke Atlantische Oceaan een nieuw hoog tot ontwikkeling komen. Terwijl het oostelijk deel van het Europese hoog zich vanaf het volgende weekend in oostelijke richting van de weerkaarten verwijdert punt het westelijk deel naar het noorden toe uit. Op zaterdag zien we vervolgens dat de hoogterug een verbinding zoekt met een opbouwend "Poolhoog" welke zondag met kern boven Spitsbergen ligt (luchtdruk gestegen tot 1035 hPa). Begin volgende week zal het Poolhoog een verbinding aangaan met het eerder genoemde hoog op de Atlantische Oceaan. Uiteindelijk zal dit resulteren in een alliantie van hogedruk boven Engeland via Scandinavië tot noordwest Rusland.
ECMWF met winterse constellatie volgende week dinsdag !
Alpenweer.bogsplot
Tegelijkertijd tijd vinden we lagedruk terug boven oost, centraal en zuid Europa met als gevolg een in kracht toenemende noordoostelijke aanstroming van vrij droge continentale arctische lucht. De operationele uitdraai van het ECMWF is overtuigd van dit winterse scenario en ook de operationele modeluitdraai van het GFS evolueert aanvankelijk in deze richting maar komt in het verder verloop weer met een andere veel zachtere westelijke variant voor de dag. Ik acht echter, mede gezien ook de andere modellen welke eveneens uitgaan van de koudere variant, de bovenstaande winterse setting als heel realistisch. Daar komt ook nog eens bij dat de operationele uitdraai van het GFS bovenin de ensemble bandbreedte zit en daarmee afwijkt van de overige (koudere) berekeningen. Pakken we ook nog even de ECMWF ensemble berekeningen erbij dan zijn we ook hier een plotselinge sterk dalende trend. Daarbij moeten we nog even afwachten in hoeverre de diverse ensemble berekeningen uiteindelijk ook de (koude) operationele uitdraai zullen ondersteunen.
ECMWF ensembles T850 hPa (temp. op circa 1500 meter hoogte) 50 members met als prikpunt ditmaal het Oostenrijkse St Anton.
Johan Geers
Kijk, dat bedoel ik nou. Weer zo'n oper/control gestuurde opmerking. Als je nou eens iets verder zou kijken dan alleen maar die pluim en de ontwikkelingen op andere fronten ook eens laat meewegen, dan zou je tot de conclusie komen dat er weldegelijk kansen zijn op langere termijn.
de kaarten blijven steeds toveren, dus geen vastigheid voor een week laat staan 2 weken.
---
Mijn advies afwachten en je niet gek maken op die kaarten, want wat heb je er nu aan om nu iets te zien wat over paar uur weer anders is ?
Ik zie niet dat mensen blijven volhouden dat het wat wordt, ik denk wel dat mensen graag willen dat het nog wat wordt met deze winter. Als er dan in de kaarten een situatie verschijnt die mogelijk een winterse setting kan geven, dan geeft dat hoop.
Het doel van deze topics is dan ook om dergelijk situaties te volgen en te analyseren en dan te kijken in hoeverre deze uitkomen. Je opmerking of vraag 'wat heb je er nu aan aan om nu iets te zien wat over een paar uur weer anders is' is een beetje vreemd gezien de aard van dergelijke topics. Het weer verandert steeds, dat hoort er juist bij, vandaar dat we het volgen.
Ja en anders zoek je de winter van 1912 maar eens op. ook toen werd het pas in januari winter met zelfs een 11-stedentocht in februari! | Gewijzigd: 8 januari 2012, 22:19 uur, door Jeroen71