Valse hoop op winter? Vandaag in het noordoosten nog enkele buien, vanmiddag meer en bredere opklaringen.
En toen verscheen daar binnen het raamwerk van een sterk meanderend stromingspatroon als een duveltje uit een doosje een ijzig hoog boven de Barentsz Zee dat het Atlantisch hoog overklaste en vanaf 16 januari de winter in de lage landen carte blanche gaf! Voor winterliefhebbers klinkt het te mooi om waar te zijn maar het is wél het scenario waarmee het operationele model van het ECMWF (Europees weermodel) sinds gisteravond de show steelt. Ook het Amerikaanse GFS-weermodel neigt naar winterkou. Onder het motto ‘men gaat niet over één nacht ijs’ moeten we echter nog een paar dagen wachten voor het smeden van winterplannen. De temperatuurpluim staat namelijk volstrekt haaks op die van de laatste dagen en het zijn slechts 10 leden (20 procent) die de winter een podium bieden.
Jan Visser
De telegraaf kwam met de waarschuwing dat het winterweer in aantocht zou zijn. Dit gebaseerd op computermodellen van het ECMWF en GFS. Andere computermodellen geven echter ook wat anders aan.
Niets blijft zo lastig als het voorspellen van de weersverwachting. Een horrowinter zouden we krijgen al vanaf oktober 2011. Wateroverlast en te warme temperaturen zijn een feit. De winter blijft (nog) uit.
De voorspelling die het KNMI geeft voor de komende tijd: 80% kans op voortzetting van een licht wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven normaal. 20% kans op overgang naar beduidend kouder weer met temperaturen meest onder nul.
De voorspelling van Meteoconsult: Zacht en wisselvallig winterweer. Midden volgende week tijdelijk wat rustiger en droger weer.
De winter duurt nog tot 21 maart 2012 dus het zou nog steeds mogelijk kunnen zijn een echte winter te krijgen maar de kans daarop wordt met de dag kleiner!
nieuwsuit.com
ik heb wel vaker gehoord dat het knmi voorzichtig is met hun voor spellingen!
lange termijn is moeilijk tevoorspellen , we houden hoop | Gewijzigd: 8 januari 2012, 10:14 uur, door Sanwa
Amerikaanse (links) en Europluim (rechts. Die van eergisteren boven en die van vandaag onder.
(2x klikken voor vergroten)
| Gewijzigd: 8 januari 2012, 10:20 uur, door Ben47
Maar ben ik dat nu of zijn de pluimen 's ochtends altijd warmer dan 's avonds?
GFS 00 was ook nirt goed GEM en EC blijven wel winters!
Nieuwe GFS maar eens afwachten | Gewijzigd: 8 januari 2012, 10:29 uur, door Henri_1
...
Je bedoelt t.o.v. die van gisterenavond 22.00u. Ja, als je hem daarmee vergelijkt. Maar dat kon je verwachten. Als je de Europluim vergelijkt met de afgelopen dagen, kan je toch niet beweren dat die er niet goed uit ziet. Even zo goed dat de koudeperiode verlengd wordt, mogelijk met veel sneeuw als het hogedrukgebied boven Scandinavië blijft liggen en kleine laagjes een dooiaanval op ons land trachten uit te voeren. Voorlopig op de 15e een aardig verjaardagcadeau voor mij als dit stand blijft houden.
zit ik al met Biertje Op Terras met 20 graden hahahah
Op terras zitten deden ze in Maastricht op 16 januari 1947 ook bij 17,2 graden. Drie weken later was er een Elfstedentocht.
Enne voor die 20 graden in maart kan net als in 2005 ook een min-tekentje voorkomen zoals 3/4 maart 2005. Ik zie je dan ook op het terras met je bevroren biertje? | Gewijzigd: 8 januari 2012, 10:59 uur, door Ben47
Maar ben ik dat nu of zijn de pluimen 's ochtends altijd warmer dan 's avonds?
GFS 00 was ook nirt goed GEM en EC blijven wel winters!
Nieuwe GFS maar eens afwachten
Ik kan me vergissen maar volgens mij is deze gemiddeld juist nog ietsjes kouder dan die van gisteravond. Maar vergeleken met alle voorgaande pluimen deze winter, is dit nog altijd een van de koudste pluimen tot nu toe. Hopen dat de rest van de modellen ook inzien dat het zoals het nu gaat, gewoon niet langer kan.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
We blijven allemaal realistisch ?Nergens werd gezet dat winter doorzet. Hier wordt enkel getoond wat op de kaarten staat.