Vele weken hebben we er op moeten wachten, maar nu lijkt er een omslag te komen. Vanmorgen liet ik in het discussie topic al een kaart zien van het weermodel GEM, die liet een schitterend Scandi hoog zien. Bij de weerkaart van vanmorgen had ik expres niets bijgezet, dit had zo zijn redenen omdat de laatste weken veel leden al meer dan genoeg blij waren gemaakt met een dode mus
Krijgen we een klassieke winterinval?
Zoals al eerder gezegd kwam GEM (Canadees weermodel) vanmorgen al met een zeer fraaie setting aan, namelijk een Scandi hoog! Hieronder ziet u een aantal weermodellen in een animated gifje, alle weermodellen laten een Scandi hoog zien, de een nog mooier dan de andere. Het zou me niets verbazen dat de westelijke circulatie eindelijk eens doorbroken wordt. Echter moeten we wel rekening houden dat het nog ongeveer 6 dagen gaat duren en dat er nog van alles mis kan gaan. We hopen het niet, tenminste ik niet!
Wat is een Scandi hoog
Een Scandinavisch hogedrukgebied, ook wel Scandinavisch hoog genoemd, is een hogedrukgebied boven Scandinavië. Wanneer zo'n hogedrukgebied ontstaat draait de wind in grote delen van West- en Centraal-Europa naar het oosten. De oostenwind voert continentale lucht aan. Dit geeft meestal droog weer met in de winter vaak koud weer en in de zomer juist warm weer. Dit wordt veroorzaakt doordat relatief warme lucht bij Newfoundland (Canada) door een depressie richting Groenland wordt gestuwd. Daardoor kan de luchtdruk op de (noord) Atlantische oceaan stijgen, waardoor er een luchtdrukblokkade ontstaat die vervolgens de depressieactiviteit tegenhoud. Door de luchtdrukblokkade kan de luchtdruk boven Scandinavië stijgen, waardoor er een Scandinavisch hoog ontstaat. Alleen wanneer er koude lucht vanaf Newfoundland de zee instroomt kan de luchtdrukblokkade doorbroken worden, waardoor het hogedrukgebied wegtrekt en verdwijnt.
Bastardi
Ik weet dat vele mensen hem niet geloven en dat hij schreeuwerig over komt, echter persoonlijk volg ik hem al een aantal jaren en ik kan zeggen dat hij het echt vaak goed heeft wat betreft zijn verwachtingen op lange termijn. Zo riep hij gisteren op twitter het volgende:
"10mb warming on European over the pole by 360 hrs reaches 50C!!!! This is a huge event and will have N hemisphere cold implications. I was flipping out when I saw that (2 days in a row of SOI of -80) and a 50C warming over the pole ala Euro is equally impressive! I went nuts where I was working at the time, making some coworkers think I should be committed. Joe D'Aleo now is gawking as much as I"
NAO Index
De laatste twee dagen zien we de NAO index ook steeds verder zakken. Om de kracht van de westcirculatie aan te geven wordt de zogenoemde NAO-index gebruikt. Deze is een maat voor het luchtdrukverschil tussen het zeegebied in de buurt van IJsland en dat rond de Azoren. Is de index sterk positief, dan is de luchtdruk bij IJsland laag en die bij de Azoren hoog. Boven de Oceaan vind je in dat geval vaak een westcirculatie terug die er in het winterhalfjaar voor zorgt dat het in ons deel van Europa zacht en wisselvallig is. Is de luchtdruk bij IJsland hoog en die bij de Azoren laag, dan geeft de NAO-index negatieve waarden aan. In dat geval is de kans tamelijk groot dat de westcirculatie geblokkeerd raakt. Onder voorwaarden – de drukgebieden moeten op de juiste plaats terechtkomen – kan het dan in de winter koud en stabiel winterweer worden. Hieronder de NAO index zoals hij nu is:
Kortom, spannende situatie die we zeker hier op de voet zullen gaan volgen. Zal het tot winter komen of toch niet? Verder wil ik ook nog even kwijt dat de meeste strenge winters in Nederland begonnen in de maand januari en de meeste Elfstedentochten zijn verreden in de maand februari. Het is dus in mijn ogen gekkenwerk om de winter nu al totaal af te schrijven. Wie weet krijgen we wel een winter zoals in 1912 | Gewijzigd: 15 november 2012, 21:59 uur, door Ben47
Goed uitgelegd voor de leken en een zeer duidelijk verwachting. We zullen het zien!
Mooi dat GEM ermee komt en dat ineens alle modellen ermee komen.
Kan me goed herinneren dat de Canadezen vorig jaar of daarvoor ook met een winterse ontwikkeling kwamen en dat de rest van de modellen ineens volgden
Spannend de komende dagen.
Mooi uitgelegd Jan! Complimenten. | Gewijzigd: 7 januari 2012, 22:41 uur, door Poider
Kortom; verwacht niets maar hoop op alles, kan het ook niet tegenvallen... het blijven verwachtingen!
Kortom; verwacht niets maar hoop op alles, kan het ook niet tegenvallen... het blijven verwachtingen!
maar wederom er is hoop voor de winterfanaten mooi uitgelegd jan COOL
dat is mijn verwachting i.i.g..
mensen zullen half - eind januari gaan praten over een elfstedentocht. of die er komt dat weet ik natuurlijk niet.
het zal een winter worden die met extremen de boeken in gaat. december te warm en januari ( flink ) te koud.
laten we het hopen aldanniet met een weekje vertraging
Al sinds een week of 2, zo vernemen wij geregeld via weervolger Sebastiaan (Bussum) op weerfora WW/VWK, signaleren Engelse weervolgers toenemende veranderingen in stratosfeer boven de Noordpool, die de komende 10 dagen zullen intensiveren en naar hun opvatting tot –ingrijpende- stromingsveranderingen boven onze regio kunnen leiden zo in het tijdvak half- tot eind januari.
Sinds een dag 3-5 zien we in de ens gemiddelden van de pluimen van beide hoofdmodellen een temp daling zo vanaf halverwege deze maand, meest met handhaving van het wisselvallige karakter zou dit op een waterkoud weertype kunnen duiden in een meest NW aanvoer.
Daarbij komt in de periode van de laatste 3 dagen ook in de Uitvoer af en toe voorbeelden voor van een duidelijk winterser weertype agv drukstijgingen ten noorden/noordoosten.
En dan op deze dag in de 12z van beide opers een bijna schoolvoorbeeld (vooral EC, zie 3e en 4e kaart) van een klassieke winterinval vanaf volgend weekend.
Hoe het werkelijk zal gaan de 2e helft van deze maand is vanzelf nog ongewis, maar het lijkt weer interessant te gaan worden voor liefhebbers van winterweer.
Mvg, Ronald
... Echter moeten we wel rekening houden dat het nog ongeveer 6 dagen gaat duren en dat er nog van alles mis kan gaan. We hopen het niet, tenminste ik niet!...
Duidelijker kan het niet. Mocht het niet uitkomen dan kan niemand beweren door jou blij gemaakt te zijn met een dooie mus. Natuurlijk hopen we dat het uitkomt.
Jan voor de leden die van de winter houden hoop ik het maar persoonlijk laat die winter maar wegblijven ben chauffeur dus heb hekel aan sneeuw en gladheid. | Gewijzigd: 7 januari 2012, 23:30 uur, door MarkNL
Het moest er een keer van komen he, het stond immers al op O-O....
Dit gaat er echt mooi uitzien, eindelijk weer eens echte vorst, hopelijk tot diep in zeeland:rolleyes:
Bastardi's tweets zijn echt interessant maar het zou leuk zijn alstie voor zijn andere hobby's een andere account zou aanmaken
Toch een aanrader voor iedereen met een twitter account om hem te volgen.
Kortom, spannende situatie die we zeker hier op de voet zullen gaan volgen. Zal het tot winter komen of toch niet? Verder wil ik ook nog even kwijt dat de meeste strenge winters in Nederland begonnen in de maand januari en de meeste Elfstedentochten zijn verreden in de maand februari. Het is dus in mijn ogen gekkenwerk om de winter nu al totaal af te schrijven. Wie weet krijgen we wel een winter zoals in 1912
Maar 1912 was toch een kwakkelwinter? Januari was winters zonder dat de vorst doorzette.
In februari was het op de 3e lokaal onder de -20 graden na de 5e nauwelijks meer vorst.
In maart daalt geen enkele nacht onder nul.
In februari was het op de 3e lokaal onder de -20 graden na de 5e nauwelijks meer vorst.
In maart daalt geen enkele nacht onder nul.
Wel de tocht der tochten gereden in februari 1912