gegeven moment zijn we ergens achter gekomen.
Op een gegeven moment van de video zag ik een Wallcloud ontstaan maar deze produceerde al gauw
een windhoos (tijdelijk) Deze (windhoos) heeft tijdelijk de grond geraakt.
Ik weet niet of deze windhoos schade heeft aangericht.
Foto:
Deze foto heb ik via m'n mobiel gemaakt
toen ik even het filmpje op pauze had gezet voor de foto.
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
| Gewijzigd: 4 januari 2012, 18:49 uur, door Tyshane
Klopt het was ook een funnel. Hij had heel even de grond geraakt maar dat had mijn mobiel
niet kunnen opnemen omdat het te donker was
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
1. je zegt dat hij de grond heeft geraakt.
2. de wolken om de trechter heen zijn heel laag dus dat kan een wallcloud zijn.
ik heb nog twee vragen:
1. hoe laat was dit?
2. waar was de tornado?
De tijd weet ik niet maar het was toen 's avonds laat gefilmd.
We stonden op de Schellerdijk in Zwolle vlak bij de Ijselbrug
(De ijssel)
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Je kon af en toe ook een hook echo zien, soms wat beter, soms wat slechter of gewoon helemaal niet. Verder is er af en toe een V-notch te zien (niet aangegeven), voornamelijk van 19:45 tot 20:35 en o 21:05 en 21:10 en op 23:00. Een V-notch is een teken dat er een sterke updraft is.
Op onderstaande plaatje zie je dat de bui een overshooting top heeft. Dat betekent dat de bui een sterke stijgstroom heeft. Als de overshooting top voor lange tijd constant aanwezig is, kan dat een kenmerk van een supercell zijn. Een half uur eerder was ook al gemeld dat de bui een hoogte van 15 km had bereikt. Ik weet echter niet of de bui tussen die tijd in ook een tophoogte van 15 km had, want meer plaatjes van de wolkenhoogte kan ik niet vinden.
Ook was er hagel van 6 cm gerapporteerd wat ook een teken is van een sterke updraft.
In het onweerskansentopic van 10/11 september staat op blz 35 een foto van een onweer-onliner uit België die laat zien dat de bui een back sheared anvil heeft (mooie foto trouwens). Dit betekent dat er op grote hoogte een sterke wind staat waardoor de updraft sterker wordt (lucht bovenin de bui wordt meegenomen door de wind waardoor er van onderaan lucht wordt aangezogen om het tekort op te vullen) en de updraft van de downdraft gescheiden wordt.
Verder had de onweersbui een levensbui van 5 uur (18:30 tot 23:30). Gewone onweersbuien houden het normaal gesproken niet zolang vol (30 - 60 minuten, op enkele uitgezonderd) doordat de up- en downdraft elkaar in de weg zitten omdat de onweers bui slecht georganiseerd is door het gebrek aan windshear.
Op het volgende plaatje zie je de voorwaarden waar een supercell aan moet voldoen om te onstaan. De CAPE was boven de 2000 J/kg, LI was -4 tot -8, SRH 125-150 m²/s², de bui onstond op een koufront en hij bewoog toch wel een beetje naar rechts. Ik dacht dat hij mij frontaal zou raken of zelfs links van mij zou trekken, maar nee, hij trok helemaal rechts van mij en schampte mij nog maar net. De updraft en downdraft zaten dicht bij elkaar want van de wallcloud was naar mijn weten alleen de tail cloud maar te zien. De rest zat achter een neerslaggordijn. De storm-relative winds 3-6 km weet ik niet. De 0-6km wind shear (bulk shear) was 40-50 kts / 20-25 m/s (1 m/s = 2 kts). Supercells kunnen al onstaan bij 25 kts. Een hogere bulk shear geeft een hogere kans op tornado's. Lees bijvoorbeeld: http://www.spc.noaa.gov/exper/soundings/help/shear.html
Op het volgende radarbeeld zie je dat er om bijna heel de main updraft een regengordijn zit.
Dan na een aantal aanvaringen met andere onweersbuien zit hij tegen elf uur in de buurt van Zwolle. Ik kon er nog twee keer een beetje een hook echo in herkennen, of lijkt dat maar zo? De bui was in ieder geval sterk vermagerd. Er zat echter nog wel veel onweer in.
15 km naar het westen:
20 km west-noord-west:
In welke richting zat de bui? ZW-NW? Als dat zo is dan zou deze bui het best wel kunnen zijn.
Ik zou hem in ieder geval opsturen naar www.eswd.eu
Nederland heeft nog maar een stuk of 60 tornado's van na het jaar 1800 gerapporteerd terwijl Duitsland al over de 1000 zit.
Dus je begrijpt dat we om onze achterstand in te halen nog heel wat te doen hebben.
Als ik ergens iets gezegd heb dat niet waar is of als je iets niet begrijpt, zeg heb dan alsjeblieft. Ik weet 90% zeker dat het in ieder geval een supercell was, maar jammer dat de resolutie van de radarbeelden relatief grof is en dat we geen dopplerbeelden hebben. Het KNMI heeft toch doppler radars? Waarom mogen wij die radarbeelden dan niet zien?
Haha inderdaad, vrij weinig te zien (lees niks te zien)