En diep in mijn hart vind ik dat ERG leuk. Er wordt veel te vaak op die man neergekeken.
Vandaag windkracht 9 met rukwinden van 10 boven Zuid-Flevoland (volgens meteozeewolde.nl)
Donderdag een herhaling? Ik teken ervoor, heerlijk weer!
Een aantal pagina's terug melde ik het al. Knmi doet er overigens nader onderzoek naar want het is niet zeker dat het om een officiële windstoot gaat of om een meetfout. Dit geldt overigens ook voor een 145 km/h windstoot op Vlieland.
Meteoconsult laat niets zien:
IJmuiden:
Vlieland:
Zijn geen foto,s van maar is wel iets gerappoteerd dus.
http://t.co/rcpi5OjN
Hoop dat deze link werkt, heb hem van Reed Timmer zijn twitterpage.
Piet had het toch over een storm 3 daagse?
Volgens mij zijn er maar 2 stormdagen.
Maar verder heeft hij wel gelijk over de intensiviteit over de storm...
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
A level 1 was issued for a broad area from the British Isles to NW Germany and S Sweden for severe wind gusts and tornadoes.
An update with even an upgrade to Level 2 might follow during the day if situation becomes more certain.
DISCUSSION
... Late evening and night hours British Isles to BENELUX, NW Germany and W Denmark...
With the arrival of another major baroclinic system, model fields suggest significant dry intrusion behind the jet-streak, possibly spreading partly over the low level warm sector of the surface low. As an interesting note, dry air is expected to penetrate below 700 hPa as suggested by GFS cross sections! A strongly forced convective line seems like a possibility, especially when taking into the account very strong dynamics of the system, even though instability will likely be only marginal at best. 850 hPa flow over 40 m/s ensures very strong wind shear at lower levels and points to the possibility of severe wind gusts and tornadoes within such line. Where exactly will such a line pass is a matter of question, on which models do not agree. | Gewijzigd: 4 januari 2012, 00:33 uur, door TornadoCowboy
http://meteorshowersonline.com/quadrantids.html
Daken waaien weg ( deels of compleet).
Schuttingen verwisselen van buurman en sommigen krijgen het complete dak van 3 buren
achter in de tuin( Hart van Nederland vanavond)
Ik woonde op 6 jan.1976 3 hoog op een flat ,op de hoek waar de meeste wind kwam.
Geen ruit meer heel.
Gordijnen, meubels ,de kerstboom lag bij de keukendeur.
Behalve het kindje JEZUS was alles beschadigd( voorteken??)
Ook vandaag en donderdag gebeuren weer dat soort dingen.
Hilariteit is prima, hou ik ook van , maar ingetogenheid waar het moet
is ook een deugd.
Geef mij Australie 40 graden.
is ook een deugd.
Waar zie je dan staan dat mensen deze gevolgen toejuichen?
De meeste mensen hier zijn gek op extreem weer, maar zien liever geen gevaarlijke situaties ontstaan.
Helaas ontkom je daar niet aan met dergelijke weersomstandigheden.
Hetzelfde dat bijna iedereen graag extreme onweersbuien willen zien in de zomer, maar het aantal doden of gewonden betreuren. Of kijk maar naar de gevolgen met hevige sneeuwval, maar het verschijnsel an sich is natuurlijk wel mooi
Wel een heftige situatie heb je dan mee gemaakt in je flat!
Kan me voorstellen dat je daar wel geschrokken van bent.
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
.........
De mensen die hier op dit forum zitten hebben nu eenmaal een interesse/voorliefde voor extreme weersomstandigheden...
Dat betekend niet dat we hier allemaal onverschillig zijn over de gevolgen en persoonlijk leed die dat met zich mee kan brengen.
Opnieuw krijgen we vannacht en morgen te maken met een gelijkaardige situatie zoals gisteren. Enig verschil is het tijdstip wanneer de fronten overtrekken en de windrichting. Door de nadering van een eerste warmtefront tegen het eind van de nacht, trekt de wind opnieuw aan tot hard (6-7 BFt) en aan zee stormachtig (7-8 Bft). De windrichting is nog steeds zuidwest maar lijkt tegen de ochtenduren te ruimen naar het westen tot noordwesten.
Tegen de ochtend trekt dan het koufront over waardoor ook de intensiteit van de neerslag toeneemt. De meeste neerslag lijkt voor Nederland, al zal Belgie (vooral het noordelijk deel) het zeker niet droog houden. Opnieuw worden de grootste windstoten net voor en tijdens de passage van het koufront verwacht. Aan zee kunnen de windstoten oplopen tot 100-110 km/h, in het binnenland is dit tot 90-100 km/h. Er lijkt opnieuw lijnconvergentie te ontstaan zoals gisteren, waardoor de atmosfeer zeer onstabiel wordt en onweer en hagel tijdens de buien zeker niet uitgesloten worden. Ook krijgen we te maken met een jetstreak die frontaal (NW-ZO) boven ons ligt en die snelheden op hoogte haalt van ongeveer 300 km/h.
Klik op afbeelding voor animatie verwachte windstoten volgens GFS-00
Jetsreak volgens WRF-model | Gewijzigd: 4 januari 2012, 07:10 uur, door Bart Standaert
OP het kaartje dat vandaag bij het KNMI staat voor windstoten staat voor IJmuiden 33m/s. Zeer respectabel, voor een windvlaag niet onmogelijk en ietsje reeler dan 173 km/u (in welk geval we nu toch echt berichten zouden hebben moeten krijgen dat half IJmuiden zonder dakpannen zit). | Gewijzigd: 4 januari 2012, 09:27 uur, door jcroon