Zie: www.metoffice.gov.uk/weather/marine/shipping_forecast.html#All~All
Terschelling ook kan ik je vertellen, maar daar staat het weerstation anders. Op vlie staat ie midden op de vlakte.
Ik hoor de pannen hier klapperen. | Gewijzigd: 3 januari 2012, 12:13 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Baroclinic leaf
Aan de voorzijde van het front zien we de bewolking door die stijgende lucht steeds dikker worden en op diverse plaatsen valt regen. Aan de achterzijde van het front is de lucht door die dalende lucht vanuit hogere regionen in de atmosfeer zeer droog. Op de satellietbeelden zie je dan ook een dikke pluk met frontale bewolking, de vochtige lucht, en er net achter/onder een soort krul met bewolking met daarin een gat met felle opklaringen, de droge lucht (een 'dark stripe'). Vooral op het waterdampbeeld is dat goed terug te vinden als een zwart gebied achter het front. Dit beeld (zie afbeelding) toont namelijk als enige de hoeveelheid waterdamp die er in de lucht zit, in tegenstelling tot de gebruikelijke satellietbeelden. Uiteindelijk vormt zich de volledige krul van een volwassen depressie. De bewolking begint dus rond de kern te krullen en dat werd vanmiddag uiteindelijk ook zichtbaar op de reguliere satellietbeelden. De karakteristieke vorm van het geheel noemen we een Baroclinic Leaf. Leaf staat voor de vorm, een bladvorm, en Baroclinic staat voor het temperatuursverschil.
Bron : www.weer.nl | Gewijzigd: 3 januari 2012, 12:12 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Zuid-Limburg ligt toch hoger dan de rest van het binnenland van Nederland?