Sea Shepherd kreeg in de strijd tegen de Japanse walvisjacht een zware tegenslag te verwerken. De 'Brigitte Bardot' -het kleinere, snelle schip van de vloot- is door stormweer zwaar beschadigd. Kapitein Paul Watson is met de 'Steve Irwin' op weg om hulp te bieden.
De 'Brigitte Bardot' was het Japanse schip 'Nisshin Maru' aan het achtervolgen toen een golf zwaar insloeg. De romp van de boot brak hierdoor en de scheur wordt steeds groter door de hevige zee. Deze kleinere en snelle boot van Sea Shepherd lag in september nog in de haven van Antwerpen, waar mensen massaal aan boord een kijkje mochten nemen.
Momenteel bevindt zich één Belg aan boord van de 'Brigitte Bardot'. Over hem kon u deze zomer al een reportage lezen (zie onder). Onze reporters mochten in augustus immers meevaren met het schip. Daarnaast zijn er drie Britten, drie Amerikanen, een Australiër, een Canadees en een Zuid-Afrikaan aanwezig.
Kapitein Paul Watson is met de 'Steve Irwin' op weg om hulp te bieden, maar dat kan gemakkelijk 24 uur duren. Intussen heeft het andere schip, de 'Bob Barker', de achtervolging van de Japanse walvisjagers voortgezet.
"Dit is een teleurstelling, maar de zee kan vijandig zijn en we moeten altijd voorbereid zijn op situaties als deze", zei Paul Watson vanop de 'Steve Irwin'. "Op dit ogenblik is de veiligheid van mijn crew prioriteit en we gaan er alles aan doen om hen te bereiken en ons schip te redden."
Bron: HLN | Gewijzigd: 22 februari 2017, 11:06 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Een boot zoals die gemaakt vn glasvezel en carbon kan 'n golf makkelijk hebben, hoe groot ie ook is.
ach het is algemeen bekend dat er niemand aan boord rondloopt die verstand van varen heeft, en dat zie je ook terug in de afleveringen.
Whaha ja dat viel mij ook al op! Als "beste schipper aan wal", vind ik het er erg kneuterig uit zien op die varende kraakpanden. Het is gewoon wachten tot de eerste slachtoffers vallen...