In heel Nederland hebben mensen aan het begin van de avond een grote vuurbol in de lucht gezien. Volgens NASA gaat het om een meteoor. Via sociale media als Twitter kwamen vanaf half zes berichten binnen over mensen die een meteoor hadden gezien. Ook bij diverse politieregio's en regionale omroepen kwamen meldingen binnen. Veel mensen dachten in eerste instantie dat het ging om een neerstortend vliegtuig.
In heel Europa
Volgens een internationale meteoren-website is de vuurbal ook gezien in België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Volgens de NASA zou het om een meteoor gaan, maar het is ook mogelijk dat het gaat om ruimteafval dat de atmosfeer binnenkomt en in de dampkring verbrandt of dat het gaat om een komeet.
Meteorieten
Meteoren bestaan uit ruimtepuin en kan afkomstig zijn van verschillende plaatsen uit de ruimte. Zodra een stuk puin de sdampring binnenkomt zien we meteoren of 'vallende sterren'. Als na de verbranding nog wat overblijft van het materiaal, kan dat stukje op aarde storten. Dan noem je het een meteoriet. De laatste meteorietval in Nederland was in 1990 in Glanerbrug.
Bron: RTL | Gewijzigd: 4 mei 2017, 12:29 uur, door Joyce.s
Heb wel wat heldere sterren en planeten gezien volgens mij. | Gewijzigd: 24 december 2011, 20:13 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Daar het bewijs, onderaan staan filmpjes
Een deel van de raket van André Kuipers is zaterdag aan het begin van de avond vermoedelijk de dampkring binnengekomen en verdampt. Dat stelt sterrenkundige Theo Jurriëns van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).
Vanuit heel Europa meldden mensen via Twitter een grote vuurbal die zeker een minuut aan de hemel te zien zou zijn geweest. Volgens sommige berichten zou het om een meteoriet gaan. Maar volgens Jurriëns is dat niet mogelijk. ,,Deze zou veel sneller uit het zicht zijn verdwenen’’, stelt de sterrenkundige.
Hij noemt het ,,veel waarschijnlijker’’ dat het gaat om een deel van de Sojoez-raket waarmee André Kuipers naar het ruimtestation ISS is gebracht. Het zou volgens Jurriëns gaan om de laatste trap van het afgeworpen materiaal van de raket. Deze zou in principe rond middernacht de dampkring binnenkomen.
Voor zover bekend hebben de brokstukken geen schade aangericht. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) meldt zo’n twintig telefoontjes over de 'vuurbal’ te hebben gehad. De ESA was zaterdagavond niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: RTL
Gisteren zag ik echter wel een enorm fel licht boven de Brienennoord overgaan, maar dit was volgens mij een lifeliner. (Was net een melding geweest, dus heel goed mogelijk, echter heb die dingen nooit in de nacht zien vliegen)
1 ding is wel duidelijk: Neem eens de tijd, kijk na de lucht, en er is ALTIJD iets te zien xD