Ja enorm irritant, maar dit komt omdat de spreiding groter wordt, er gaan steeds meer leden onder nul maar er gaan dan ook meer leden boven de 5 graden. Hopelijk dat er vanavond eindelijk verandering in komt.
even een citaat van het forum van netweather.tv:
"I think Tokyo will be issuing a Stratalert in the coming days, based on the ECM diagnostics being a day behind.
If there is reasonable agreement between ECM and GFS, we will have a third warming event shortly after the day 10. This one of a totally different magnitude and focussed directly over the pole.
http://forum.netweather.tv/index.php?app=c...ttach_id=126669
That would take the 10hPa temperature up to 0 C (bearing in mind the Berlin site scale only goes to -20C).
So we have one minor warming event which may be impacting the tropopause in the next 10 days, a second possible sudden stratospheric warming event in 9 days time and then shortly after a massive warming directly over the pole. That spells Major Mid Winter Warming to me, and as Bluearmy states, hard to see a way back for the stratospheric vortex this side of the summer given that angular momentum has been so high this winter and a planetary AP index on the floor, not to mention anomalously warm surface temperatures across the Arctic leading to increased heat flux.
If it comes off anywhere near forecast, this will have major implications for the entire circulation pattern across the globe and we should see feedback loops being set up in the tropics leading to enhanced deep convection around the Dateline, further locking a strong -AO/-NAO pattern.
In so far as how this might impact the UK, this is pure speculation but I note that the tendency for troughing into Europe and the eastern US already and this would be the logical route for cold to be bled from the pole. Also interesting in the mix is that what remains of the vortex could be shifted southwards towards Scandinavia."
"taking mid Jan as our 'starting' pistol, conventional thinking places us in early Feb for tropospheric impact. However, might be quicker given the rapid 'shock wave' type response to that warming forecast 18th January. Might be a bit of a challenge to actually pinpoint the official start of this one, given that mean zonal winds may have reverse before this third warming event. "
groeten
kevin
Ander model , bij jou GFS en bij Jan GEM.
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 11:49 uur, door pressna
Johann haalt dit ook hier aan, zoals in vorig topic en is gewoon Nederlands
Bemerk trouwens ook eens het verschil in temperatuur voor landen als Rusland en IJsland
Jan en anderen ik vind het niet zo vanzelfsprekend. Niet iedereen is dagelijks met het weer bezig. En ik lees nu hier wel dagelijks mee, bijna een jaar nu. Pas de laatste tijd begin ik het een beetje te snappen. wat voor jullie eenvoudig is, is voor een leek echt heel onoverzichtelijk.
En daarbij de uitleg is hier en daar zeker te vinden, maar je leest ook niet een heel topic terug. Dus uitleg is fijn, zeker als het goed gebeurd!!
Bemerk trouwens ook eens het verschil in temperatuur voor landen als Rusland en IJsland
Dat kaartje geeft de kans aan dat de gemiddelde temperatuur voor februari lager uitvalt dan gemiddeld. CFS verwacht dus momenteel een kans van ca. 60% dat februari kouder dan normaal gaat verlopen. In absolute zin komt dit nog niet sterk naar voren als je het kaartje met de berekende temperatuurafwijkingen (van de normaal) voor februari erbij pakt:
In aansluiting op wat KevLet schreef, de door ECMWF verwachte temperatuurstijging op 10 hpa boven de Noordpool gaat helemaal uit z'n dak rond 18 januari. Als dat op termijn de WC de nek niet omdraait, wat dan wel? Maar zoals gewoonlijk geen garantie .
"In ieder geval" is dus nooit te zeggen. Daarbij enkele modellen berekenen wel ijsdagen komende 2 weken. Zie de pluim. Voorts onderstreept Jan dat nog eens met een kaartje voor 17 januari met een winterse setting, waarin een blokkade ten westen van ons te zien is, waardoor de wc een halt wordt toe geroepen. Of er meer modellen meegaan in deze situatie wachten we met enige spanning af.
Moeilijk te zeggen hoor, het kan alle kanten uit. De trend kan zich zo voortzetten en dan lijkt het wel mogelijk op LT, maar goed; als de trend stagneert of omkeert hebben we het weer wat we hadden en dan dus zeker geen ijsdagen. Maar van zekerheid kunnen we van tevoren niet spreken met het weer, pas naderhand kan je het over 100% zekerheid hebben.
Aan de ene kant wel mee eens, maar aan de andere kant niet.
Voor leken is het zeker handig als er zaken worden uitgelegd en het is wel aan te bevelen om moeilijke kaartjes te voorzien van een begeleidende tekst. Aan de andere kant zie ik ook regelmatig dat sommige mensen dan weer weinig moeite doen om zelf op onderzoek te gaan en eigenlijk informatie op een presenteerblaadje willen; 'Inloggen, vragen stellen, antwoorden krijgen en geen reactie meer.'
Het forum staat bol van de info, elk subforum heeft 'sticky topics' waar veel zaken staan uitgelegd. Eigenlijk 'verplichte' kost voor een ieder die hier komt. Niet omdat het moet, maar omdat het dan wat makkelijker is bepaalde dingen te begrijpen en 'mee te praten'.
Kortom; Ja uitleg is goed, nee dat hoeft niet altijd.
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 15:25 uur, door Tyshane
Juist, en daarom zeg ik niets over de kaarten, laat het eerst maar eens een dag of 5 op de kaarten staan want anders hebben we dadelijk dat weer... Vallen de mussen weer dood neer
...en de beer kan geen echte winterslaap houden
het weer kan altijd alle kanten op | Gewijzigd: 7 januari 2012, 15:35 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
het weer kan altijd alle kanten op
Lol, als het maar koud genoeg is vallen die mussen ook wel van het dak!
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 15:37 uur, door Tyshane
Zeker, maar dat komt gewoon niet de komende 2 weken. Gister weer terug gekomen van de Alpen. Genoeg sneeuw hoor, maar vergeleken met voorgaande jaren bedroevend ook daar! Geef het gewoon op met die winter. Hoe vaak heb ik wel niet gehoord dat er een winterinval komt tussen kerst en oud en nieuwe, en na de jaarwisseling. Ga er vanuit dat we deze winter gewoon een ultieme WC winter krijgen, dan kan het altijd mee vallen. Bovendien hoef ik nu geen winter meer. December is voor mij een mooie winter maand waar sneeuw hoort te zijn met kerst, nu hoeft het niet meer.
We gaan het wel zien, maar het meest logische is dat na 2 toch wel koudere winters weer een zachte winter volgt. Het enige wat ik wel teleurstellend vind is dat we niet 1 ijsdag hebben gehad, en geen sneeuwdek dag. Niet 1!