Zeker handig zo'n gifje, maakt het stuk overzichtelijker.
De kaarten zelf zijn dan weer wat minder positief, van Eurohoog naar WC naar Eurohoog en dan is het inmiddels al zo'n beetje Maart..
*Edit Debbieke: plaatje uit quote gehaald.* | Gewijzigd: 7 januari 2012, 06:02 uur, door Debbieke
De kaarten zelf zijn dan weer wat minder positief, van Eurohoog naar WC naar Eurohoog en dan is het inmiddels al zo'n beetje Maart..
*Edit Debbieke: plaatje uit quote gehaald.*
Nee joh,22 januari
Als ik die kaarten van 2010 bekijk is die blokkade een stuk sterker. Vooral boven Groenland.
Die hoge druk die daar nu zit zie je vrijwel elk jaar, dat komt door de extreme kou daar. Erg zwakke hogedruk.
Volgens mij moet je echt hogedrukimpulsen vanaf de pool hebben richting Groenland of vanaf Skandinavie.
Ook de straalstroom moet wegzakken of afzwakken. Zolang dit niet gebeurd wordt deze verbinding tussen het H ten westen van GB en boven Groenland steeds stukgeslagen. Correct me if i'm wrong | Gewijzigd: 7 januari 2012, 10:24 uur, door Poider
Gemiddelde aardig gelijk gebleven lijkt mij. Toch heb ik het idee dat er meer leden onder 0 gaan. Dus vreemd dat het gemiddelde blijft hangen (die stippellijn is toch het gemiddelde???).
zaterdag 14 januari tot en met zaterdag 21 januari
Circa 70% kans op een tamelijk wisselvallig weertype. Circa 30% kans op een rustiger weertype met vrij lage neerslagkansen en 's nachts soms mist. Temperaturen in beide gevallen meest rond normaal.
Deze is van KNMI. Ook niet echt winters...
De Amerikaanse- (links) en Europluim (rechts) van eergisteren (boven) tot vandaag (onder).
De Euro laat nu weer een koudere piek zien in het eerste deel van de 15 daagse. Verder blijf onzekerheid troef.
(2x klikken voor vergroten)
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 10:47 uur, door Ben47
De zon klimt dagelijks alweer hoger aan de horizon en we hebben het tot nu toe hooguit een paar winterse buien of een enkel nachtvorstje moeten doen. Binnen de betrouwbare- en lange termijn lijkt winterweer voorlopig nog niet aan de orde en bovendien lijkt het stromingspatroon compleet vastgeroest. Het afbouwen van een dergelijke WC blijkt nog altijd ontzettend lastig te zijn. Een wintertje als die van 2007 (dat was ook 'horror'), daar doet deze huidige winter mij aan denken.
Nog even doorzetten mensen! Over een maand of 3 kunnen we ons wellicht op gaan maken voor de eerste onweersbuien van het warmbloedige type . Ik ben een grote winterliefhebber, maar het huidige weertype gun je in principe niemand in deze tijd van het jaar.... | Gewijzigd: 7 januari 2012, 10:56 uur, door marsel
Nou ja, januari is toch echt eem koudere maand dan december en ik denk dat we nu wel wat minder die belachelijk hoge meer dan tien graden dagen gaan krijgen.
Jij bent tenslotte altijd de man die roept dat er onderbouwingen bij moeten zitten.
Dat plaatje spreekt voor zich toch? Hoog boven Scandinavië, oostenwind..kou..
Jij bent tenslotte altijd de man die roept dat er onderbouwingen bij moeten zitten.
Zelfde plaatje, maar dan met grondwind. Als het kaartje zo blijft kunnen we rekenen op transportkou uit NW-Rusland.
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 11:14 uur, door Ben47
Nu hopen dat andere modellen hier ook mee in gaan. Ben al heel blij dat we de WC kwijt gaan raken.
Maar het is voor de leken onder ons (zoals ik ) wel fijn als er een uitleg bij staat zodat je er wat van kan leren.
Dat plaatje wel de grondwind erbij is voor mij al wat duidelijker!
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;