Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Tulsa, OK.

4 Nov 2024 18:55:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Montague, TX; Wise, TX.

4 Nov 2024 18:55:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK; Murray, OK.

4 Nov 2024 18:55:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK.

4 Nov 2024 18:36:23

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK; McClain, OK.

4 Nov 2024 18:36:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

4 Nov 2024 18:25:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Murray, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK.

4 Nov 2024 18:25:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 18:11:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Jefferson, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 18:02:11

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pottawatomie, OK.

4 Nov 2024 17:56:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Jefferson, OK; Stephens, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Jefferson, OK; Stephens, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Tyshane
Lid
6 januari 2012, 20:59 uur | Bericht #315617
Toch wel leuk hoe buffel 'elke' keer weer een knuppel in het hoenderhok gooit met zijn gewaagde uitspraken! Voortaan noem ik het 'een buffel in het hoenderhok gooien'. Anyway, meestal niet zo genuanceerd maar ik begrijp wel een beetje waar het vandaan komt.

We hopen uiteraard steeds maar weer dat de winter komt en zo positief als we zijn schuiven we gewoon met de pluim mee in de hoop dat de WC ooit wordt doorbroken en de winterprik een keertje echt au of kou doet. Tja en dan ineens is het maart, april en dan gaat de zon parten spelen en lukt het niet meer.

Maar voor die tijd nog genoeg momenten en kansen om een winterse traktatie op te bouwen en ik ben benieuwd als het dan zo winters is of Buffel dan komt juichen dat het sneeuwt, of komt klagen dat het zo koud is.
pako
Lid
6 januari 2012, 21:13 uur | Bericht #315620
Citaat van Pgs3000, vrijdag 6 januari 2012, 19:38 uur tis nog steeds zacht... En nog steeds vind ik het prima ik heb een topwinter!

ik ook! ik ook!

maar sneeuw is ook wel leuk, jammer dat het niet samen gaat
Waarom deze advertentie?
6 januari 2012, 22:19 uur | Bericht #315634
Het komt echt nog wel. Let maar op!
Cujo2008
Lid
6 januari 2012, 22:26 uur | Bericht #315635
En nog wel eens eerder dan we denken
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2012, 22:30 uur | Bericht #315636
15DAAGSE_06260_NWT.png

veel onzekerheid volgens mij........
we zullen het wel zien.....
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2012, 23:00 uur | Bericht #315641
weet niet op iemand hier blij van wordt, maar ik heb voor t gemak maar even de 18z 500 hPa run van gfs in een gifje gezet

:D
met vriendelijke groet,

Marcel
Callie-P
Moderator
6 januari 2012, 23:05 uur | Bericht #315642
Citaat van Olaf, vrijdag 6 januari 2012, 18:24 uur Oke, oke, Ultra LT, maar de hele setting geeft wel aan wat er al een tijdje inzit: stromingspatroon verandert, als gevolg van de veranderende toestand op hoogte...blijft spannend, maar wordt wel steeds leuker als je van winter houdt

Ik was ook een beetje verbaasd over dat kaartje wat je poste want de setting die je daar ziet is vrij normaal al bijna deze hele winter.
Interessanter is te noemen de positie van de kern van het lagedruk gebied. Vandaar dat je beter het kaartje van Europa had kunnen posten. Jammer genoeg is dat lagedruk gebied op deze kaart helemaal weg en zijn we op de betreffende datum volgens de kaarten onder invloed van een erg groot lagedruk gebied met zijn kern ergens op de noordzee met als gevolg een dikke WC.
Maar goed wat ik dus wilde zeggen.. als de kern van een lagedrukgebied ten noorden van Nederland ligt dan hebben we een noord west wind. Dit lagedruk gebied haalt dan wel koude lucht uit het noorden maar aangezien wij 9 van de 10 keer op de rand van zo een laag liggen is deze lucht vermengd met warme lucht uit een hoog wat dan gegarandeerd ten zuidwesten van dit laag ligt.

Ik heb een aantal kaarten in elkaar gedraaid die ongeveer aangeven wat voor weer je kan verwachten met schuivende kernen. Let op ik gebruik het woord Warm, en dat is niet in de winter 20 graden maar temperaturen tussen de 5 en 12 graden. Er is maar 1 kaart ( de laatste kaart) die ons stabiel droog winterweer geeft. De andere kaarten geven ons soms sneeuw maar deze situaties zijn vaak zeer onstabiel en je kan daarbij de ene dag winter hebben en de volgende dag herfst.
( Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die een rol spelen 300hPa ,850hPa temp, temperaturen in het noorden en oosten enz enz maar laten we dat voor het gemak even optimaal houden.)

Doe er je voordeel mee vragen en feedback is altijd welkom.

Overigens mijn statement voor de rest van de winter..
Als het op de 20ste nog niet kouder is en de kaarten geen hoop meer geven, gaan we geen koude, deze winter meer beleven. ( Calliep wijsheid)

Kaart heeft een update gekregen met dank aan Ben !! )

laagje_met_extra_feedback_van_Ben.JPG

Overigens Rood is Hogedruk en blauw is lagedruk.
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 01:45 uur, door Callie-P
albalinda
Lid
6 januari 2012, 23:06 uur | Bericht #315644
Citaat van marcel`westland, vrijdag 6 januari 2012, 23:00 uur weet niet op iemand hier blij van wordt, maar ik heb voor t gemak maar even de 18z 500 hPa run van gfs in een gifje gezet

als dit bevalt, wil ik t best vaker doen

Ja doen,en vooral dit soort kaarten | Gewijzigd: 6 januari 2012, 23:07 uur, door albalinda
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
6 januari 2012, 23:06 uur | Bericht #315645
Citaat van marcel`westland, vrijdag 6 januari 2012, 23:00 uur weet niet op iemand hier blij van wordt, maar ik heb voor t gemak maar even de 18z 500 hPa run van gfs in een gifje gezet

De 18Z run is nog niet rond hoor. Toch bedankt voor de moeite .
Callie-P
Moderator
6 januari 2012, 23:12 uur | Bericht #315646

Dit soort gifjes zijn zeer zeker welkom.. maak het even af met een kleine verwachting en dan is het af
om het maar even voor jou te doen.. deze kaarten geven geen winter.. ( eurohoog)
Henri_1
Lid
6 januari 2012, 23:22 uur | Bericht #315647
Calliep volgens mij klopt jouw eerste kaartje? niet gewoon een ZW strom met veel regen!

Wat is het verschil tussen 1 en 2 trouwens ? alleen dat de depressie krachtiger is... maakt volgens mij vrij weinig uit.

Nou ja al die kaartjes zijn zeer relatief de aanwezige lucht en de aangevoerde lucht ... voor laatste kaartje kan trouwens best koud zijn als er koude lucht aanwezig.

Callie-P
Moderator
6 januari 2012, 23:25 uur | Bericht #315648
Citaat van Henri_Gent, vrijdag 6 januari 2012, 23:22 uur Calliep volgens mij klopt jouw eerste kaartje? niet gewoon een ZW strom met veel regen!

Wat is het verschil tussen 1 en 2 trouwens ? alleen dat de depressie krachtiger is... maakt volgens mij vrij weinig uit.

Nou ja al die kaartjes zijn zeer relatief de aanwezige lucht en de aangevoerde lucht ... voor laatste kaartje kan trouwens best koud zijn als er koude lucht aanwezig.

ja deze kaart kan wel kloppen.. doordat wij daar niet aan de rand van het laag zitten maar dik in de kern van het laag krijgen we koude lucht( moet er natuurlijk wel koude lucht in het noorden/oosten zitten. ( sterker nog dit was de situatie december 2010 ongeveer waarbij wij veel sneeuw kregen)
En het laatste kaartje is koud sterker nog dat is de enige kaart waarbij het stabiel koud is

verder graag gedaan | Gewijzigd: 6 januari 2012, 23:26 uur, door Callie-P
Henri_1
Lid
6 januari 2012, 23:39 uur | Bericht #315649
Citaat van Calliep, vrijdag 6 januari 2012, 23:25 uur ja deze kaart kan wel kloppen.. doordat wij daar niet aan de rand van het laag zitten maar dik in de kern van het laag krijgen we koude lucht( moet er natuurlijk wel koude lucht in het noorden/oosten zitten. ( sterker nog dit was de situatie december 2010 ongeveer waarbij wij veel sneeuw kregen)
En het laatste kaartje is koud sterker nog dat is de enige kaart waarbij het stabiel koud is

verder graag gedaan

De koude lucht kan pas komen als de depressie verder naar het oosten trekt, trouwens het hoog in december lag toen wel ten noorden en niet ten zuiden van ons zoals op jouw kaartje te zien is.

Als dit als een aanval op jou overkwam dat was niet de bedoeling gewoon de bedoeling dat iedereen juist informatie krijgt... of ik te weten kom dat mijn gedacht verkeerd was

EDIT ter verduidelijking met het 2de kaartje bedoel ik niet dat op de onderste rij maar dat rechts van het eerst

| Gewijzigd: 6 januari 2012, 23:42 uur, door Henri_1
Callie-P
Moderator
7 januari 2012, 00:01 uur | Bericht #315651
Ik schrijf ook in mijn post dat ik geen rekening houdt met andere facetten.
Wat betreft de kaart van december.. komt aardig overeen niet dan Ja mijn laag is een stuk groter maar het is maar een voorbeeld.
Mijn tekening is/was overigens niet gebaseerd op de december situatie..

Mijn poging was er om een klein houvastje te geven over de posities van laag en hoog en de mogelijke invloeden.
De beschrijvingen die er boven staan zitten niet in beton, maar als de andere factoren zijn zoals ze moeten zijn dan klopt dat wel aardig. Maar je kan ( zoals jij nu ook doet) tig mogelijkheden verzinnen waarom het net even anders is

500hPa_17dec_2010.JPG

laagje.JPG | Gewijzigd: 7 januari 2012, 00:09 uur, door Callie-P
BacciB
Lid
7 januari 2012, 00:37 uur | Bericht #315655
Ik ben toch blij dat de pluim weer iets kouder is en het kouder weertype niet wordt uitgesteld, het zijn nog geen echt lage temperaturen maar laten we eens beginnen met normale temperaturen. Zodra het eenmaal wat kouder is zal er hopelijk meer kou volgen. | Gewijzigd: 7 januari 2012, 00:46 uur, door BacciB
It's time to snow!
Micky
Lid
7 januari 2012, 00:44 uur | Bericht #315656
Citaat van Micky, vrijdag 6 januari 2012, 1:27 uur ff iets heel anders....sinds een aantal jaren kijk ik vaak naar de verwachtingen voor het weer in de stad New York (Manhattan). Vraag me niet waarom maar dat doe ik nou eenmaal...

De overeenkomsten met het intreden of de tendens van de winter kwamen zo vaak overeen met NL dat ik behoorlijk ga twijfelen aan toeval. Meestal loopt NY een dag of 4/5 vooruit op wat er bij ons gaat gebeuren. Uiteraard zit er een duidelijk verschil in temp of neerslag maar het gaat mij om de "trend" die te bespeuren valt.
Iemand anders dit ooit wel eens opgevallen....of praat ik nu volledige nonsens?

QUOTE(Olaf @ Jan 6 2012, 18:24) <{POST_SNAPBACK}>
Oke, oke, Ultra LT, maar de hele setting geeft wel aan wat er al een tijdje inzit: stromingspatroon verandert, als gevolg van de veranderende toestand op hoogte...blijft spannend, maar wordt wel steeds leuker als je van winter houdt

Als ik mijn post neem en dan het kaartje van Olaf dan kom ik eigenlijk al een heel eind....

Jammer dat het nu 9 graden in NY is... Maarrrrrrr..... | Gewijzigd: 7 januari 2012, 00:45 uur, door Micky
WAAR IS DE WIND ALS HET NIET WAAIT?
7 januari 2012, 01:52 uur | Bericht #315660
Citaat van Calliep, vrijdag 6 januari 2012, 23:05 uur
Dank je wel calliep, voor je duidelijke uitleg Elke keer leer ik weer van dit soort feedback. erg leerzaam en duidelijk uitgelegd.
Callie-P
Moderator
7 januari 2012, 01:57 uur | Bericht #315661
Citaat van Henri_Gent, vrijdag 6 januari 2012, 23:39 uur Als dit als een aanval op jou overkwam dat was niet de bedoeling gewoon de bedoeling dat iedereen juist informatie krijgt... of ik te weten kom dat mijn gedacht verkeerd was

Heb je even een PB gestuurd, maar het is geen geheim dus ook even hier.. mocht ik de indruk van lange tenen hebben gegeven dan is dat absoluut niet de bedoeling. Henry gaf mij feedback en deed dat in zijn tweede post uitstekend.
( maakt even niet uit of ik het er nu wel of niet mee eens was
"Dus plein public" Henry .. excuus als mijn reactie zo overkwam

QUOTE(Olaf @ Jan 7 2012, 01:52) <{POST_SNAPBACK}>
Dank je wel calliep, voor je duidelijke uitleg Elke keer leer ik weer van dit soort feedback. erg leerzaam en duidelijk uitgelegd.

Graag gedaan Olaf.. ik ben nog met Ben en Henry en wie weet met nog meer mensen bezig de kaarten wat beter te maken. | Gewijzigd: 7 januari 2012, 01:59 uur, door Callie-P
Micky
Lid
7 januari 2012, 02:11 uur | Bericht #315663
Ben blij dat jullie weer "wintervrienden" zijn...

Voor iedereen die Ben en Henry zat zijn.... http://www.benjerry.nl/home mzzl | Gewijzigd: 7 januari 2012, 02:26 uur, door Micky
WAAR IS DE WIND ALS HET NIET WAAIT?
Tyshane
Lid
7 januari 2012, 02:51 uur | Bericht #315666
Citaat van Calliep, zaterdag 7 januari 2012, 1:57 uur Heb je even een PB gestuurd, maar het is geen geheim dus ook even hier.. mocht ik de indruk van lange tenen hebben gegeven dan is dat absoluut niet de bedoeling. Henry gaf mij feedback en deed dat in zijn tweede post uitstekend.
( maakt even niet uit of ik het er nu wel of niet mee eens was "Dus plein public" Henry .. excuus als mijn reactie zo overkwam Graag gedaan Olaf.. ik ben nog met Ben en Henry en wie weet met nog meer mensen bezig de kaarten wat beter te maken.

Nou als er iemand korte tenen heeft dan ben jij het wel denk ik. Handige plaatjes op de vorige pagina trouwens, die over de hoge- en lage drukgebieden en stromingen... Zelf gemaakt? Handig materiaal voor mensen die wat willen bij leren op dat gebied en het is zeer te waarderen dat je moeite doet om je informatie te delen. Chapeau!

QUOTE(Micky @ Jan 7 2012, 02:11) <{POST_SNAPBACK}>
Voor iedereen die Ben en Henry zat zijn.... http://www.benjerry.nl/home mzzl

Gniffel!
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 02:51 uur, door Tyshane
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 55 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 55, lezen 2 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden