We hopen uiteraard steeds maar weer dat de winter komt en zo positief als we zijn schuiven we gewoon met de pluim mee in de hoop dat de WC ooit wordt doorbroken en de winterprik een keertje echt au of kou doet. Tja en dan ineens is het maart, april en dan gaat de zon parten spelen en lukt het niet meer.
Maar voor die tijd nog genoeg momenten en kansen om een winterse traktatie op te bouwen en ik ben benieuwd als het dan zo winters is of Buffel dan komt juichen dat het sneeuwt, of komt klagen dat het zo koud is.
Ik was ook een beetje verbaasd over dat kaartje wat je poste want de setting die je daar ziet is vrij normaal al bijna deze hele winter.
Interessanter is te noemen de positie van de kern van het lagedruk gebied. Vandaar dat je beter het kaartje van Europa had kunnen posten. Jammer genoeg is dat lagedruk gebied op deze kaart helemaal weg en zijn we op de betreffende datum volgens de kaarten onder invloed van een erg groot lagedruk gebied met zijn kern ergens op de noordzee met als gevolg een dikke WC.
Maar goed wat ik dus wilde zeggen.. als de kern van een lagedrukgebied ten noorden van Nederland ligt dan hebben we een noord west wind. Dit lagedruk gebied haalt dan wel koude lucht uit het noorden maar aangezien wij 9 van de 10 keer op de rand van zo een laag liggen is deze lucht vermengd met warme lucht uit een hoog wat dan gegarandeerd ten zuidwesten van dit laag ligt.
Ik heb een aantal kaarten in elkaar gedraaid die ongeveer aangeven wat voor weer je kan verwachten met schuivende kernen. Let op ik gebruik het woord Warm, en dat is niet in de winter 20 graden maar temperaturen tussen de 5 en 12 graden. Er is maar 1 kaart ( de laatste kaart) die ons stabiel droog winterweer geeft. De andere kaarten geven ons soms sneeuw maar deze situaties zijn vaak zeer onstabiel en je kan daarbij de ene dag winter hebben en de volgende dag herfst.
( Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die een rol spelen 300hPa ,850hPa temp, temperaturen in het noorden en oosten enz enz maar laten we dat voor het gemak even optimaal houden.)
Doe er je voordeel mee vragen en feedback is altijd welkom.
Overigens mijn statement voor de rest van de winter..
Als het op de 20ste nog niet kouder is en de kaarten geen hoop meer geven, gaan we geen koude, deze winter meer beleven. ( Calliep wijsheid)
Kaart heeft een update gekregen met dank aan Ben !! )
Overigens Rood is Hogedruk en blauw is lagedruk.
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 01:45 uur, door Callie-P
als dit bevalt, wil ik t best vaker doen
Ja doen,en vooral dit soort kaarten | Gewijzigd: 6 januari 2012, 23:07 uur, door albalinda
De 18Z run is nog niet rond hoor. Toch bedankt voor de moeite .
Dit soort gifjes zijn zeer zeker welkom.. maak het even af met een kleine verwachting en dan is het af
om het maar even voor jou te doen.. deze kaarten geven geen winter.. ( eurohoog)
Wat is het verschil tussen 1 en 2 trouwens ? alleen dat de depressie krachtiger is... maakt volgens mij vrij weinig uit.
Nou ja al die kaartjes zijn zeer relatief de aanwezige lucht en de aangevoerde lucht ... voor laatste kaartje kan trouwens best koud zijn als er koude lucht aanwezig.
Wat is het verschil tussen 1 en 2 trouwens ? alleen dat de depressie krachtiger is... maakt volgens mij vrij weinig uit.
Nou ja al die kaartjes zijn zeer relatief de aanwezige lucht en de aangevoerde lucht ... voor laatste kaartje kan trouwens best koud zijn als er koude lucht aanwezig.
ja deze kaart kan wel kloppen.. doordat wij daar niet aan de rand van het laag zitten maar dik in de kern van het laag krijgen we koude lucht( moet er natuurlijk wel koude lucht in het noorden/oosten zitten. ( sterker nog dit was de situatie december 2010 ongeveer waarbij wij veel sneeuw kregen)
En het laatste kaartje is koud sterker nog dat is de enige kaart waarbij het stabiel koud is
verder graag gedaan | Gewijzigd: 6 januari 2012, 23:26 uur, door Callie-P
En het laatste kaartje is koud sterker nog dat is de enige kaart waarbij het stabiel koud is
verder graag gedaan
De koude lucht kan pas komen als de depressie verder naar het oosten trekt, trouwens het hoog in december lag toen wel ten noorden en niet ten zuiden van ons zoals op jouw kaartje te zien is.
Als dit als een aanval op jou overkwam dat was niet de bedoeling gewoon de bedoeling dat iedereen juist informatie krijgt... of ik te weten kom dat mijn gedacht verkeerd was
EDIT ter verduidelijking met het 2de kaartje bedoel ik niet dat op de onderste rij maar dat rechts van het eerst
| Gewijzigd: 6 januari 2012, 23:42 uur, door Henri_1
Wat betreft de kaart van december.. komt aardig overeen niet dan Ja mijn laag is een stuk groter maar het is maar een voorbeeld.
Mijn tekening is/was overigens niet gebaseerd op de december situatie..
Mijn poging was er om een klein houvastje te geven over de posities van laag en hoog en de mogelijke invloeden.
De beschrijvingen die er boven staan zitten niet in beton, maar als de andere factoren zijn zoals ze moeten zijn dan klopt dat wel aardig. Maar je kan ( zoals jij nu ook doet) tig mogelijkheden verzinnen waarom het net even anders is
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 00:09 uur, door Callie-P
De overeenkomsten met het intreden of de tendens van de winter kwamen zo vaak overeen met NL dat ik behoorlijk ga twijfelen aan toeval. Meestal loopt NY een dag of 4/5 vooruit op wat er bij ons gaat gebeuren. Uiteraard zit er een duidelijk verschil in temp of neerslag maar het gaat mij om de "trend" die te bespeuren valt.
Iemand anders dit ooit wel eens opgevallen....of praat ik nu volledige nonsens?
Als ik mijn post neem en dan het kaartje van Olaf dan kom ik eigenlijk al een heel eind....
Jammer dat het nu 9 graden in NY is... Maarrrrrrr..... | Gewijzigd: 7 januari 2012, 00:45 uur, door Micky
Heb je even een PB gestuurd, maar het is geen geheim dus ook even hier.. mocht ik de indruk van lange tenen hebben gegeven dan is dat absoluut niet de bedoeling. Henry gaf mij feedback en deed dat in zijn tweede post uitstekend.
( maakt even niet uit of ik het er nu wel of niet mee eens was
"Dus plein public" Henry .. excuus als mijn reactie zo overkwam
Graag gedaan Olaf.. ik ben nog met Ben en Henry en wie weet met nog meer mensen bezig de kaarten wat beter te maken. | Gewijzigd: 7 januari 2012, 01:59 uur, door Callie-P
Voor iedereen die Ben en Henry zat zijn.... http://www.benjerry.nl/home mzzl | Gewijzigd: 7 januari 2012, 02:26 uur, door Micky
( maakt even niet uit of ik het er nu wel of niet mee eens was "Dus plein public" Henry .. excuus als mijn reactie zo overkwam Graag gedaan Olaf.. ik ben nog met Ben en Henry en wie weet met nog meer mensen bezig de kaarten wat beter te maken.
Nou als er iemand korte tenen heeft dan ben jij het wel denk ik. Handige plaatjes op de vorige pagina trouwens, die over de hoge- en lage drukgebieden en stromingen... Zelf gemaakt? Handig materiaal voor mensen die wat willen bij leren op dat gebied en het is zeer te waarderen dat je moeite doet om je informatie te delen. Chapeau!
Gniffel!
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 02:51 uur, door Tyshane