Lijkt me niet dat de geringe hogedruk boven Scandinavië en het Azorenhoog voldoende weerstand kan bieden op dat moment?
Ik zie dat namelijk al veel vaker gebeuren op de kaarten, maar telkens komen er weer depressies door.
Wat mij eigenlijk positief stemt op dit moment is dat erachter ook een hoog staat. Niet echt een WC, dus dat is positief. Afwachten maar
Klopt zeker.
Enige minpuntje is dat dit een week geleden ook al voor komende week op de kaarten stond, maar ik ga weer hopen.
In December zei iedereen; jaa we krijgen een koude januari!
En nu men doorheeft dat het in Januari ook huilen met de pet op is, zeggen ze in koor; jaa, we krijgen een koude februari.
Mag ik nu misschien voorzichtig, zonder dat ik meteen weer fakkels en hooivorken achter me aan krijg, zeggen dat we misschien helemáál geen koude periode krijgen? Dat is mijn mening.
En nu men doorheeft dat het in Januari ook huilen met de pet op is, zeggen ze in koor; jaa, we krijgen een koude februari.
Mag ik nu misschien voorzichtig, zonder dat ik meteen weer fakkels en hooivorken achter me aan krijg, zeggen dat we misschien helemáál geen koude periode krijgen? Dat is mijn mening.
Begrijpelijk, dat je dit zegt. ook aan de hand van het feit dat een patroon dat ingezet is, vaak het seizoen "doorloopt". Ik hou mijn hooivork bij me hoor . uitstel is afstel???? We zullen het zien
Jup dat mag. Kan best ook zo zijn, daar hoef je echt geen glazen bol voor te hebben. Maar is het niet leuk om toch te kijken wat er eventueel nog kan komen? Wel zonder teleurgesteld te raken als dat niet uitkomt... Hoop doet leven. Het staat immers wel in de kaarten en iedereen weet dat het te ver weg is om voor waarheid aan te nemen.
Dus eigenlijk zijn alle boe roepers (bedenk ik mij nu) misschien realisten, maar wellicht ipv daarvan ook gewoon pessimisten? Maar dat is verder niet erg. Fijn kaarten kijken weer.
Ja alleen als het patroon doorloopt zou het een winter worden met hellmangetal 0. Dit zou toch echt niet normaal zijn.
En om toch een aantal hellmangetallen te krijgen zou er toch een wat langere koude periode moeten komen.
Pek en veren staan al klaar . Maar inderdaad is de kans statistisch erg klein dat er nog winterweer van betekenis komt. Maar het weer weet ons vaak ook te verrassen en de modellen laten zo nu en dan toch wat kansen zien. En voor velen zit misschien het grootste plezier in het vinden van die kansen. Dus gaan we gewoon door .
En om toch een aantal hellmangetallen te krijgen zou er toch een wat langere koude periode moeten komen.
Klopt. Maar de uitzonderingen bevestigen de regel. Dat gezegd hebbende wijzen de ontwikkelingen van hoogtestroming/AO index en de kaarten wel in de richting van.......dan worden de hellmannetjes wel lekker snel aangevuld. Leuke situatie dit!
Precies, statistisch gezien.
We kunnen met toch wel 95% zekerheid zeggen dat het de komende 2 weken geen winter wordt, dan zijn we dus al aan ruim 20 januari. Plus dat er niet binnen een dag verandering komt, dus sowieso voor 22/23 met zekerheid geen winter.
Daarna is het ook behoorlijk hopeloos, als je het patroon doortrekt. Deze WC is niet zomaar doorbroken. Mocht er nog enige vorm van winterperiode komen, is dat minimaal in februari.
Maar, en begrijpelijk, heb ik daar een hard hoofd in, als ik deze winter tot nu toe in verloop bekijk.
Nul winterdagen in de winter is nog niet voorgekomen, Je kan dus ook zeggen dat statistisch gezien de kans alleen maar groter wordt dat er winterdagen komen
We kunnen met toch wel 95% zekerheid zeggen dat het de komende 2 weken geen winter wordt, dan zijn we dus al aan ruim 20 januari. Plus dat er niet binnen een dag verandering komt, dus sowieso voor 22/23 met zekerheid geen winter.
Daarna is het ook behoorlijk hopeloos, als je het patroon doortrekt. Deze WC is niet zomaar doorbroken. Mocht er nog enige vorm van winterperiode komen, is dat minimaal in februari.
Maar, en begrijpelijk, heb ik daar een hard hoofd in, als ik deze winter tot nu toe in verloop bekijk.
En dan maar niet hopen dat we in de lente weer droogte en warmte hebben, en dat die droogte in de zomer weer hersteld word............ -.-
Trouwens, ik snap je zin niet >> Plus dat er niet binnen een dag verandering komt, dus sowieso voor 22/23 met zekerheid geen winter. <<
Waarom wel zeker kunnen zijn dat het zacht word? Het kan zomaar koud zijn rond die tijd
Geloof je het zelf? Wanneer er zacht weer op de kaarten staat is het 95% zekerheid dat het uikomt en wanneer er koud weer opstaat, is het ineens te ver weg om te voorspellen.
Volgens mij staat er nu over 2 weken wel een koudere setting op de kaarten, dus dat is zo'n 95% kans dat uitkomt?
Die run valt toch altijd kouder uit...? 19 en 20 januari wordt het inderdaad wat kouder agv een NW stroming, maar daarna schiet de warmte weer binnen (het is wel LT maar toch) middels een knoeperd van W-ZW stroming die we al weken hebben . Zoals ik al aangaf zijn 2 dagen koudeprikjes nog geen winter. Ik bezie het wel van dag tot dag en tot nu toe is het gewoon 10x niks.
Zat meer te denken aan het eindresultaat van deze winter, met daarbij bijv. de Baur-regel over de eerste helft van december in het achterhoofd. Trouwens schreef ik over "winterweer van betekenis" en dan moet het straks toch wel eens een keer flink gaan vriezen om het eindresultaat niet ver boven het gemiddelde te laten uitkomen. Maar zoals december 2010 grotendeels bepalend was voor het resultaat van de winter 2010/2011, zo is het natuurlijk mogelijk dat februari dat voor deze winter gaat doen.
Met dat verschil dat er vorig jaar in januari en februari nog hellmangetallen bij zijn gekomen en we nu nog niks hebben.
Het moet dus nog kouder worden als de december in de vorige winter om deze winter in de buurt van de vorige te krijgen.
Volgens mij staat er nu over 2 weken wel een koudere setting op de kaarten, dus dat is zo'n 95% kans dat uitkomt?
Ik bekijk het liever dag voor dag. Dat twee weken voor uit kijken heeft weinig zin. De kaarten veranderen zo vaak. Kan morgen zo weer anders zijn.
Ja dat klopt, en ook wat Eifel zegt, De kaarten kunnen ondanks overwegend sombere berekeningen toch zomaar anders komen te liggen en in januari toch nog voor winter zorgen. Die 100% zacht weer, wat Buffel stelde voor komende 2 weken doe ik af als zeer onbetrouwbaar, ook al lijkt er geen einde aan de zachte berekeningen te komen. Iedereen weet hoe de pluimen opeens kunnen veranderen. Het weer is grillig en daarom kan het niet altijd zo doorgaan. Statistisch gezien komt er dus gewoon een keer een eind aan de overwegend (Z)-WC. Onze kansen op kouder weer zullen op die basis (statistisch gezien) steeds groter worden. Daar hoef je verder ook geen kennis voor te hebben.