Ja dat mag hier nu stilaan ook eens gaan gebeuren wat die paar honderd meter toch zo'n verschil uitmaken hé.. hier nog maar 1 sneeuwdag gehad en dan bleef die nog amper liggen | Gewijzigd: 6 januari 2012, 01:14 uur, door jones
Hier kunnen we iets mee.
Negatief doen over Bastardi kan iedereen maar ik denk dat hij een weerman is die net als "onze" weermannen/vrouwen vaak een goede, en soms helaas een minder goede verwachtingen maakt.
ff iets heel anders....sinds een aantal jaren kijk ik vaak naar de verwachtingen voor het weer in de stad New York (Manhattan). Vraag me niet waarom maar dat doe ik nou eenmaal...
De overeenkomsten met het intreden of de tendens van de winter kwamen zo vaak overeen met NL dat ik behoorlijk ga twijfelen aan toeval. Meestal loopt NY een dag of 4/5 vooruit op wat er bij ons gaat gebeuren. Uiteraard zit er een duidelijk verschil in temp of neerslag maar het gaat mij om de "trend" die te bespeuren valt.
Iemand anders dit ooit wel eens opgevallen....of praat ik nu volledige nonsens? | Gewijzigd: 6 januari 2012, 02:30 uur, door MarkNL
Niet te hard hangen dan hè...dan rekken ze zo uit.. Arme Jan
Ff ot ....wel, wel, wel... Voor menig winter Liefhebber zijn er nu daadwerkelijk mooie mogelijkheden. Als het hogerop zo opwarmt, op die manier....dan zou er toch een knaap van een winter hogedrukgebied moeten ontstaan... Toch? | Gewijzigd: 6 januari 2012, 03:25 uur, door stratocumulus
Ff ot ....wel, wel, wel... Voor menig winter Liefhebber zijn er nu daadwerkelijk mooie mogelijkheden. Als het hogerop zo opwarmt, op die manier....dan zou er toch een knaap van een winter hogedrukgebied moeten ontstaan... Toch?
Dat dacht ik ook
Dit is dus naar aanleiding van de tweet van bastardi.
Personally and this could be just wishfull thinking but I can see
no negatives in this major warming thats being forcast. I would
expect to see a very negative - AO and then -NAO develope
from this. Also looking at the height profiles from 10 hpa down
through 100 hpa I'm inclined to believe a cold pattern will develope
within the 10 to 15 day range.
The effects of the SSW ( if there is one) should be seen throughout
the stratosphere and troposphere for several weeks to come,
whether this means prolonged cold for the UK and Europe or polar
(Arctic) incursions from time to time depending on other teleconnections
is far to early to say but I really like what I am seeing at the moment.
My money is on a stonking easterly setting up within the next 3 to 5
weeks with a portion of the vortex trapped over central Europe.
Not a lot to ask for is it.
source: http://forum.netweather.tv/topic/71340-str...2/page__st__760
In het Nederlands komt het erop neer dat als deze trend die bastardi ziet zich doorzet we kou kunnen verwachten in de UK en Europa . Een andere poster had het over zo rond de 25ste januari.
Waar de bovenstaande poster ook naar verwijst, is de NAO index deze zou naar aanleiding hiervan moeten gaan dalen. ( en ook deze tabel kunnen we zelf in de gaten houden)
Zonder de kreet van Bastardi te moeten begrijpen kun je denk ik met dit comment wel uit de voeten
Als extra info hierbij, zoals op de vorige pagina ook reeds aangegeven door een ander lid. Inderdaad een snel stijgende temp (SSW) in de stratosfeer kan verregaande gevolgen hebben voor de polar vortex. Deze polar vortex is een van de factoren die een sterke WC in stand houdt. In het kort komt het er op neer dat hoe kouder de stratosfeer is, hoe sterker de polar vortex en hoe sterker de WC. Een SSW kan leiden tot een splitsing van de polar vortex, omlegging of kan hem bijna tot stilstaan brengen. In alle gevallen heeft dit verregaande implicaties voor ons dagelijkse weer. Meestal duurt het wel een tijdje voordat de gevolgen doorwerken in de troposfeer (enkele weken), dus vandaar de opwarming op dit moment, maar pas de verwachtte gevolgen eind januari.
De exacte gevolgen (qua positionering evt. blokkades, positie SSW etc.) kan ik persoonlijk niet inschatten, daarvoor moet je naar Jan/Johann/Joe Bastardi of andere experts kijken, maar dat we veranderingen gaan krijgen in het vastgeroestte WC patroon lijkt wel duidelijk.
Had iemand dit nieuws nog gezien?
http://www.foxnews.com/us/2012/01/05/missi...test=latestnews
Die gaf de Europese gisteren aan (zie http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=331198 )
Daarop is die nu geheel weg en komt die op de Amerikaanse terug. Stuivertje wisselen tussen die twee. Maakt mij niet uit, als het maar uitkomt. Leuk verjaardagscadeautje. | Gewijzigd: 6 januari 2012, 10:58 uur, door Ben47
De Amerikaanse- (links) en Europluim (rechts) van eergisteren (boven) tot vandaag (onder).
De Euro laat nu weer een koudere piek zien in het middengedeelte. Op de Amerikaan is op de 15e nog niets te zien van een kou inval als gevolg van het verwachte hoog boven Scandinavië (zie http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=331602 )
(2x klikken voor vergroten)
Citaat van dfromdwgn, vrijdag 6 januari 2012, 10:40 uur Leuke setting
En weg is tie op de run van 6u.
| Gewijzigd: 6 januari 2012, 11:50 uur, door Ben47
Geldig van zondag 08 januari tot vrijdag 20 januari
Synoptische ontwikkeling
Een hogedrukgebied boven de Golf van Biskaje verplaatst zich volgende week geleidelijk richting het Europese vasteland en zal met de kern veelal in de omgeving van Frankrijk liggen. Aan de noordflank van het hoog trekt maandag nog en zwakke frontale zone over ons land. Vanaf dinsdag ligt de kern van het hoog dusdanig dichtbij dat actieve storingen in ieder geval tot en met volgende week vrijdag uit onze buurt blijven. Vanaf het weekend van 14/15 januari lijkt het hoog boven Europa weer naar het zuidwesten weg te zakken en de depressieactiviteit boven Noord-Europa weer toe te nemen waardoor de wisselvalligheid weer toeneemt. Gedurende deze periode blijft de aanvoer uit richtingen tussen zuidwest en west waarmee het zachte weer van de afgelopen tijd dus voortgezet wordt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De operationele run wordt in grote lijnen tot en met volgende week donderdag ondersteund, kleine verschillen in de positie van de hogedrukkern daargelaten. De EPS-pluim laat dan ook een geringe spreiding zien in de diverse parameter. De neerslaghoeveelheden nemen volgende week dus tijdelijk af maar richting volgende weekend nemen ze weer toe. De temperaturen blijven onverminderd ruim boven het langjarig gemiddelde liggen. De wind is volgende week duidelijk rustiger dan de afgelopen dagen, pas richting het volgend weekend neemt de wind onder invloed van de toenemende depressieactiviteit weer toe. Met een westelijke stroming wordt vochtige lucht aangevoerd waarin zich gemakkelijk wolkenvelden kunnen vormen en handhaven. In het zuiden van het land is de mistkans door de nabijheid van het hoog dan ook niet uit te sluiten.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zondag wisselend bewolkt en een enkele bui, maandag bewolkt en regenachtig. Midden volgende week tijdelijk wat rustiger en droger weer. Verder aanhoudend zacht.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op wisselvallig weer met temperaturen rond of boven normaal.
Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 06/01/2012 04.46 uur LT
Mischien aardig om de berichtgeving van "Joey Bastard" als uitgangspunt te nemen voor een nieuw topic ?
Het ziet er m.i. in ieder geval naar uit dat er iets gaat veranderen in de atmosfeer (en), nietwaar ?
WC onderbreking ? negatieve NAO tendens ? SSW ? "Polarvortex die aan verandering toe is ?"
Lijkt mij (en ik denk vele volgers met mij) interessant om jullie gedachten over al deze ontwikkelingen te lezen (of mischien zien jullie wel helemaal geen leuke ontwikkelingen). Dit blaast waarschijnlijk weer wat leven in dit forum (maar dan liever niet via een WC