Ziet mijn oog nou een Skandi- hoog wauw! Moooi plaatje hoor, en ook veel woei... Zuid-WEST... (pff 4 uur mijn bed uit, sorry, ik was een beetje abuis...was erg vroeg) EN KOUDER
correct me if I'm wrong | Gewijzigd: 5 januari 2012, 10:31 uur, door stratocumulus
Ik heb weinig verstand van de kaarten en met mij nog veel meer denk ik
Dat zou een serieuze ZW-storm kunnen opleveren, maar is nog veel te ver.
Iemand heeft het over een zw-storm. Hebben deze kaarten dan niks met een eventuele kou te maken?
Voor ons landje geen kou nee. Zoals je kan zien lopen er lijnen over Nederland die van zuid/zuid-west naar noorden lopen. Oftewel wij hebben op dat moment een zuid-westerlijke aanvoer. Over het warme kanaal en oceaanwater.
Indien het hoge druk gebied boven Scandinavie aan invloed zou winnen en wat westerlijker komt te liggen zou de stroming naar oosterlijk kunnen draaien. Dan komt de koud deze kant op.
En storm is op zich mogelijk, daar de lijnen (isobaren genoemd) vrij dicht op elkaar liggen. Dat houdt in dat er op korte afstand grote druk verschillen zijn, hierdoor zal de wind toenemen.
Gossie lijkt er op dat ik het begin te snappen
Indien het hoge druk gebied boven Scandinavie aan invloed zou winnen en wat westerlijker komt te liggen zou de stroming naar oosterlijk kunnen draaien. Dan komt de koud deze kant op.
En storm is op zich mogelijk, daar de lijnen (isobaren genoemd) vrij dicht op elkaar liggen. Dat houdt in dat er op korte afstand grote druk verschillen zijn, hierdoor zal de wind toenemen.
een situatie zoals februari vorig jaar toen lag de kou net ten noordoosten van nederland
Bedankt voor de uitleg!
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
De ingetekende rode (warme) en blauwe (koude) pijlen geven de grondwind aan. Op hoogte volgt de stroming de isobaren.
De ingetekende rode (warme) en blauwe (koude) pijlen geven de grondwind aan. Op hoogte volgt de stroming de isobaren.
Bedankt voor de uitleg. Het wordt de komende dagen dus erg spannend. Wat mij vooral opvalt is dat de stroming duidelijk aan het meanderen is of zie ik dat verkeerd. Met andere woorden de WC is minder overtuigend. | Gewijzigd: 5 januari 2012, 12:25 uur, door cermisan
De bezem er door !
Ah nee, dat doe je met een WC zeker ?
Vroeger heette het dat een storm het heersende weerpatroon radicaal kon doen omslaan, een dogma dat deze winter danig wordt genegeerd...
- Het staat als zeker twee weken op de kaarten voor zover ik mij kan herinneren
- Eerder zouden we niets aan een dergelijke luchtstroming omdat Scandinavië nog niet koud genoeg was. Dit is echter aan het veranderen en de temperaturen zullen richting de -25 gaan richting het eind van de week.
Ofwel: dit is iets om in de gaten te houden de komende week!
- Het staat als zeker twee weken op de kaarten voor zover ik mij kan herinneren
- Eerder zouden we niets aan een dergelijke luchtstroming omdat Scandinavië nog niet koud genoeg was. Dit is echter aan het veranderen en de temperaturen zullen richting de -25 gaan richting het eind van de week.
Het stond eerst voor de 8ste in de kaarten, daarna de 10de, daarna de 12de en nu de 15de. Dus ja of het echt gaat gebeuren is nog een groot vraagteken. Dat zullen we pas een paar dagen op voorhand weten wanneer het niet steeds verder vooruit geschoven wordt. | Gewijzigd: 5 januari 2012, 15:14 uur, door WimBaens
als in december er een scandi hoog staat zijn daar al temperaturen te vinden van - 30 (kijk mar naar vorig jaar dus die informaitie klopt niet helemaal wat je geeft;)
Inderdaad een heel aardig en helder artikel, waarbij duidelijk aangegeven wordt dat het alle kanten op kan. Maar hoe je het ook bekijkt, er zal eerst koudeopbouw in Rusland en Scandinavie moeten komen. Zonder goed fundament kan de kou hier nooit komen...
Het kan best zijn dat het incidenteel is voorgekomen, maar over het algemeen wilde de winter in het noorden niet vlotten, lees o.a. dit artikel maar eens: http://www.thelocal.se/38186/20111228/
Bron: KMI
Ga mij toch eens een verhuis overwegen!