Pluim ziet er wel goed uit als je kijkt naar de redelijk dalende trend, alleen is het zo dat met deze snelheid van dalen we ergens pas in maart een vlokje hebben. Liever zie ik een flinke duik in de pluim, echt overtuigend is het dus nog steeds niet.
Ook op langere termijn, even door de kaarten kijkend, zie ik weinig overtuigend winterweer, behalve dan af en toe een lid dat de min in gaat of een graadje br; ben dus behoorlijk benieuwd naar de mogelijke winterse setting waar er hierboven over gesproken werd en wat men niet verder wilde bespreken. Al begrijp ik de voorzichtigheid wel door op de loer liggende doemdenkers.
Haha, dat valt wel op ja! Misschien dan toch iets spannends in het verschiet?!
| Gewijzigd: 4 januari 2012, 11:30 uur, door Tyshane
Ik teken daarvoor!
GFS 06Z is voor de nacht 10 graden warmer
de laatste dagen krijgen er toch een weercijfer van 7, toch enige hoop van enkele winterse perikelen?
http://www.weersvoorspelling.nl/site/weer_belgie/spa.html
Verwachting voor Spa (Ardennen), zou een mooi begin zijn.
- Slotoffensief voor de winter? | Gewijzigd: 4 januari 2012, 11:56 uur, door snowlover
Ow, zijn er veel muggen? Dan kunnen we een zeer strenge winter verwachten. Kijk maar naar Lapland. In de winter zeer strenge vorst en in de zomer 1 en al mug.
ik heb vleermuizen onder mijn dak, dat scheelt heel veel.
lang niet meer naar de wintervooruitzichten gekeken wegens drukte en omdat ik de harde wind zo mooi vond.
maar nu kan ik tenminste zo ruimhartig zijn om toe te geven dat ik er met mijn ongefundeerde voorspellingen (na de kerst zullen de temperaturen geleidelijk omlaag gaan... blablabla..) volkomen naast zat.
Gelukkig kunnen insecten overwinteraars slecht tegen zachte/natte winters.
Vaak daardoor minder ongedierte in het volgende jaar
Hier een mooi kaartje. Nou hopen dat het stand houdt.
Vind ik ook. Ook GFS laat met enige regelmaat (dus niet in elke oper-run !) eveneens een potentie zien voor een aardige aanloop naar wat mogelijk kan leiden tot een enigszins geblokkeerde situatie.
Pluim ziet er wel goed uit als je kijkt naar de redelijk dalende trend, alleen is het zo dat met deze snelheid van dalen we ergens pas in maart een vlokje hebben. Liever zie ik een flinke duik in de pluim, echt overtuigend is het dus nog steeds niet.
Inderdaad, de trend is OK. De pluim wordt natuurlijk weergegeven a.d.h.v. de diverse (50-80) afzonderlijke outputs van het gebruikte weermodel (ECMWF). Het is m.i. dan ook beter om de kaarten (EC, GFS, UKMO enz.) te bekijken en interpreteren i.s.m. de temperaturen op 300, 500 en 850 hPa en de temps. op 2 m in de evt. brongebieden. Pluim is wel een aardig middel, maar nogal arbitrair ! | Gewijzigd: 4 januari 2012, 14:46 uur, door MarkNL
Yessss weer iemand die het snapt
Hahaha. Maar laten we niet vergeten dat allerlei weerliefhebbers (gebruikers en gasten) deze site bezoeken. Van hen die het gewoon leuk vinden tot mensen 'die het snappen'. Dus mijn vraag is aan de mensen 'die het snappen' om bij het presenteren van weerkaarten e.d. enige uitleg te geven waarom het zo goed of zo slecht is of waarom je een bepaalde ontwikkeling verwacht en met pijlen de stromingen aangeven. Dan kan iedereen het beter blijven volgen (van jou weet ik dat je dat prima doet), zodat het geen elitair klein groepje wordt dat elkaar met vakjargon bestookt, terwijl de anderen ondanks hun interesses noodgedwongen afhaken.
Overwogen kan worden (in overleg met de O-O-crew natuurlijk) of je daarnaast een topic voor verdere verdieping wil openen, maar ook dat topic is dan voor iedereen toegankelijk en 'domme' vragen (die niet bestaan, alleen domme antwoorden ) van deelnemers worden uiteraard netjes beantwoord.
Helemaal mee eens, niets aan toe te voegen, behalve dan dat de pluim wel een handig middel is om snel een trend te spotten.
Jij bent wel heeel blij zeg. Al doende leert men?!
Een goed initiatief, maar mijn ervaring in verschillende fora is dat dat toch een moeilijk 'iets' is...
| Gewijzigd: 4 januari 2012, 14:56 uur, door Tyshane
1. weersituatie elfstedentocht 1963
2. weersituatie sneeuwstorm 1979
3. weersituatie elfstedentocht 1997
4. weersituatie februari 1986 (ook een elfstedentocht, maar niet op deze datum) dit kaarte vertoont een scandihoog met een H boven Rusland.
We blijven natuurlijk hopen op een van deze situatie's in januari en/of februari. | Gewijzigd: 4 januari 2012, 20:33 uur, door MarkNL
Ziet er goed uit! Toch denk ik, dat als je mensen hiermee op weg wil helpen, ietwat meer informatie erbij zou moeten leveren.
Net tegelijk , ik zie dat je de info er al hebt bij gezet! Inderdaad zou één van deze situaties prachtig zijn voor januari en / of februari. Wordt het dan de sneeuw- of de ijsrijke variant? Ik vermoed dat jij voor de ijs-variant gaat! Doe mij de sneeuw dan maar!
| Gewijzigd: 4 januari 2012, 17:23 uur, door Tyshane